16.07.17: Fra Budapest til Krakow

July 16, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 23 °C

På sådan en rejse, hvor man har en ret tæt tidsplan, får man brug for nogle afslapningsdage. Sådan en tog vi i dag. Vi var i lejligheden og så tv, snakkede, så tv-serier og spise lidt en gang i mellem. Vi skulle tjekke ud kl. 18, så på et tidspunkt skulle vi tage os sammen og få pakket, få taget et bad osv.
    Det var rigtig rart med en afslapningsdag, hvor man ikke skulle noget. Der var selvfølgelig masser i Budapest vi kunne have set. Den by har uendelige muligheder, men vi vurderede at vi efter dage med sightseeing i Budapest og det stod på mere sightseeing i Krakow og senere Wien, så var det nu der var plads til en afslapningsdag.
    Áron og Eszter, som vores værter hed, kom kl. 18 og vi fik givet dem nøglen og snakket lidt om hvad vi har set og hvordan vi synes opholdet har været.
    Vores nattog til Krakow gik kl. 20:05, så vi havde 2 timer til lige at finde noget mad og finde det rigtige spor, den rigtige kupé i toget osv. Vi gik på Starbucks for at få en sandwich og noget at drikke. Den lå lige imellem Keleti-stationen og lejligheden vi havde lejet.
    Vi havde taget et nattog før i Italien, men til forskel fra det havde vi nu valgt liggepladser i køjer. Vi havde dog de øverste køjer, så alt varmen kom der op og det var ret varmt, da man af en eller anden grund ikke har aircondition i de toge.
    Da vi skulle til at gå ind i toget tjekkede en tog-kontrollør vores billetter og ville tage dem og først give dem tilbage om morgen. Det var vi ikke specielt glade for, da vi ikke kan komme nogen steder uden dem og tænk, hvis han smed dem væk! Vi kunne dog ikke komme ind i toget uden, så vi måtte jo bare stole på systemet og håbe på at vi fik dem tilbage om morgenen. Vi fik dog bekræftet fra familien, vi skulle dele kupé med, at det var den normale procedure.
    Vi delte kupéen med en italiensk-polsk familie på 3, som boede i Polen, men havde været til bryllup i Italien, da manden var italiener. Det var sjovt, drengen var 3 år gammel og havde allerede lært lidt engelsk, så han var tresproget! De lærer allerede engelsk i børnehaven i Polen!
    Vi vågnede nogle gange, men det var en okay nat taget alt i betragtning.

I morgen ankommer vi til Krakow, hvor vi skal se byen.