Een aantal dagen in Orchha

December 17, 2016 in India ⋅ ☀️ 25 °C

Alsof je terug gaat in de tijd....

Orchha is de vroegere hoofdstad van deze provincie. Er zijn niet veel toeristen en ik heb de tijd. Dat is een goede combinatie. Rondstruinen , straatjes in , mensen kijken, je kan je dag er mee vullen.

Er zijn in deze stad koeien, paarden, honden, apen (!), geiten, vliegen en veel Indieers. En op dit moment dus ook een lange blanke Nederlandse toerist :). Zo voelt dat overigens niet, je gaat op in de menigte .

Tijdens het rondlopen in Orchha zie je ook hoe viezig dit soort dopjes zijn. In de bermen overal plastic, wordt afval op de grond gegooid, liggen de riolen open en doen mensen hun behoefte langs de kant van de weg. De inwoners in lagere kaste zie je het plastic in grote karren scheppen. Koeien zoeken hun weg door het afval of de straat. Als ik ergens een plastic bekertje thee drink wordt mij aangeraden dit na afloop op straat te gooien.

Tijdens het lopen doemt er vaak ineens een prachtig ford of oud paleis op. Het zijn er tientallen in dit gebied.

Mijn guesthouse is een oud opgeknapt woonhuis - alles open en geen isolatie van geluid, tocht ed. En het geluid is hier in het centrum overal. Het continue getoeter van riksja's, motoren, auto's en vrachtwagens, muziek uit winkeltjes en gepraat van Indieers (De toeter-deuntjes van de vrachtwagens gaan trouwens het meest hard en levert je per direct een serieuze piep in je oren op) . Daarnaast was er deze dagen een religieuze ceremonie waarbij de preker tot 6:00 zijn ritueel aan het uitvoeren was. Nee, Oordoppen helpen niet meer in Orchha.

Er is geen warm water en toiletpapier in dit guesthouse. In de ochtend word je wakker door de geur van rook wat door gaten de kamer binnenkomt. Of van het verkeer. Ook valt de stroom nog wel eens uit. Maar alles is relatief - voor het guesthouse lagen gisteravond tientallen Indiers onder een dekentje te slapen. De manager noemt mij standaard "Mr. Netherlands". Samen drinken we in de ochtend een chai thee.

Ik verblijf hier 2.5 dagen en 3 nachten. Althans, als mijn trein op tijd vertrekt. Anders wordt mijn verblijf iets verlengd.