Satellite
Show on map
  • Day 13

    Via Delhi richting Rajasthan

    December 23, 2016 in India ⋅ ❄️ -2 °C

    Varanasi heb ik verlaten en ga morgen via Delhi op weg naar de provincie Rajasthan, het Noord-Westen van India. Delhi voelt even als thuiskomen want ik verblijf voor een nachtje in het hostel waar ik eerder verbleef. Heerlijk relatief rustige en groene buurt, vergeleken met Varanasi. Grappig hoe je perspectief in twee weken kan veranderen.

    In Delhi gebruik ik door de aankoop van een lokale Indiaase simkaart Uber voor transport. Betrouwbaar en goedkoop. Wel even wennen na aankomst op Delhi-airport. Stond ik na de Uber-bevestiging op de verkeerde plek, deed zijn gps het niet. Bellen, wachten, sms-en. Hij sprak geen Engels, mijn accu liep langzaam leeg. Uiteindelijk begreep ik waar hij ongeveer met zijn auto zou kunnen staan en liep daarheen. Honderden taxi's, risksja's, auto's, regelaars, alles door elkaar. Accu inmiddels definitief leeg. Op het moment dat ik het wilde opgeven en zelf maar ergens een taxi wilde regelen - wat in Delhi scherpte vraagt i.v.m. de scams - kwam een Indieer aanlopen met zijn telefoon. 'Jesper?' Hell Yeah!

    .... De afgelopen dagen aan de Ganges waren top. Een aantal keer heb ik me met een bootje langs de oude stad laten varen, dit is ook in de avond zeer mooi, rondgedwaald in de steegjes en een aantal markten bezocht.

    Alles gebeurt in Varanasi op straat. De jeugd vermaakt zicht met wat cricket, vliegeren en het achter elkaar aan rondbanjeren. Een biertje kopen is komisch (zie foto) omdat dat stiekem gaat, maar ook weer niet. In een provosorisch leeg kamertje langs een drukke straat kan je een blikje bier kopen. Door een gat in het glas geef je het geld en wordt bier uitgewisseld. De verkoper kijkt schichtig om zich heen voor de overdracht, je moet het bier blikje snel in je zak steken en dan kan je gaan.

    Varanasi is ook intens. Naast de drukte, viezigheid, indrukken hoor je als Westerling in alle denkbare volgordes continue: 'Hellooo, sir, helloo!', 'going boat, sir?', 'money please, sir!?', 'where are you from, sir?', 'want some , smoke friend?', 'heeeey, helloo!', 'Nice beard, sir' come to my shop, sir', 'need riksja , sir?' :)

    Soms snak ik in het dolhof van het getoeter , prikkels, geuren, mensen die iets van je willen, je aanraken, naar je staren even naar een uitweg. Vaak is dat het hostel of de oever van de Ganges.

    Aan de andere kant vind ik het ook leuk om langs de hectische straat juist even stil te zitten. Dit deed ik per toeval een keer toen ik op een avond op de drukke hoofdstraat langs een smid liep. Deze smid, zijn vuur en zijn gereedschap. En alle drukte om hem heen. We maakte contact en hij wees me naar een klein bankje op de stoep voor hem. Ik nam plaats. Observeren, wat woorden uitwisselen en kijken waar hij mee bezig was. Ondertussen waren zijn kinderen aan deze giga drukke en vieze straat aan het spelen (in Nederland is dit echt echt echt echt ondenkbaar) en was een oom tussen al het toeterende verkeer op 15 meter hoogte zonder enige valbeveiliging een boom aan het kappen.

    Deze smid was op een vierkante straatmeter bezig met de kern van zijn bestaan. Heel direct en authentiek. Geen regeltjes, bureaucratie, lean/six-sigma, pop-gesprekken, wifi, telefoons ed,. Nee, tussen het drukke verkeer een eigen ambacht uitoefenen en daar brood mee verdienen. Zijn bed stond een meter van deze werkplek af, namelijk aan de binnenkant van het gebouw. Geen woon-werk verkeer voor hem. De puurheid is mooi om te zien :).

    Het zakje chips dat ik nog in mijn tas had geef ik aan zijn kleine kinderen. Hij haalt voor mij en hemzelf een thai thee aan de overkant van de straat....
    Read more