Udaipur, een andere kant van India

December 26, 2016 in India ⋅ ☀️ 22 °C

Momenteel verblijf ik in Udaipur. Udaipur is qua ligging een pareltje in in het drukke Rajasthan. De stad heeft mooie paleizen en ligt aan een prachtig meer tussen bosrijke heuvels. Overdag is het ongeveer 25 graden. Als je door de (verkeerloze) groene parken langs het water loopt waan je je even in Zwitserland of Italië. Door deze romantische setting wordt Udaipur ook wel het Venetië van India genoemd. Het is dus even terugschakelen na alle drukte, vieze straten en hectiek.

Je kan hier ook in het paleis midden op het meer overnachten, dan betaal je 1100 euro per nacht. Ook dat is India. In verblijf momenteel in mijn 8-dorm kamer voor 5 euro per nacht. Verschil moet er zijn. Het is echter een prachtig hostel met uitzicht over het meer en een rooftop terras. Bijkomen van de indrukken is hier goed mogelijk. Elke avond op de rooftopeen chai-thee bij het neerdalen van de zon.

In het centrum vind je hier Westers-aandoende koffie en juice tentjes. Het is dan ook relatief toeristisch vergeleken met de andere plaatsen waar ik geweest ben. Vanochtend in het zonnetje aan het water, met een bonen-koffie en een brownie. Het voelt even als vakantie. Rondstruinen, lezen, fotograferen in de middag een dutje en lekker eten. Het is zo'n dorpje waar als je er doorheen loopt je ook elke keer wel ergens een andere reiziger ziet, kort gedag zegt en weer doorgaat of even aanhaakt. Heel grappig. Voor Indiase begrippen een relaxte stad.

Met een aantal reizigers van het hostel hebben we gister (een soort van) kerst gevierd in een restaurant en bar. In de kerstsfeer kwamen we niet echt maar het was wel gezellig.

Morgenavond reis ik verder met de nachttrein naar Jaipur, een andere plaats in Rajasthan. Dan gaan we het echte India-leven weer in :).

Inmiddels alweer over de helft. Een aantal reisfeitjes op een rij:

- Ondanks de aangename temperatuur is draag ik hier net als alle Indiers een lange broek en vaak een shirt met lange mouwen. Heel normaal, een korte broek vinden ze zeer gek;

- Een goede scheerbeurt in een barberwinkeltje, inclusief hoofdhuidmassage kost na onderhandeling 70 eurocent. Mijn scheerapparaat had ik thuis moeten laten;

- In Delhi kost een goede pasta inclusief kaas, groentes bij een straatkraampje hetzelfde bedrag;

- Het is in India voor jongens redelijk normaal om hand in hand te lopen. Een teken van vriendschap, niets meer - je ziet dit dan ook vaak op straat;

- Indieers eten zonder bestek en alleen met hun rechterhand. Eten met de linkerhand is uit den boze, die wordt gebruikt voor sanitaire doeleinden. Ik krijg de techniek van een chapati breken met alleen rechts inmiddels door;

- Indieers zijn meesters in het staren. In een restaurant kunnen ze je makkelijk een minuut ongegeneerd aanstaren. Ongemakkelijk is het niet, het is de cultuur en is hier vrij normaal;

- Door de cashproblemen in India ontstaat er een (zwarte) handel in cash. Vaak bij navraag in restaurants ed. kunnen ze voor een redelijk rating wisselen;

- In India lopen en rijden ze links en drinken veel thee met melk (voorgekomen uit de Engelse invloeden). Met voetbal hebben ze niet zoveel. Het draait hier vooral om cricket, hockey en vliegeren;

- Er is een nieuwe wending in het cashgeld. De afgelopen dagen is bekend gemaakt dat In maart alle nieuwe briefjes van 2000 rupee weer uit de roulatie worden genomen. Reden: teveel namaak.

- De ‘head wobble’ is kenmerkend voor Indiërs. Even wennen of het een nee, misschien, waarschijnlijk wel , waarschijnlijk niet of gewoon ja is. Er zijn veel gradaties :);

- Guus Hiddink verblijft momenteel ook in Udaipur. Een Engelse kamergenoot zat bij hem in het vliegtuig en sprak hem aan op het vliegveld. Hij zal wel in het bovengenoemde paleis verblijven :).