Interrail 2017

June - July 2017
A 26-day adventure by Charlotte Read more

27.06.17: Rejsedag

June 27, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 36 °C

Kender i de når man står 1,5 time for sent op og stadig når sit fly? Det skete for os i dag. Jeg (Charlotte) havde sat mit ur på min telefon, men jeg havde ikke sat den til at oplade, så den gik ud i løbet af natten. Joe havde imens ikke sat et ur fordi han vidste, at jeg havde. Dette endte ud i at vi kom op kl. 5:35 og måtte løbe ud af døren for at nå en metro klokken 6. Vi var i lufthavnen 25 minutter senere og nåede til gaten ca. 15 minutter før flyet lettede. Det var hektisk, men vi nåede det. Efter 2 timer og 40 minutter i en flyver ankom vi i Palermo. Her opstod det næste problem. Joes taske kom ikke på baggagebåndet. Jeg begyndte straks at gå lidt i panik, da stort set alle hans ting selvfølgelig var deri. Vi var lige blevet henvist til ”Lost and Found”, hvor man melder forsvunden bagage, da hans taske kommer ud der hvor klapvogne og special-baggage kommer ud. De har åbenbart troet at hans taske som var puttet i en stor pose var en klapvogn eller lign.
    Vi havde en længere tur foran os på omkring 160 km, da vi kom til Palermo. Vi tog først bussen til Palermo Centrale, som er banegården i Palermo. Herfra tog vi et tog til S.Agata Di Militello, hvorefter vi tog et tog videre til Gioiosa Marea. Der var til gengæld meget stor forskel på de to toge vi var med. Det første var uden air condition, propfyldt samt højtalersproget var italiensk, hvorimod det andet var med air condition, næsten tomt og de snakkede både italiensk og engelsk over højtaleren. Det værste af det hele var at det første tog skulle vi køre med i lidt under 2 timer og det andet i ca. 30 minutter. Jeg vil gerne tillade mig at kalde os uheldige! Vi har dog taget det med et smil.
    Vi ventede ca. 2 timer på Palermo Centrale, hvor vi fik noget frokost og spillede Uno. Vi oplevede noget underligt imens vi spiste frokost. En dame satte sig en stol fra Joe og pludselig flyttede hendes mand sig også flyttede hun en stol tættere på Joe. Det var meget underligt og lidt upassende. Vi grinte lidt af det og pakkede sammen og gik ned mod toget.
    Vi kom endelig frem og der stod Davide og ventede på os på stationen. Han kørte os til vores guest house, hvor vi skulle bo. På turen viste han os de vigtigste steder i byen og hvordan vi skulle finde ned til byen. Det kan dog være ret svært efter at have været under vejs i næsten 12 timer at huske alt hvad han sagde især når hans engelsk var begrænsede, så da vi forsøgte at gå den vej han havde vist senere, farede vi vild. Vi endte med at gå bilvejen, så vi kom alligevel frem, det var dog lidt af en omvej. Kl. 22 ramte vi sengen og gik ud som et lys efter en lidt stressende, sjov og oplevelsesrig dag.

28.06.17: Første dag på Sicilien

June 28, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 37 °C

Vi valgte at bruge dagen på afslapning og pool. Jeg (Charlotte) vågnede flere gange i nat, fordi jeg frøs. Jeg endte med at slukke air conditionen kl. 4 og sov som en sten til omkring kl. 8. Her lå jeg og nød, at jeg intet skulle. Jeg kiggede lidt på hvor vores næste stop skal være og konstaterede, at det gav bedst mening at tage op igennem Italien frem for at sejle til Kroatien. Jeg fik søgt på togtider og da Joe vågnede, en halv time efter, fik vi bestilt sæder i et nattog og et hotel i La Spezia, som ligger meget tæt på Cinque Terre, som er næste mål. Det er fem små bjergbyer, som er bundet sammen af en vandresti. Man kan også tage toget imellem dem. Vi tager her fra Sicilien på lørdag d. 01.07 og er fremme om søndagen kl. 4:23 om morgenen. Det er stadig uvist om vi kan smide taskerne på hotellet, men ellers tager vi ud til en af de små bjergbyer og ser solen stå op.
    Dagen er gået med skiftevis turer i poolen og små lurer i solen. Det har været 38 grader, da temperaturen var højest, så vi er meget taknemlige for poolen. Vi gik ind til byen i går aftes for at spise og handle ind. Det gjorde, at vi slet ikke behøvede at købe mad i dag. Vi har tre gasblus, et køleskab og en vask og så stod den ellers på pasta med tomatsovs, kylling og pølser. Det var lidt krydderiløst, men meget fint. Man skal dog lige vænne sig til, at man ikke tørrer sin service af når det er vasket op hernede. Det sættes op i et skab, hvor det kan dryppe af ned i vasken. Det er nu meget smart.
    Indtil videre har det set ud som om, at vi var de eneste gæster her, men i dag kom der en mindre familie på tre, så nu sker der lidt.
    I morgen står den på stranden med max 30 grader, så det bliver dejligt!

