Christmas in Bangkok!

December 25, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

De toeterende Indiase 'Hello Sir, tuktuk?' is vervangen door een glimlach. De chapati en samosa's voor Pad Thai en mango sticky rice. Welkom in Bangkok, Thailand. Wow. Een heaven voor streetfood. Op de eerste dag ben ik alle eetkarretjes rondom mijn hostel al afgegaan :-) .. Van roasted pork tot gebakken banaan. Reizen = Eten.

In Thailand merk ik pas wat een onderdompeling, intens en struggle reizen door India eigenlijk is. In geval van India naar Bangkok - hoe rustig, netjes en schoon een Aziatische stad kan zijn. Van ongemak naar comfort. Als je ergens langer bent vervaagt je blik op wat er daarbinnen en -buiten gebeurt. De metafoor in het leven en werk in het algemeen.

Weer aan de rechterkant van een schone weg lopen, überhaupt weer op een stoep kunnen lopen, geen toeterend verkeer of bedelende kinderen en mijn headbubble afleren. Aan streetfood vergapen zonder na te denken en over straat lopen zonder te worden aangesproken of bijna te worden aangereden. Ook het nachtelijke vervoer vanuit de airport ging perfect, terwijl dat in India bij mij nog nooit vlekkeloos is verlopen.

De eerste indrukken hier doen me denken aan een combinatie van China en mijn eerste reis door Vietnam, alleen dan moderner. Warmte, toeristische tempels in combinatie met toeristen, skyline, beleefde lokale mensen, eten aan straat, rooftop bars, nightlife, de skytrain, mega shoppingcenters, nu in kerstsfeer gehuld, en een 7-eleven op elke straathoek.

Waar ik het hostel in Bangkok voor drie nachten had geboekt, verblijf ik er nu al 8 dagen. Het is een kleinschalige sfeervolle plek met waar ik tot na de kerstdagen blijf. Je leert de mensen kennen en went aan een buurt. De eigenaar Abhi is begin dertig, reiziger, heeft volunteers die het hostel runnen en gaat graag met zijn gasten op pad waar hij dan zelf ook onderdeel van is. Mijn favoriete lunchgerecht so far: Spicy Lemongrass soup with prawns. Homemade, om de hoek en vers aan straat bereid.

Mezelf achterop een motorbike laten vervoeren over de drukke wegen, slingerend tussen de auto's en langs wolkenkrabbers is machtig. Idem voor lokaal vervoer per boot door de smalle wateren. Het zijn van die momenten waarop ik de energie door mijn lijf voel stromen. Dwalen in een miljoenenstad waar overal wel iets te beleven is. Love it.

En dan is het alweer eind december. Eind december is ook een mooi moment voor reflectie. Het jaar van de reis waarin het opzeggen van mijn baan, waar ik relatief nieuw was, niet makkelijk was. Dit gaf spanning en dilemma's. Niet durven, toch doen. En gedaan. Ik besefte dat mensen, inclusief ikzelf, belemmerende overtuigingen hebben om een keuze niet te maken, uit te stellen of (te)veel na te denken wat anderen ervan vinden. We willen avonturen, maar blijven tegelijkertijd ook vaak hangen in de dagelijkse routine, zekerheid en het ritmiek van alledag. Dat is zonde want voor je het weet is het te laat.

Het ervaren van deze reis voelt als een droom die is uitgekomen. Vanuit Rusland via Mongolië, China, Myanmar en India naar Thailand. De ontmoetingen, ervaringen en indrukken zijn een verrijking. Veel meer dan je op een kantoor kan ervaren. Daar ben ik dankbaar voor. En waar ik dit jaar met kerst niet bij mijn familie ben, is mijn kleine neefje er voor de eerste keer wel bij. Een nieuwe generatie.

Het is hier dagelijks + 30 graden en drink een koud biertje op een rooftop met uitzicht op de skyline van Bangkok. De kerstdagen vier ik met reizigers. 11 nationaliteiten aan het kerstdiner, van Zuid Korea tot Ecuador. Alweer meer dan een week hier. Wat is de wereld groots en en wat is er toch oneindig veel te ontdekken.

Wie (niet) reist is gek. 'Don't let dreams to be dreams'.

Vanuit Thailand: Merry Christmas all! Proost.