Djungelpromenad vid Lake Elizabeth

November 24, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Google Maps är ett fantastiskt hjälpmedel, vilket man blir påmind om när den någon gång har fel. Vi var på väg till "Lake Elizabeth" som sägs vara vacker och där man kan sikta näbbdjur om man har tur. Det är, skulle det visa sig, ett populärt besöksmål, med fin väg, parkering och sedan en dryg kilometers välpreparerad vandring till själva sjön.

Inget av detta visste Google Maps om, utan den satte själva sjön som mål, ledde oss in på spännande grusvägar och från den närmsta punkten på vägen hittade den helt sonika på en härlig djungel-trek som hade krävt en rejäl machete.

Nu var vi bara utrustade med en schweizisk armékniv, så efter att ha traskat längs en sedan decennier övergiven bilväg (bild 2) till ett stenbrott (bild 3) var vi beredda på att ge upp.

Men när vi återvänt till bilen och åkt några kilometer hittade vi en av dessa bruna skyltar, som ledde oss rätt! Så vi fick se sjön ändå, som låg skön och fridfull i solnedgången även om vi inte skymtade några näbbdjur (bild 4).

Mindre fridfullt var det på gångvägen dit, när vi plötsligt från djungeln hörde ett långt djupt vrål som lät som en blandning mellan ett lejon och en gorilla. Vi blev lite skakis, men kom fram till att alla Australiens jättefarliga djur är tysta, så det är förmodligen ett gott tecken att stöta på något som vrålar.