29.06.17: Anden dag på Sicilien

June 29, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Så var det tid til en dag ved stranden. Efter en omgang morgenmad, som for mit vedkommende bestod af bananyoghurt med cornflakes, en skål cocopops med mælk og et stort glas appelsinjuice, satte vi kursen til bens ned mod byen. Hotellet vi bor på ligger midt i et tæppe af bjerge, og hvis man måler i fugleflugt, er der ganske vist også kun 1km ned til byen, som hedder Gioiosa Marea. Men selve vejen er snoet og egner sig ikke rigtigt til fodgængere, grundet fravær af fortov og beskeden belysning om aften. Men hvis man flytter opmærksomheden over på den venstre eller den højre side af vejen, glemmer man hurtigt de små ubelejligheder. På den ene side ser man, hvordan bjergene tårner sig majestætisk op mod himlen. Der er tæt pakket med træer, buske, og på nogle skråninger er der bygget store, flotte villaer. For danske øjne er det et uvant syn, men for beboerne i disse bjergbyer, er det en selvfølge. På den anden side af vejen, ned mod dalen, ser man gradvist mere og mere bebyggelse. Samtidig kan man se, hvordan asfaltvejene snor sig fra siden til siden som uendeligt lange, grå slanger. Helt nede ser man byen, som huser ca. 7000 indbyggere. Bag ved byen ligger stranden, og alt i alt tager det 20-25 minutter fra hotellet at gå derned.

20-25 minutter senere ankom vi ved stranden. Man skal gennem en lille tunnel fra byen og ud til stranden, da man på denne måde krydser togbanen, som løber parallelt med strandens vandkant. Vi fandt en lang stribe med skygge og slog os ned der, hvor efter jeg blev sendt ud for at tjekke vandforholdene. Der var en meters penge med lavt soppe-vand, men så tog det ellers et stejlt dyk ned til 2 meters dybde. Bølgerne slog ind lige imellem og gav et ordentlig skub mod land ved overfladen, mens en kraftig understrøm trak udad. Vi kom begge til at undervurdere vandets kræfter lidt, og fik en ordentlig rutsjetur. Vandet havde nogenlunde samme temperatur som poolen, altså dejlig køligt. Stranden blev overraskende nok kun besøgt af Italienere, og så selvfølgelig os. Det var meget rart at kunne slappe helt af som de eneste turrister på en strand ved middelhavet. Det har jeg aldrig prøvet før!
    Når man siger strand og sol, så siger man også is. Netop derfor gik vi efter nogle timer ud for at finde en is. Det fandt vi så, og Charlotte fik en med stracciatella og bærsymfoni, og jeg fik en med chokolade og stracciatella. Mums, siger jeg bare! Det gør vi begge.

Vi købte derefter lidt ind til frokost i supermarkedet (baguettes med pålæg til) og tog turen op til hotellet igen for at spise det. Eftermiddagen gik med lidt planlægning, læsning og en tur i poolen. Til aftensmad fik vi rester fra gårdsagens pastaret, men nu med en god klat ketchup blandet i til at kompensere for manglen på krydderier. I morgen er det den sidste hele dag på Michelangelos’ Guesthouse, og denne står på afslapning ved poolen og en gåtur til byen for at få den obligatoriske italienske vaffelis.

30.06.17: Tredje dag på Sicilien

June 30, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 33 °C

Vi havde en dag tilbage i Gioiosa Marea på Michelangelos’ Guesthouse, så det var med at nyde poolen og de mere afslappende forhold, før den skulle stå på varme tog, små hotelværelser og masser af sightseeing. Vi skulle i dag begive os ud i at vaske tøj og vi havde heldigvis en vaskemaskine til rådighed. Den var dog lidt speciel eller nærmere gammeldags (det var noget gammelt skrammel!). Vi fandt aldrig ud af, hvordan centrifugeringen virkede i den, for da den havde centrifugeret, hældte den mere vand i tromlen. Da vaskemaskinen centrifugerede, var det som om, at den blev levende. Det kom til udtryk ved, at låget løftede sig, og den lavede lyde, som om den slog mave efter at have spist et stort måltid.
    Til frokost stod den på baguette med salami og ost på ægte italiensk manér. Det blev derefter tid til et dyk i poolen.

Hen på eftermiddagen stod solen højt, og det målte 41 grader, så vi skulle da selvfølgelig ud at gå. Det var den selv samme varme, som vækkede lysten til den daglige obligatoriske is, så vi vandrede ned af bjerget til den lille by. Man gør meget for italiensk is! Stort set alle butikker holdte siesta, men ikke vores ”Gelateria”, hvor vi efterhånden var stamkunder, eftersom byen ikke havde ret mange turister
    Efter lidt fotografering af kysten vendte vi snuden tilbage op af bjerget til vores lille guesthouse. Det blev en kortere tur denne gang, da vi brugte ”Google maps” til at finde vej, hvilket vi nok burde have gjort noget før, men alting tager jo sin tid
    En svedig gåtur senere stod den på den sidste nadver af pool, før vi skulle pakke og få udryddet alle rester af mad, da vi ikke havde lyst til at slæbe mere end højest nødvendigt.

I morgen er det den store rejsedag til La Spezia, hvor vi stort set skal bruge hele dagen i tog. Det bliver nu lidt spændende, om de italienske toge kan leve op til de ”store” forventninger vi danskere har efter IC4-togene derhjemme (ironi kan forekomme).

01.07.17: Fra Sicilien til La Spezia

July 1, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 29 °C

Alarmen ringede kl. 8 og 2 timer efter var alt pakket, morgenmaden var spist samt resterne smidt ud og vi var klar til at møde Davide kl. 10 til udtjekning som aftalt. Vi ventede spændt i haven på den lille røde alfa romeo, som han kører i, men kl. 10.20 var der stadig intet spor af ham. Vi måtte ringe til ham og det lød ret meget som om at han havde glemt vores aftale om at han skulle køre os til stationen. Så da hans bror, som kørte i en lille citroén, ankom kl. 10.27, havde vi en kende travlt, vores tog afgik nemlig kl. 10.35 fra stationen nede i byen. Han rev den lille bil rundt i de skarpe sving i bjergene og vi var dernede på under 5 minutter. Da vi havde taget afsked med Davides bror, som i hvert fald ikke ville tage imod drikkepenge, kom han tilbage flere gange med oplysninger om togets ankomsttid og hvilken retning toget kom fra.

Vi tog det første tog til Messina, hvor vi skulle vente på næste tog. Vi havde lidt under 2 timer, så vi fandt en café, hvor vi fik focaccia, pølsehorn, æblejuice og en frappé (endnu en italiensk opfindelse bestående af forskellig is, som bliver blended til ugenkendelighed, og som derfor bliver til en slags is-drik). Derefter stod vi på toget, som kørte ombord på en båd, som skulle sejle os ind på fastlandet. Man har ikke bygget bro mellem Sicilien og Italiens fastland, for så har man (man er i denne sammenhæng den italienske mafia) nemmere ved at kontrollere, hvad der kommer over vandet.

Under sejladsen forlod vi toget og gik op på færgen for at nyde udsigten og den kølige brise i ansigterne. Da vi kom over på den anden side tog det dem meget lang tid at få gang i det tog (og den aircondition!) Og selv da toget kom undervejs og airconditionen kom på, var det så varmt at man sad og småsvedte hele vejen, og turen var altså på over 5 timer! Puha, det var varmt. I forlængelse af denne tur, skulle vi så på et nattog, som skulle køre fra Salerno kl. 20:52 til ankomst i La Spezia kl. 04:23. Vi havde en aftale med hotellet i La Spezia, om at vi kunne lægge vores tasker hos dem kl. 06:30, men check-in på værelset kunne først være senere på dagen. Derfor var planen at tage et tog ud til den først af de fem Terre-byer og solopgangen derfra.

Med en interrail billet har man adgang til en masse toglinjer, men på nogen af dem, skal man lave en pladsreservation, og denne varierer så i pris parallelt med den luksus, man så får. Til dette nattog havde vi bestilt ’second class’ billetter til 3 euro pr. person, altså de billigste af slagsen. De dyre kostede intet mindre end 39 euro. Vi fandt så også hurtigt ud af hvorfor. ’First class’ billetterne gav adgang til sovevogne, hvor man lå i køjesenge, og der var på denne måde rig mulighed for at få en god nats søvn på skinnerne. Nede hos os på ’second class’ var det en helt anden snak. Vi havde pladser over for hinanden i en kupe med to rækker af tre sæder placeret ansigt til ansigt. Sæderne var sådan set behagelige nok at sidde i. Det var ligesom tre dele, en siddepude, et ryglæn og en nakke støtte, hvor de i to førstenævnte hang sammen. Man kunne så hive siddepuden og ryglænet fremad, så det dannede en slags seng, men hvor ens siddepude mødte genboens siddepude inde på midten. På den måde kunne man to og to over for hinanden så strække sig helt ud og ligge sådan nogenlunde godt. Her er det dejligt, at man ikke er specielt høje mennesker.

Der var generelt fyldt godt op i toget, og vi var i kupé med halvdelen af en italiensk familie, og frem til kl. 22. havde vi konstant besøg af den lidt yngre anden halvdel af familien, og de larmede godt nok meget. Det var generelt ikke en specielt god nats søvn vi fik, men vi kom da igennem. Det er en billig måde at rejse på, og så kom vi godt nok hurtigt langt nord på, må man sige.

02.07.17: Første dag i La Spezia

July 2, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 23 °C

Vi ankom til La Spezia omkring 4.45, hvorfra vi ville tage toget til den første af de 5 bjergbyer, Riomaggiore. Vi måtte skynde os ud af toget til Riomaggiore, da det ikke blev sagt over højtalerne at vi var fremme. Der var lidt stress på, men ud over det var det en stille og rolig morgen. Vi kom til den lille by, hvor meget få mennesker var vågne. Byen var smuk og fredelig. Vi gik ned til havnen for at se solopgangen, men det var desværre for skyet til det, men det gjorde nu ikke udsigten dårlig. Der var vand så langt øjet rakte. Vi så en fotograf på vejen ned til havnen, som tog billeder af den lille kendte by. Han skulle skynde sig at tage billeder inden lysene i de små lamper langs husene gik ud. Vi tænkte, at det måtte være et godt ”shot”, så vi skulle da også lige have nogle billeder. Der var én ting som ødelagde den smukke idylliske by. Der var rigtig mange flasker og affald fra nattens gæster. Det er rigtig ærgerligt, at folk ikke kan rydde op efter sig selv. Byens befolkning var dog allerede ude med kosten, så byen kunne se idyllisk ud til det næste hold turister. Kl. 6:38 tog vi toget tilbage til La Spezia, hvor vi nu kunne indlevere vores tasker.

Joe havde spist en stor Calzone på et tidligt tidspunkt, hvor jeg (Charlotte) ikke var sulten, men nu var jeg! Hvis man kender mig godt, så ved man også, at jeg ikke fungerer uden morgenmad, så det var målet. Vi gik hele vejen igennem gågaden ned til havnen og tilbage igen til starten af gågaden, for jeg var opsat på at skulle have pandekager. Men da udvalget af restauranter, der har åbent kl. 7 en søndag morgen, er meget småt, måtte jeg nøjes med noget brød, æg og bacon og yoghurt. Til dét hørte der en cappucino med, og den fik Joe. Han havde desværre fået meget lidt søvn i nattoget, så der skulle lidt koffein til. Jeg var nu heller ikke den mest friske at se på, men jeg kan ikke lide kaffe

Efter en god solid morgenmad til mig og kaffe til Joe, gik vi mod havnen for at se de flotte både. Til vores store overraskelse fandt vi ud af, at det ikke bare var almindelige sejlbåde, som lå i denne ret store havn. Der lå KÆMPE yachts fra alle steder i verden. Jeg siger jer, de var godt nok store! Vi fik dog ikke taget nogen billeder af dem, da det virkede ret anmassende. Yderligere lå der noget af den italienske flåde i en havn for sig selv ved siden af. Vi fandt senere ud af at der var en ret stor militærbase i byen, som åbenbart også havde noget af flyvevåbnet der.

Vi satte os på en lille cafe ved havnen og fik en kaffe og noget frugtsalat for at hvile fødderne lidt og komme til et toilet. Herfra kunne vi sidde og kigge på de store yachts. Efter lidt tid var klokken blevet 10:30 og eftersom vi kunne tjekke ind på vores hotel kl. 11 spadserede vi tilbage dertil for at holde siesta. Vi handlede ind til frokost på vejen og spiste den på værelset, hvorefter vi tog en velfortjent lur.

Om aften tog vi på en lille fin italiensk restaurant, hvor vi fik nok det bedste aftensmåltid indtil videre. Den stod på to klassikere: Spaghetti carbonara og pizza, til det fik vi hvidvin og øl. Vi kunne sidde ude og spise midt på gågaden, hvor masser af italienere og turister gik forbi. Det var en perfekt afslutning på en god dag.

I morgen står den på Cinque terre gåturen, så det er godt vi fik samlet en masse kræfter sammen i dag.

03.07.17: Vandretur i Cinque Terre

July 3, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 25 °C

I dag var dagen for vores Cinque Terre hiking-tur. Det går ud på, at man vandrer en rute mellem 5 bjergbyer langs den norditalienske kyst. Det skulle være en flot men lidt hård rute, så vi sørgede for at få spist os et godt morgenmåltid, for at blive så klar som muligt. Jeg (Joe) havde hentet morgenmad hos det lokale supermarked. Derefter tog vi afsted med toget til Monterosso (den første by) sammen med en masse andre turister. Det var lidt svært at finde starten af ruten, men det lykkedes endelig, og så kom vi afsted. Positivt og overraskende var det, at der faktisk ikke var så mange turister på selve ruten. Stykket fra den første til den anden by, Varnazza, tog omkring en halvanden time. Vi fandt også ud af, at vi skulle betale for et trekking pass; 15 euro for os begge, så det var ikke så slemt.

De to første byer havde en placering helt nede tæt på vandet, og når man skulle gå fra første til anden by, skulle man først ind i landet og få noget højde, for derefter at gå ned ad bakke ud mod kysten igen. Vi sad ned og fik frokost allerede i anden by, samtidig med at vi nød solen og den flotte udsigt fra havnen. Fra anden by til tredje by tog det også en halvanden time, og den tredje by, Corneglia, havde virkelig en flot placering. Hvis man forestiller sig bjerget som et kæmpe stort skildpaddehoved, som peger ud mod middelhavet, så lå byen direkte oven på det hoved. Det var virkelig flot! Vejen fra Corneglia til Manarola, henholdsvis 3. og 4. by, var ikke lige så nem at finde. Generelt var hele vandreruten mellem de fem byer markeret med et rødt og hvidt flag, men på denne strækning formåede vi alligevel at fare lidt vild. Mellem de to byer lå en lille bitte landsby, Volastra, på et meget højt punkt, så først gik det ekstremt længe stejlt op ad bakke, og da vi havde passeret Volastra, gik det stejlt nedad. Begge dele er hårde på hver sin måde. Op ad bakke er hårdt for konditionen, hvor nedad er meget hårdt for fødder og ben. Vi holdt faktisk betydeligt flere pauser ned ad bakke.

Endelig kom vi frem til fjerde by, og det var endnu en havneby. Her tog vi også et pitstop for at få en vaffelis og hvile benene. Det var svært at fornemme præcist, hvor mange kilometer vi havde gået, men det var tydeligt at mærke, at vores ben var godt brugte. Så der sad vi på en bænk klistret ind i sand og sved, og for Charlottes vedkommende solcreme, og samlede kræfter til turen mod femte og sidste by, Riomagiore. Vi havde jo allerede været i Riomagiore morgenen før, hvor vi fik set solopgangen, gået en tur i byen og taget en masse billeder, så der var ikke den helt store spænding i den del af det. Klokken var 18 da vi fandt kræfterne frem til at gå videre, men så fandt vi ud af, at stykket mellem 4. og 5. by var lukket for hiking. Vi tog derfor toget direkte til La Spezia og fandt vores hotel og fik verdens længste brusebad.

Aftensmaden blev nydt på en fin lille restaurant på gågaden i La Spezia, hvor vi begge bestilte to forskellige retter med rejer. Sammenlignet med gårsdagens restaurantbesøg, var det ikke specielt godt, men selve rejerne smagte rigtig fint. Vi fik søgt frem på ’Google Maps’, at vores ømme fødder havde tilbagelagt en rute på 26 km, så nu skulle de få lov at slappe af. Vi kom derfor tidligt i seng og gik ud som et lys.

I morgen er det rejsedag. Vi tager til Torino, hvorfra vi vil tage en endagstur til Schweiz for at se Matterhorn; et stort bjerg, som ligger tæt ved grænsen til Italien. Vi har booket et værelse via AirBnB, hvor vi skal bo hos ”Faisal”, så det er vi lidt spændte på. Det har vi ikke prøvet før.

04.07.17: Fra La Spezia til Torino

July 4, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 26 °C

Vi skulle checke ud af vores hotel kl. 11 og inden da spise noget morgenmad. Det købte vi nede hos det nærmeste supermarked. Vi sørgede også lige for frokost, nu hvor vi alligevel handlede. Dét at have madpakke med er den klart billigste måde at få frokost på, så det er lige os.
    Vi fik slappet af og spist morgenmad, også var det ellers afsted til togstationen, hvor vi skulle med et tog til Genova Brighole for at skifte til et tog til Torino. Da vores hotel var nabo til stationen havde vi lidt ventetid (fra kl. 11.00 til 11.50) inden vi skulle påbegynde rejsen. I den lille times ventetid sad vi på nogle bænke sammen med andre rejsende under et stort træ i skyggen og hørte lidt musik og snakkede.

