Satellite
Show on map
  • Day 24

    New Year Jaisalmer!

    January 3, 2017 in India ⋅ ☁️ 0 °C

    Happy new Year! Jaisalmer stond voor mij in het teken van de woestijn, kamelen en het Jaisalmer fort. Op oudjaarsdag ben ik na aankomst met de nachttrein vrijwel gelijk de woestijn in getrokken voor een safari. Top.

    De safari-groep bestond uit reizende Indiërs, een handjevol Westerlingen en een Amerikaanse Indiër. In de eindeloze zandvlakte hebben we ons na de mooie zonsondergang vermaakt met gesprekken, muziek van locals, dansen rondom het kampvuur en eten en drinken. Er stond voor gelegenheid ook kip op het menu. Om 0:00 hebben we met een lokaal aanschaft biertje en vuurwerk geproost op het nieuw jaar. Een aparte maar geweldige ervaring.

    Na zonsondergang koelt het in deze periode wel zeer sterk af in de woestijn. Met zes lagen bovenkleding, een thermodeken en de verkrijgbare rum heb ik me warm kunnen houden. Onder de sterrenhemel en naast een knisperend vuurtje ben ik op een matrasje omstreeks 0:30 in slaap gedut. Om rond een uur 7:00 wakker te worden in de mistige woestijn.

    Na het ontbijt zijn we per kameel richting Jaisalmer getrokken. De tijd is beperkt. Een volgende keer zou ik het afgezonderde woestijnleven en de remote villages wel verder willen ontdekken (kameelrijden kan trouwens niet te lang want het zorgt voor flinke spierpijn).

    In Jaislamer is ook een van de grootste forten te wereld te bewonderen. Het fort is uit geel zandsteen gerezen en de kleuren tekenen prachtig af. Met een aantal reizigers uit het hostel hebben we de een halve dag rondgelopen, gegeten en genoten van de uitzichten. Jaislamer was een mooie tussenstop,

    .....Na Jaislamer ben ik met de sleeper-class tvertrokken naar Jodhpur. De sleeper-class is een hele beleving en erg leuk als je ervoor open staat. Zo was er tijdens de treinreis op een gegeven moment aan de ene kant felle woordenwisseling tussen meerdere Indieers (velen kwam een kijkje nemen) en aan de andere kant een kind liefelijk met haar familie aan het zingen. Je komt ogen tekort. Over de geur en overige zaken niet te spreken. Indieers trekken hun schoenen en (ongewassen sokken) uit, staren en snurken (veel). Voor deze zaken doe ik op reis niet onder, maar dan weet je, omgeven door tien starende Indiërs en openstaande wc deuren hoe het er aan toe gaat en ruikt :) . Toch houd ik van het reizen met de trein en zou niet anders willen.

    Nog een aantal dagen dagen te gaan p. De tijd vliegt voorbij.
    Read more