Met Trans-Siberian Express door Rusland

September 10, 2018 in Russia ⋅ ⛅ 8 °C

Vrijdagavond laat vertrekken we met de Trans-Siberian Express naar onze eerste tussenstop: Irkusk, Siberië. Een treinreis van vier dagen. Het eerste deel van het traject richting Vladivostok, van in totaal 9289 kilometer en zeven tijdzones. Voor ons met eindbestemming Beijing, China.

Gezonde spanning als we rond middernacht bepakt en bezakt door de straten naar het treinstation in Moskou lopen. Op naar het onbekende. Zoeken naar het juiste treinstation, het juiste spoor, het juiste treinstel en de juiste coupe. En met wie je de nacht op twee vierkante meter doorbrengt.

Op weg naar het station in Moskou verloor ik nog bijna mijn (zorgvuldig) aan de backpack vastgemaakte Meindl wandelschoen. Teruggefloten door een Russische agent, het geluk was aan mijn zijde.

De trein vertrekt perfect op tijd. De kleine vierpersoonscoupe delen met een oudere keurige Russische man. Opnieuw een geluksmomentje. Wisselen wat woorden, maken de stapelbedden klaar en wiegen in slaap.

Na een korte nacht denderen we zo'n 900 km verder door herfstkleurige berkenbossen, graslanden en kleine dorpjes. Slippers aan en integreren in het treinleven :-).

Heet water is vrij en onbeperkt verkrijgbaar. We leven de treindagen daarom op vooraf ingekochte instant noodles, aardappelpuree, havermout, crackers, oploskoffie en thee. Verder zijn er monteurs en politie aan boord en heeft iedere wagon een eigen provodnik/ provodnitsa. Deze persoon is toezichthouder, schoonmaker, temperatuurregelaar en ticketcontroleur in één. En niet al te vriendelijk (understatement).

Mijn eerste uitdaging in de ochtend is om ergens in de trein twee bekers te vinden om thee en koffie uit te kunnen drinken. Hoe heerlijk primair wil je het hebben? Dit leverde door de taalbarrière overigens twee volle koppen koffie uit deze restaurantwagon op, die om onze budgettaire redenen weer gecancelled moesten worden.

Zo wordt de dagenlange treinreis naar Irkusk een heerlijke primitieve manier van onthaasten. Stilstaan terwijl je reist. Geen WiFi, geen bereik. Dutje hier, korte wandeling daar, wat lezen, een praatje op de gang, nog een dutje, keuzes maken over wat en wanneer je gaat eten, benen strekken als de trein even stopt, muziekje en uit het raam staren naar mooie vergezichten.

De trein dendert door en de uitzichten veranderen.
    Op naar meer treindagen. Verder Rusland in.
    Op naar de tussenstop in Irkusk.