Det var et rigtig fint tog, indtil vi havde siddet der i ca 30 min, så begyndte det virkelig at være koldt på grund af airconditionen, men man skal jo ikke klage. Det var faktisk dejligt for en gangs skyld at fryse lidt. Vi er nået et punkt nu hvor frysende koldt er bedre end svende varmt; man kan altid tage mere tøj på. I toget var kontrolløren meget grundig, vi skulle vise pas og det hele – det har vi ikke oplevet før. Yderligere skulle vi udfylde en formular på Interrail passet; Interrail passet er selve billetten til alle togene.

Vi havde 6 min. til at skifte tog, så jeg (Charlotte) løb så hurtigt, at mine sko faldt af tasken. Der var så en venlig mand, som forgæves prøvede at komme i kontakt med mig. Joe havde heldigvis allerede samlet min sko op. Vi nåede toget, så vi holder vores perfekte score; vi har endnu ikke misset et tog , 7-9-13 (en eller anden, bank under et træbord!).

I toget havde vi en mindre krise om, hvor vi skulle bo. Vi havde booket logi i Torino. Når vi planlægger vores rejser bruger vi en mobil-app, som hedder 'Rail Planner', og det var vores tog til Schweiz pludselig væk. Vi havde snakket om at bo i Milano frem for Torino, da toget gik fra Milano til Schweiz. Det selv samme tog, som kørte til Milano holdte i Torino på vejen, så vi besluttede os for at bo der. Men det betød så også, at vi skulle på en 5 timers togtur frem og tilbage fra Schweiz, frem for de 3 timer, det ville tage mellem Milano og Schweiz. Det blev pludselig en ret uoverskuelig dag. Nyheden om de i alt 10 timers transport gik heldigvis ikke ud over humøret – vi skulle jo se bjerget Matterhorn!

Vi havde lejet et værelse i Torino igennem AirBNB, som er et websted, hvor private kan leje et værelse eller hele hjem ud til andre. All kommunikation og transaktion foregår gennem AirBNB's websted (de har selvfølgelig også fin app, som er rigtig god). AirBNB har diverse features, hvor både lejer og ejer kan give en omtale af hinanden, så man kan se om folk har fået/givet en ordentlig behandling eller ej. Det er mange steder billigere end hoteller (visse steder også billigere end dorms og hostels, som ellers er det aller mest skrabede man kan få) hvilket gør det meget fordelagtig for os som budgetrejsende. Da vi rejste i Asien for nogle år siden, benyttede vi os af hostels og dorms, og det var meget skrabet, men også ekstremt billigt.

Så ankom vi til Torino station, hvorfra vi gik med fuld oppakning hjem til 'Faisal'. Det var Faisal og hans kæreste vi havde lejet et værelset hos. Vi kom frem, og de var et meget flinkt og ungt. De var 3-4 år ældre end os. Han var fra Egypten hun fra Rumænien, og de talte begge ganske fint engelsk. De havde mødt hinanden gennem en tidligere værelseskammerat, og han og hun studerede henholdsvis software ingeniør og kunst i Torino.

Vi gik straks efter et super marked, som skulle vise sig at være et ret stort supermarked. Grundet sikkerhed skulle man aflevere sin taske inden man gik ind og man kunne ikke få den før man var helt færdig med at betale, så man kunne ikke pakke sine varer ned i den. Det var lidt fjollet, eftersom at så var man jo tvunget til at købe poser for derefter at pakke om.
    I supermarkedet kom vi til at bagtale nogle folk med en barnevogn, som i den grad lignede italienere. Det viste sig at manden kunne dansk, ups. Men de fyldte altså sindssygt meget, med deres barnevogn!Forresten var vi meget sultne, da vi handlede, det er farligt.

05.07.17: Turen til Schweiz

July 5, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Vi stod op kl. 4:30 for lynhurtigt at ordne morgenrutinerne og kl. 5:15 var vi ude af døren. På vejen til stationen hævede vi en god omgang Euro. Der var en dejlig temperatur om morgenen, så gåturen var rigtig fin. Toget gik kl. 05:50 og ombord sad vi og spiste morgenmad, som var yoghurt. Vi skulle så skifte tog i Milano, hvorfra der var afgang kl. 7:23. Milano var en stor banegård, som virkede større end selv Hovedbanegården hjemme i Danmark. Der var skærme over det hele, og de viste alle reklamer (med høj lyd!) af den nye Spiderman film i biograferne.

Vi kom på toget, og fik os en rigtig flot scene at kigge på ud af vinduerne på begge sider af toget. Til at starte med var det Norditalien, så vi kørte i et landskab spækket med høje bjerge, og vi kørte derfor også igennem en del tunneler. Men når vi ikke kørte igennem tunneler, blev vi underholdt af den enormt flotte bjergkæde, som strakte sig lige fra den anden side af vinduet og ud til horisonten. Ligesom vi sad og nød det allermest, kom der en kontrollør, som tilsyneladende ikke gik så meget op i vores billet, som han gjorde i at se pas; det var selvfølgelig, fordi vi da krydsede grænsen til Schweiz. Vi skulle af i byen Brig, for at komme videre til Zermatt.

