City of Gastronomy!

October 7, 2018 in China ⋅ ⛅ 18 °C

AZIË is eten! We zijn afgezakt naar Chengdu en je hoeft hier maar een willekeurige straat in te lopen en de Aziatische geuren komen je tegemoet. Heerlijk! Chengdu behoort tot de UNESCO City of Gastronomy. Alleen dat al maakt reizen (hier) een feestje.

We zijn inmiddels bedreven in het vinden van lokale budget eetgelegenheden. Dit zijn vaak de eettentjes met keuken aan straat, kleine krukken voor de deur, niet Engels sprekend, vaak basic TL licht en belangrijkste voorwaarde: waar locals eten. Waar omloop is, is het eten vers. In een oogopslag weten (soms ruiken) we inmiddels: go of no go. Menu met alleen Chinese tekens? Geen probleem. Hiervoor ontwikkel je trucs. Zo kan je het hostel een gerecht in het Chinees laten opschrijven, willekeurig iets van het menu kiezen, soms geholpen door een afbeelding of - onze favoriet- aanwijzen wat iemand anders op zijn/haar bord heeft liggen. Voor omgerekend 1.5 euro eten we de heerlijkste gerechten.

In Chengdu slapen we in het Panda Garden hostel in een 8 person mixed dorm, romantisch met onze stapelbedden tegen elkaar. Met het raam van de dorm half open waan je je op een druk verkeersplein met auto's en bussen. Raam dicht is met acht slapende mensen op een kamer ook geen optie. Zoeken naar de balans.

We vermaken ons met bezoeken in de stad, parken en eten. Het is een relaxte stad met toffe architectuur. Al mis ik het ping-pong in het park in Beijing wel een beetje (zie foto)...

Onze volgende bestemming is Kunming in de Yunnan provincie en reizen daarheen met metro, bullet-train en lokale bus. Een mooie China reis-ervaring.