Satellite
Show on map
  • Day 10

    Een tussenstop in Khajuraho

    December 20, 2016 in India ⋅ 🌙 25 °C

    De komende dagen verblijf ik in Varanasi, de meest heilige en oude stad van India. Ik kijk daar erg naar uit. Gister ben ik in Varanasi gearriveerd vanuit Khajuraho.

    Khajuraho was een mooie tussenstop en staat bekend om de prachtige tempels en bijbehorende (erotische) beeldhouwwerken - UNESCO werelderfgoed. Honderden kleurrijke Indiërs komen hier dagelijks naartoe. Rituelen en geloof zijn belangrijk.

    Khajuraho is, wat toeristen betreft, momenteel een 'uitgedroogd' dorp. Veel toeristen blijven weg door de huidige cashproblemen. 'No business' hoor je overal als je wat met de lokale verkopers praat. De lokale bevolking is hard getroffen door het plotselinge beleid van de overheid. Overal snakken ze naar alleen al je blik op hun kraampje, winkeltjes.....en bijbehorende kamasutra-boekjes. Dat is hun inkomen, en dus eten voor hun en familie. Er is geen vangnet.

    Per toeval kwam ik er achter dat toeristen hier voorrang krijgen bij de ATM-rij. Beetje genant is het wel als je als 'rijke toerist' ineens langs de rij met locals wordt geleid. Enerzijds is dit gastvrijheid voor ons als bezoeker, vrouwen krijgen ook voorrang, anderzijds is het subdoel - als toerist je geld snel weer kunnen uitgeven - ook mooi meegenomen :).

    Tijdens een middagwandeling in Khajuraho spreek ik een lokale Indische jongen van mijn leeftijd. We komen in gesprek en hij wil mij met zijn motorbike wel een aantal tempels in de omgeving laten zien. Niets is hier voor niets, dus spreek ik een bedrag af. Wat hij in eerste instantie niet wilt. Zijn Engels goed, gevoel is goed en ik stap achterop. Na anderhalf uur diverse tempels bezocht te hebben, waarbij hij steeds netjes wacht, vraagt hij me na afloop nog even mee naar zijn kledingwinkel. Dat is dus de deal. Na een fooi voor zijn diensten nemen we afscheid....

    De tempels zijn prachtig. Zo blijkt Khajuraho een mooi rustmoment voor de choas, smog en spirituele tafarelen in Varanasi.
    Read more