Roadtrip en avontuur in Nieuw Zeeland

January 24, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

'You lucky guy...' dat schreef een Couchsurfing host uit Hampi, India na ons gesprek en toen ik op het punt stond om van Sydney naar Auckland te vliegen. Die woorden kwamen even binnen.

In de momenten van het reizen en ervaren is het soms lastig te bevatten hoe bijzonder het is wat we nu aan het doen zijn. Op deze leeftijd, met deze fitheid, los van het dagelijkse werkritme, de koude wintermaanden, gehaastheid van het leven en zonder kinderen. Weer een nieuw continent. Het ene nog mooier dan het andere.

In Auckland begonnen we aan onze roadtrip door Nieuw Zeeland en nadat onze hiking boots door de douanemedewerker vakkundig in het lab waren ontsmet -er zat nog een klein beetje modder op de zool- mochten we het land binnen.

Met onze volkswagen campervan een aantal dagen later geparkeerd aan een lake, bij een picknicktafel, met glaasje wijn en een strakblauwe lucht was dat één van die geluksmomenten waar ik bewust bij stilsta.

Het is fijn veel buiten te zijn. Na het wakker worden stappen we, na een krappe omwenteling in de campervan, letterlijk de natuur, frisse lucht, vogelgeluiden en zon in. Ontbijten we met gebakken eitje en kop koffie en plannen we de dag. We doen inkopen bij de Pack 'n Save, een kruising tussen de Sligro en de Lidl en lunchen we met brood en kilopotten peanut butter. Als de zon onder gaat koelt het af, gaan de truien aan, maken we een kop thee en duiken vroeg de campervan in.

Behalve op de avond toen er iets afbrak in het handvat van de campervan en de grote schuifdeur met geen mogelijkheid meer dicht kon. Slapen met open zijdeur en volle koude wind aan het water is niet ideaal. De grote opening zo goed als mogelijk afgedicht met ducktape en aanwezige materialen. Ook dat is reizen en kamperen, schakelen met de middelen die je hebt.

Aan het lake blikte ik in gedachten terug op de afgelopen twee weken in Nieuw Zeeland. Alweer zoveel toffe dingen gezien en gedaan.

Het hiken van de Tongariro Alpine Crossing van 20 km en 900 hoogtemeters en genoemd als een van mooiste day hikes ter wereld. Voorbereiding in voeding, weercheck en kleding is noodzakelijk. Het weer in de bergen kan snel omslaan en de mevrouw van de shuttle service deelde ons bij de boeking dan ook streng mee: 'Without hiking gear, layers and gore-tex rain jacket we won't let you in'. Loud and clear. Nadat de shuttle ons om 6:30 bij het startpunt had afgezet liepen we langs bergen, craters, vulcanisch landschappen en uphill met windvlagen van 60 km/u. Met een gemiddelde en vooraf aangegeven wandelduur van 8 uur voltooiende we de trekking in 5 uur en 30 minuten. Het was waan-zinnig.

Verder kampeerden we op zeven verschillende campsites, barbecuede we NZ burgers in de zon, struinden we over de witte zandstranden van Bay of Islands en Coromandel, liepen we hard door de natuur, bezochten we geothermisch Rotarua, proefde we de Nieuw Zeelandse wijn.... en deden we een skydive in Taupo.

Yes, we did a skydive! Geen betere plek om dit in Nieuw Zeeland te doen en een ervaring om nooit meer te vergeten. Je hersenen hebben na de sprong tijd nodig te bevatten wat er gebeurt en je voelt nergens meer dat je leeft dan op het moment dat je op 15.000 ft. buiten het vliegtuig bungelt. Beide bereikten we weer veilig de grond en sloten de dag af met een biertje op de campground. Beeldmateriaal aanwezig als waardevolle herinnering. Dan kan mijn kleine neefje over 20 jaar ook zien dat zijn oom echt uit een vliegtuig is gesprongen.

De toeristen die we naast de kiwi's tegenkomen zijn gevarieerd. Veel Nederlanders en Duitsers, soms een enkele Chinees of Amerikaan. Jonge backpackers die met stray bussen van plek naar plek trekken, eind twintigers die met auto of busje zoals ons het land doorkruisen, mid dertigers die in aantal vakantieweken met jonge kids <4 op pad gaan, avonturiers met fietsen en gepensioneerden stellen die nu het (nog) kan vaak weken de tijd nemen om door Nieuw Zeeland te reizen en in de avond veelal met een wijntje voor hun camper zitten te genieten.

De landschappen op het Noordereiland doen me denken aan afwisselend Schotland, West-Amerika, de Marken, Mongolië, Frans heuvellandschap en Mexico (strand). De contrasten van kleuren met helder licht. Het is hier nu zomer en we ervaren soms vier seizoenen in een dag of zelfs in een uur. Van bewolkt, herfstachtig naar strakblauwe luchten met veel zon en vaak veel wind.

De mooie uitgestrekte natuur stimuleert dat ik los wil komen van de bewoonde wereld en in stilte wil genieten van de vergezichten. Wat soms een uitdaging is met het toerisme en regulering in NZ. Per bestemming helpt de offline app Campermate om te zoeken naar de juiste categorie campsite om te voorkomen tussen de gezinnen op een Holiday park te belanden. Hoe kleiner en basic, hoe meer natuur, rust en stilte en hoe meer ik me thuis voel in het kamperen. Idemdito voor de hikes, hoe langer en steiler hoe meer je alleen loopt. In het zoeken worden we steeds meer bedreven.

Slapen en leven in een volkswagen busje en zonder gemakken is anders reizen dan een hostel of een eigen bed. