22.07.17: Fra Wien til Salzburg/Danmark

July 22, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Så blev det dagen, hvor jeg skulle sende Joe afsted mod Danmark og jeg skulle videre til Salzburg. Kl. 9 stod vi på banegården og Joe havde fundet en plads i toget og jeg stod på perronen og vinkede farvel. Det var en lidt underlig følelse at stå helt alene i et fremmede lang og vide at jeg højt sandsynligt ikke ville se nogen mennesker jeg kendte før om ca en uge.

Da jeg ikke kunne tjekke ind på mit hostel i Salzburg før kl. 14 havde jeg ikke taget min bagage med ind på stationen. Jeg tog derfor tilbage til vores hostel i Wien for at pakke og slappe lidt af inden jeg skulle med toget. Jeg ankom til Salzburg kl. 13.52 efter en stille og rolig rejse på cirka 3 timer. Mit hostel lå heldigvis rigtig tæt på stationen, hvilket gjorde gåturen en del nemmere med backpacken på ryggen. De havde dog store problemer med deres computersystem så det tog rigtig lang tid for dem at tjekke folk ind. Jeg stod derfor i kø med ca 5-6 andre inde det blev min tur kl. 14:45. Det var lang tid, men jeg tror, man har lidt ekstra overskud, når man bare er sig selv, eftersom at der ingen er, til at samle en op, hvis man pludselig bliver opgivende. Så jeg smilede sødt til de to receptionister og det hele gik fint.

De havde heldigvis et kort i receptionen, hvor jeg kunne se de vigtigste ting man skulle se. Jeg gik derfor straks afsted på eventyr. Mit første stop fra Mirabel slottet, hvor slottet faktisk ikke var den store attraktion, men haven som lå ved slottet. På vejen derhen mødte jeg en østrigsk mand, som gerne ville hjælpe mig med at finde vej, da jeg stod og kiggede lidt på kortet. Han begyndte straks at snakke derud af på tysk og jeg fik da noget af det med, men jeg indrømmer gerne at mit tysk er ret rustent og simpelthen glemt. Han fandt dog hurtigt ud af at jeg var fra Danmark og så begyndte hele rullen med 1992 og fodbold osv. Tænk at vi ikke har gjort noget mere fascinerende siden 92, det er lidt trist 😄
    Da jeg ankom til slottet, holdte jeg en lille picnic med mad jeg havde købt i det nærmeste supermarked. Det var dejligt vejr - ikke for varm og ikke for koldt.

Turen gik nu videre igennem den flotte have,en springvand, formede rosenbede osv. Det var et paradis, men der var desværre ret mange turister. Jeg krydsede floden for komme ind i den gamle by, hvor de fleste kendte og spændende bygninger har hjemme. Jeg gik langs floden mod nord igen, hvor mit hostel lå oppe. På vejen måder jeg en form for marked, som ligger langs floden. Her finder jeg en lille bod, som sælger wraps og jeg beslutter straks at det er min aftensmad. Jeg kan sidde langs floden og spise. Det var bestemt ikke en dårlig udsigt!

Om aften gik jeg lidt i panik for mine planer om sydtyskland var ved at blive skyllet væk af regn og dårligt vejr. Det skulle simpelthen regne den næste uge, så jeg gik i tænkeboks og prøvede at søge på alternativer. Pludselig var det som om at det skulle regne i hele området omkring mig. Jeg tænkte at jeg nok hellere måtte sove på det og se om vejret havde ændret sig i morgen.

Jeg blev vækker omkring kl. 01.30 af min mobil som viberede - det var Joe som var kommet godt hjem til Vanløse. De havde været en lang tur, men dejligt at være hjemme.

I morgen står den på mere sightseeing i Salzburg. Jeg håber at jeg kan komme op på lidt bjergvandring, da der ligger to bjerge lidt ved Salzburg.