I Brig havde vi 9 minutter til at skifte fra ankomststationen til ”Brig Bahnhoffplatz”, hvor toget til Zermatt gik fra. Vi nåede det til tiden og skulle så påbegynde, hvad der viste sig at være den hidtil flotteste togtur. Toget var perfekt til at sidde og betragte sceneriet fra, men der var desværre genskær, når vi tog billeder (det gjaldt fra alle vores medbragte enheder; iPhone 6s, iPhone 7 og Nikon spejlrefleks). Charlotte sad med sit Nikon og jeg (Joe) sad med min iPhone 7, men efter blot 5 minutter med desperate forsøg fra alle mulige vinkler og højder gav vi op og lagde elektronikken helt væk. Det var nu meget rart, fordi så prøvede vi for en gangs skyld at tænke på at suge alle indtrykkene ind, og på at være i nuet og tænke på at nyde i stedet for dokumentere oplevelsen.

Med en mangel på gode billede uden genskær, må vi nøjes med sproget til at beskrive det flotte syn: Vi startede på et relativt lavt punkt. Generelt kørte vi med en lille bitte, men konstant elevation. Det ene øjeblik kørte vi i kløften mellem enorme bjergsider. Det var heldigt, at vinduerne i toget gik helt op ad togets sider, for ellers ville vi nogen gange have haft svært ved at se til de bjergtoppe, som lå nabo til togbanen. Karakteristisk var det, at de bjerge, som lå inden for ’tættere’ rækkevidde af togbanen, var frodige og beklædt med tæt skov. Bjergene i horisonten må have været endnu højere, for disse gik i et med skyerne og var hvide af sne og is. Det næste øjeblik kørte vi på en kant med nogle lidt mindre grønne bjerge, som tårnede sig op på højre side af toget. Ind imellem løb der små fald af bjergvand ned langs klippevæggen, og jeg (Joe) besluttede mig for, at jeg inden dagen var omme, skulle jeg bade på trods af formegentlig iskoldt vand! På venstre side af toget havde landskabet først samme højdeniveau som togbanen. Der løb en lille bæk med noget krystalklart vand, og på den anden side af denne (endnu længere inde på venstre side af toget) var der små hyggelige bjælkehytter lokeret midt i nogle grønne arealer. Jeg fik sådan associationer til skihytter, jeg har set i Østrig. På de grønne arealer gik både får og geder. Ret pludselig forsvandt småhusene og de grønne arealer, idet niveauet på venstre side tog et ordentlig højdedyk. Man fik nærmest helt højdeskræk, når man kiggede ned, for da kørte vi altså lige ved siden af en kæmpe kløft. Kløften stræk sig i et stykke tid parallelt med togbanen. Der har minimum været 100 meter ned, så det var et ret spektakulært syn. Inden længe drejede vi højre om og ind i en tunnel for derpå at lægge kløften bag os. Kort efter var vi fremme, og vi blev enige om, at det var den flotteste togtur på rejsen indtil videre.

Da vi kom til Zermatt, vidste vi ikke helt præcist, hvad vi skulle. Planen var en lang vandretur i et landskab i 1500 meters højde, for at se 5 forskellige søer og få et godt kig på områdets største bjerg, Matterhorn. Da vi ikke vidste, hvor man skulle starte vandreturen, besøgte vi et turistkontor og blev hurtigt klogere; Vi skulle med et gondoltog fra byen og et godt stykke op i bjergene til et stop, som hed Blauherd. Turen kostede hele 80 Schweizerfrank tur/retur (svarende til 540 kr.!), så lynhurtigt røg forventningerne også i vejret! Vores forventninger blev heldigvis også forløste, da vi, efter Gondolturen, en frokost i pæne omgivelser samt en god omgang selfies med bjerget Matterhorn i baggrunden, vandrede cirka 10 kilometer fra sø til sø i det pæne landskab højt oppe i bjergene. Vores største udfordring var faktisk vores utilstrækkeligt restituerede fødder og lægge. Ikke meget mere end cirka 48 timer tidligere påbegyndte vi jo den 26 kilometer lange vandretur i Norditalien.

