Flagstaff Hill Maritime Village

November 25, 2019 in Australia ⋅ ☁️ 17 °C

Staden Warrnambool ligger vid slutet på Great Ocean Road, och marinmuseet på Flagstaff Hill sätter punkt med bravur.

Det är en hel hamnby som har bevarats och byggts upp, och där kan det pågå mycket aktivitet med figuranter och spel, ungefär som Skansen. När vi var på besök var det dock nästan öde, men fint ändå att vandra omkring bland och i byggnaderna.

Det fanns också ett museum som till stor del kretsade kring Loch Ard (se tidigare inlägg) vilket blev en fin pendang när man varit där. Det fanns bland annat flera bärgade lyxföremål från fartyget och en målning (bild 3) som visar vrakgodset när det flutit iland i kanjonen, just där vi nyss varit.

En oväntad höjdpunkt var den ålderdomligt inredda biografsalongen (bild 4) där en film från 1929 visades. Det var sjömannen Irving Johnson som hade haft en filmkamera med sig när han rundade Kap Horn på barken Peking, och fångat både vardagliga sysslor, sådant som var vardag för dem men häpnadsväckande för oss (som hur de tog sig upp och ner längs riggen) och även en enorm storm, filmad högt uppifrån riggen med jättevågor som spolade över däcket. Femtio år senare kommenterade han bilderna lakoniskt och sakligt på filmens ljudspår. Vi tyckte båda att det var nästan omöjligt att slita sig från filmen, men vi visste inte hur lång den var och vi måste ju vidare.

Filmen heter helt enkelt "Around Cape Horn" och går att köpa på Amazon.