• Day 69

Flores

June 16, 2018 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Vanuit Bali zijn we gevlogen naar het stadje Ende op Flores. De vliegreis was erg mooi omdat we boven allemaal kleine eilandjes vlogen. In Ende hebben we gelijk de taxi gepakt naar Moni, een klein plaatsje in de bergen. In Moni zelf is niet zoveel te beleven maar de omgeving is erg mooi. Er hangt een hele chille sfeer in Moni en alle jonge Indonesiërs lopen rond in rastafari outfits. Ook zijn ze hier niet vies van een jointje. Al is dit super illegaal in Indonesië.

Om vier in de ochtend ging de wekker. Buiten was het helemaal donker en het was behoorlijk koud. Onder een prachtige sterrenhemel zijn we naar Kelimutu gereden op de scooter. Dit was best wel spannend aangezien we de weg niet kenden en het wegdek niet overal even goed was. Als twee ijsklontjes kwamen we aan bij Kelimutu. Inmiddels konden we de sterrenhemel niet meer zien door de bewolking. Na een wandeling en 100 traptreden stonden we op een uitzichtpunt om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het zo bewolkt dat we de zonsopgang en zelfs de vulkaanmeren niet konden zien. Uiteindelijk hebben we ruim drie uur gewacht en konden we gelukkig de vulkaanmeren zien! Het uitzicht was prachtig!

Vanuit Moni zijn we gevlogen naar Labuan Bajo. Labuan Bajo is een kustplaats in Flores waar veel boot tours vertrekken om de verschillende eilanden in het gebied te bezoeken.

In Labuan Bajo zijn we met de scooter naar een klein dorpje aan de kust gereden. De weg hier naar toe was hel! Gelukkig zijn we niet gevallen met de scooter. Vanuit dit plaatsje hebben we een lokaal bootje genomen naar een klein strandje. Van hier hebben we de Rangko grot bezocht. In deze grot kon je heerlijk zwemmen en het was een spannende tocht om hier naar toe te gaan. Voor de dag daarna hadden we een twee daagse boottour geboekt. Deze trip was geweldig! Ik heb op veel plekken gesnorkeld en bram gedoken. Ook waren dit plekken waar het koraal nog mooi was en er waren een heleboel vissen. We hebben manta’s, schildpadden, dolfijnen, 1000 verschillende vissen en een zeeslang gezien. Het was bijzonder om hier te snorkelen en dit nog mee te mogen maken want als wij als mensen zo door gaan met het vervuilen van de aarde is er binnenkort geen koraal meer.

Op de boot zaten we met twee andere stellen. Het was erg gezellig met z’n zessen en de crew was ook echt top! We hadden een overnachting op een klein eiland met allemaal hutjes op het strand. Deze hutjes waren open waardoor je uitzicht had op het strand. Op dit eiland hebben we een wandeling gemaakt om de zonsondergang te kunnen zien. Vanaf de top keken we uit op allemaal verschillende eilanden in de omgeving. Het was dus een waanzinnig uitzicht. De tweede dag van de tour zijn we naar het eiland Rinca geweest. Hier leven de komodo varanen. Deze beesten zijn verschrikkelijk gevaarlijk dus ik vond het spannend maar het was heel tof om de komodo draken (zoworden hier draken genoemd) in het echt te zien. De komodo’s zitten nu in het paringsseizoen. Komodo’s doen het maar een keer per jaar maar dan wel gelijk 6 uur lang. Als je als baby komodo geboren word moet je gelijk de boom in klimmen anders word je opgegeten door je moeder. Erg bijzondere beesten dus. Daarna zijn we gevaren naar een uitzichtpunt waar 10000000 vleermuizen overvliegen tijdens de zonsondergang. Het waren er oneindig veel en het was prachtig om te zien hoe ze voorbij vlogen tijdens de zonsondergang. Dit was een mooie afsluiting van de tour.

Wij vonden Flores verrassend, leuk en mooi. Het is minder toeristisch dan Bali en de mensen zijn ontzettend lief. Zodra ze weten dat je uit Nederland komt spreken ze hun dankbaarheid uit omdat ze hun infrastructuur en scholen te danken hebben aan de Nederlanders. Ik wist dit zelf helemaal niet maar het was leuk om te merken dat ze daar hier zo dankbaar voor zijn.

In Labuan Bajo hebben we ons ook prima vermaakt. Er waren leuke cafeetjes met bijvoorbeeld een zwembad of een filmavond. Dus als je naar Indonesië gaat.. is Flores echt de moeite waard!

Bram en ik gaan toch nog een paar dagen samen reizen omdat we elkaar anders te erg gaan missen ;-). We zijn nu onderweg naar Bali en reizen gelijk door naar Amed. In Amed zijn papa en mama.. en ook Joek. Genoeg gezelligheid voor de komende dagen!