Men vi klarede den. Søerne var rigtig flotte, og havde mærkværdigt nok helt forskellige farver. Et par af dem var rimelig grumsede og ikke så spændende, en var klar og mørkeblå og den flotteste af dem lignede en asiatisk lagune med sin eksotiske blågrønne farve. Den sidste af søerne vi kom til, lå helt tæt på det sted vi skulle med Gondoltoget ned igen. Her nåede vi frem en halv times tid, før vi skulle påbegynde hjemturen. Massere af turrister slappede af omkring søen, men der var faktisk ikke særlig mange, som badede taget vejret i betragtning (en temperatur på 28 grader). Jeg skulle hilse og sige, at vandet altså ikke var 28 grader, ikke engang tæt på! Jeg gik i til halsen i et minuts tid, men røg så op igen og joinede Charlotte på nogle trælænestole i solen. Charlotte var også ude og soppe, for at køle lidt ned.

Da vi kom ned til byen Zermatt igen, kunne vi nå at smage en lille bitte smule på Schweiz’ byliv, ved blot at gå nogle ture op og ned af de meget turistede gågader. Der var alt fra souvnir-, chokolade-, og tøjbutikker til restauranter og centralt liggende hoteller. Der var generelt tårnhøje priser, men det var selvfølgelig også et turistmekka i Schweiz. Tæt ved stationen så vi en afhentningspot til et 5-stjernet hotel, hvor der stod en utrolig flot karret spændt op med to sorte heste oppe foran. Vi blev enige om, at det for os var en god måde at se Schweiz på, at bo på den anden side af den Italiensk-Schweiziske grænse, og så tage en endagstur til Schweiz.

Det var en smertefri hjemtur, og vi var hjemme i vores lejede værelse hos Faisal ved midnatstid, hvorefter vi røg lige på hovedet i seng (for derpå at udskyde pakningen til dagen efter). Både Charlotte og jeg var enormt trætte efter en lang men dejlig heldagstur.

I morgen er det rejsedag, og vi sætter kurs mod Venedig, hvor vi skal bo på en camping plads.

06.07.17: Fra Torino til Venedig

July 6, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 30 °C

Vi besluttede efter en rigtig lang dag i går at sove længe. Turen gik til Venedig, så vi skulle krydse det meste af Norditalien. Vi fik set lidt serie og hygget os om morgen - det var virkelig dejligt!
    Metro stationen Nizza lå ikke langt fra Faisals lejlighed, hvilket gjorde turen til stationen meget smertefri. På stationen havde vi ca 1,5 time inden toget gik til Venedig. Vi havde købt reservation, så toget gik direkte og det tog kun 3 timer. Inden, så sad vi på en lille cafe og fik en forfriskning samtidig med at vi søgte lidt på de kroatiske øer. Efter Venedig går turen nemlig til Slovenien og derefter en kroatisk ø, som det ser ud lige nu. Planen kan jo nå at ændre sig mange gange med et interrail pass i hånden.
    Overvejelsen gik på hvilken kroatisk ø, vi skulle besøge. Der er alligevel en del af vælge imellem. Vi har snakket lidt om Krk, som er den største og den som er nemmest tilgængelig, da den er forbundet med hovedlandet gennem en bro. Den anden vi har snakket om er Brac, som ligger ud for byen Split. Her skal vi først med toget hele vejen til Split fra Ljubljana og derefter med båd. Det er en lang tur og det tæller en del ned, men Brac skulle være flottere og mere uberørt end Krk, som er meget turistet.

Da vi omkring 17.30 ankommer til Venedig, skal vi med en bus ud til camping Rialto, som ligger lidt udenfor byen. Vi fandt hurtig bus stationen, men de havde ikke lige en oversigtstavle over hvor hvilke busser gik fra, men heldigvis var der en flink ekspedient i billetboden, som kunne hjælpe os.
    Vi tjekkede ind i vores lille træhytte, som bestod af to senge - det var nu meget hyggeligt, men vi frygtede godt nok for, hvor varmt det ville blive! Vi havde faktisk også noget der mindede om toppen af et bord med en ledning i - vi fandt senere ud af, at det var en "heater", det skulle vi bestemt ikke nyde noget af.
    Vi var så heldige, at der lå en Lidl lige overfor, hvilket gjorde indkøb en del nemmere eftersom jeg(Charlotte) har handlet i Lidl i to år i streg, da jeg boede på kollegiet. Jeg kendte derfor alle mærker og det var nu meget rart. Vi købte lidt ind til aftensmad og snacks til dagen efter, hvor vi skulle ind til Venedig og se den berømte by.

Vi fik i løbet af aften vasket tøj i hånden og hængt det op foran vores lille hytte. Det var nu rart at være på camping - det tager os tilbage til dengang vi camperede i min mormor og hendes mands campingvogn i Henne ude ved den jyske vestkyst - gode tider!

Ellers så stod den på 'Uno', som er en af de få spil vi kan enes om. Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke altid er den bedste taber i verden :)