Sri Lanka

May 24, 2018 in Sri Lanka ⋅ ☀️ 20 °C

In Nilaveli hebben we een paar heerlijke dagen gehad. We hadden een schattig klein hutje aan het strand. Vanaf deze plek zijn we naar Pigeon island geweest. Dit is een klein eiland/natuurpark vlak voor de kust van Nilaveli. Pigeon island staat bekend als een mooie snorkelplek waar je rifhaaien en schildpadden kan zien. Ook stond deze plek bekend om het ‘mooie’ koraal maar helaas was hier helemaal niks van te zien. Al het koraal was dood. Gelukkig hebben we wel een grote zeeschildpad gezien en verschillende rifhaaien. Deze rifhaaien zijn niet gevaarlijk maar toch vond ik het wel spannend om deze haaien van zo dichtbij te kunnen zien. Het plekje waar wij verbleven in Nilaveli kan ik iedereen aanraden. Het was echt een prachtige en ontspannen locatie met hutjes aan het strand.

Vanaf Nilaveli zijn we met een tuktuk naar Dambulla gereisd. Onderweg kwamen we al wilde olifanten tegen, olifanten steken hier regelmatig de weg over. Elke keer als ik olifanten zie ben ik enthousiast omdat ik het prachtige dieren vind. Vanuit Dambulla zijn we op olifanten safari geweest. Dit stond op mijn Bucketlist. We waren net 5 minuten in het park en we hadden gelijk uitzicht op een grote groep olifanten bij de rivier. De olifanten waren hier heerlijk aan het badderen. Ik vond het komisch en leuk om te zien hoe de olifanten onderling met elkaar omgingen. Als een olifant het water uit wilde klimmen hielpen de andere olifanten door deze olifant een zetje te geven op haar kont. Dit ging niet altijd even soepel door de modder ;-). Verder hebben we ook mooie vogels en andere dieren tijdens de safari gezien maar ik was overal onder de indruk van de olifanten!

Vanuit Dambulla zijn we naar sigirya gereden om 4.15 om de zonsopgang te zien bij de Lion Rock. Dit was erg vroeg maar het was het zeker waard. In het donker hebben we de kleine rock beklommen, deze ligt naast de Lion Rock en met de zonsopgang hadden we prachtig uitzicht op de Lion Rock.

Met de lokale bus zijn we van Dambulla naar Kandy gescheurd. In Kandy verbleven we in een klein hotel op een berg met mooi uitzicht. Bram kende hier een tuktuk driver van zijn vorige reis. Perry de tuktuk driver heeft ons overal naartoe gescheurd. We hebben een paar tempels bezocht en we zijn met de ouders van Bram (die inmiddels ook gearriveerd waren in Sri Lanka) naar de botanische tuinen geweest.

Vanuit Kandy hebben we de trein gepakt naar Nuwara Eliya. Deze treinreis wordt vaak omschreven als één van de mooiste treinreizen van de wereld. De treinreis gaat dwars door de thee plantages. Helaas hebben we de afgelopen dagen veel last van regen. Het ‘hoort’ nu droog te zijn maar moedernatuur denkt daar anders over. De trein reis was erg mooi maar helaas regende het veel. In Nuwara Eliya merkte ik dat het wel lastig vond om vrolijk te blijven door de urenlange regenbuien (dit zijn geen ‘kleine’ buitjes). We hadden een goedkope verblijf plaats met alleen een bed dus het was absoluut geen gezellige plek om binnen te hangen. De restaurantjes in de buurt stelde ook weinig voor. Gelukkig hebben we in de ochtenden nog wel wat kunnen ondernemen. We zijn met de scooter door de theeplantages gereden en we hebben verschillende watervallen bezocht. Samen met de ouders van Bram hebben we een flinke wandeling gemaakt bij de Horton Plains, een mooi natuurpark dichtbij Nuwara Eliya. We hebben ruim vier uur gewandeld. Verder vond ik Nuwara Eliya geen fijne plek om te zijn. Het was ijskoud en nat maar dit soort ‘tegenslagen’ horen ook bij het reizen.

Vanaf Nuwara Eliya wilden we samen met de ouders van Bram de trein pakken naar Ella omdat dit ook bekend staat als een mooie treinreis. Het was al ruim 18 uur aan het regenen waardoor de trein uren vertraging had. We hebben toen besloten een taxi te pakken naar Ella zodat we niet uren in de kou en regen hoefde te wachten.

Nog steeds denkt moedernatuur anders over het droogseizoen maar de sfeer en het weer was veel beter in Ella! We verblijven op een prachtige plek met uitzicht op de bergen. De temperatuur was hier een stukje hoger en in de ochtenden konden we lekker toeren met de scooters. In Ella zijn veel hippe cafeetjes en is er meer westers eten te krijgen. Ik heb al een week ontzettend last van buikpijn en nu ik weer wat meer westers eet neemt de buikpijn ook af.

Eergisterochtend wilden Bram en ik met de drone de trein filmen. Opeens waren we het signaal kwijt en konden we de drone niet meer besturen.. in de verte zagen we de drone ineens naar beneden zakken. Normaal gesproken hoort de drone weer terug naar de afstandsbediening te vliegen maar de technologie liet ons in de steek. Uiteindelijk is de drone gevonden door lokale mensen en gelukkig doet de drone het nog! We hebben ontzettend mazzel dat we de drone überhaupt terug gevonden hebben en dat hij ook nog werkt.

Gisterochtend hebben we wandeling gemaakt bij little adam’s peak en zijn we naar een groene theefabriek geweest. Alle mensen die bij de theefabriek werkten waren chagrijnig maar de groene thee was lekker.

We zijn nu net aangekomen in Arugam Bay. Vanaf morgen is Joek er ook.. Momenteel vraag ik mij af wat het meest gevaarlijk is.. Snorkelen met walvissen, snorkelen met haaien of met het hele gezin bruinsma op pad.. wat denken jullie?