Jetboat mm i Queenstown

November 22, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Vår jetboat-tur började mer dramatiskt än den nog brukar. Det gick riktigt höga vågor på Wakatipu-sjön och kajen, som saknar vågbrytare, är formad som ett horn så där blev de ännu större och slog över kanten. Vi fick kliva på båten en bit bort från ordinarie brygga för att det skulle gå lättare att komma ombord. Det stänkte rejält när båten tog oss ut på sjön med en riktig berg-och-dal-bana på vågorna. De skrikande unga asiatiska tjejerna som satt intill gjorde det än mer underhållande!

Sedan bar det av upp på floderna Kawarau och Shotover där vattnet var betydligt lugnare. Hög fart med slalom mellan träd, brofundament och sandbankar. Dessutom med några 180-graderssvängar. Båten kunde verkligen svänga på en femöring - och det snabbt.

De olika operatörerna har delat upp floden mellan sig, och Kjet som vi åkte med hade den nedersta delen, därav möjligheten att åka båt ända från Queenstown. Längre upp är floden mer dramatisk, smalare och med stupande bergsväggar, men vill man uppleva det får man välja en annan jetbåtsfirma eller ge sig ut på forspaddling.

När vi tog oss tillbaka till Queenstown så fick vi lägga till vid en brygga i en lugnare del av sjön för att sedan bussas till vanliga hamnen. De hade väl insett hur riskabel deras vanliga hamn hade blivit, vilket också illustrerades av en privatbåt som spolats upp på land.

Sedan strosade vi runt lite innan avfärd till flygplatsen, bland annat i en park med fåglar som hävdade sina revir både mot varandra och människor.