Jodhpur, the blue city!

January 6, 2017 in India ⋅ ⛅ 15 °C

Jodhpur heb ik verlaten was mijn ena-laatste bestemming. Mijn favoriete bestemming tot nu toe, een fijne plek. Niet te massaal, wel veel kleuren, vrouwen met sari's, geuren, marktjes en Indieers kris kras door elkaar. Alle Indieers een handeltje op straat om iets te verdienen, het zijn echte zelfstandig-ondernemers. Daarnaast heeft Jodhpur het prachtige Mehrangahr-fort waarvan je schitterend uitzicht hebt over de "Blue City". De blauwe huizen behoorde vroeger tot de Brahmanen-families, de hoogste kaste binnen India. Tegenwoordig is dit het symbool van deze stad.

Vanaf het hoger gelegen fort kan je wandelend naar de stad en struinen en verdwalen in de vele straatjes. Aan de hordes kinderen (en honden) die soms rennend achter me aankwamen merkte ik of ik in een wat meer afgelegen gebied terecht kwam. Dan was het soms weer even bijsturen. Het meest opvallende was een olifant die door de straten slenterde.

In het hostel heb ik ook met de alles-hardste Indische snurker tot nu op een dorm gelegen. De stapelbedden trilde ervan. Met een Duitse reiziger ben ik om 1:00 in de nacht naar een andere dorm overgeplaatst (cq. gevlucht). Twee kamers verder hoorde we deze man nog. De Duitsers had om overplaatsing gevraagd want die kon het niet meer aan. Na wat slaap werden we om 6:00 am gewekt door de Moskee naast het hostel. Het was een korte nacht. In de ochtend ben ik nog naar de kapper geweest en me nog een keer laten scheren. Totaalkosten 1.50 euro.

Momenteel ben ik in Delhi, waarbij ik vanaf het vliegveld richting via de luxe-gebieden (waar alle ketens ook aanwezig zijn) naar Old-Delhi ben gegaan. Waar ik voor deze reis dacht voor de laatste nacht een mooi hotel met zwembad te boeken is mijn gedachte veranderd en slaap ik vanavond in een hostel-8-dorm. Het minimalisme en de sfeer in hostels bevalt me wel.

Morgenochtend heb ik een rondgang door de slum-area rondom het stationsgebied geland. Dit is iets wat ik nog graag wilde ervaren. Tot mijn vlucht rond middernacht ga ik nog enkele andere gebieden in de stad bezoeken. op programma en tot middernacht ga ik nog enkele gebieden in de stad bezoeken. In de nacht vlieg ik terug naar het Westerse leven en ritme. Nog een afsluitende post te gaan.