15.07.17: Anden dag i Budapest

July 15, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 20 °C

Jeg (Charlotte) fandt ud af at min veninde, Pernille, og hendes lillesøster Line var i Budapest, så vi aftalte at tage ud og se en af svømmekonkurrencerne, som var med i FINA 2017, sammen. Vi skulle se synkronsvømning.
    Vi mødtes ud ved noget som hedder Heroes Square, som var et større område med statuer af flere kendte mennesker. Vi havde i starten lidt problemer med at finde ud af hvor vi skulle ind henne, så efter vi havde været igennem security, så fortalte de os, at det var det forkerte sted. Vi måtte derfor ud igen og igennem security en gang til, men det gik jo nok. Vi var heldigvis kommet i god tid.
    Da vi så kom ind, og fandt vores pladser, var vi lidt overraskede over at der kun var en svømmer præsenteret for hvert land, hvorefter vi måtte indse, at det var en solo konkurrence, vi skulle se. Det var stadig en form for rytmisk gymnastik i vandet, men kun med en person. Det var til gengæld rigtig flot og spændende at se. Det var ret imponerende det de lavede!
    Der var 12 deltagere og vinderen kom fra Rusland, anden pladsen gik til Spanien og tredje pladsen til Ukraine.
    Vi sagde farvel til Pernille og Line efter at vi havde fulgtes ind til byen. Joe og jeg gik derefter til Central market square, som var et traditionelt mad marked i stueetagen og forskellige spisesteder samt boder med souvenirs på første sal. Det foregik i den gamle banegårdsbygning, hvilke var lidt sjovt. Her fik vi lidt at spise og shoppede lidt.
    Vi fortsatte turen over en bro over til Gellert’s spa. Det er et både indendørs og udendørs bad med både varme og kolde bade. De er meget kendt for deres forskellige spa steder her i Budapest, så det skulle vi selvfølgelig prøve.
    Det var lidt forvirrende at finde rundt, synes jeg. Der var ikke kun en vej ud af omklædningsrummet og da vi jo skulle i hver vores skulle vi aftale, hvor vi skulle mødes, uden at vide hvor man kunne mødes. Det hele lykkedes heldigvis.
    Vi startede i den varmeste – DUMT! Det var 40 grader varmt, så for at gøre op med det gik vi under den kolde bruser – stille og roligt. Joe gik endda i det 15 grader kolde bassin – det var altså lige koldt nok for mig! Ud over det var der et bølgebassin, sauna, dampbad, termiske bade af flere forskellige temperaturer og meget mere. Inden for havde det lidt græsk inspiration, synes jeg. Der var figurer på væggen som fungerede som springvand og generelt mange buede former.

Aften tilbragte vi i lejligheden med mad indkøbt fra Tesco, hvilket lå i et stort shopping center nær Keleti stationen, som lå nær AirBNB lejligheden. I morgen er planen ikke helt klar, men efter to dage med fuld fart på, så er der nok lidt afslapning på listen.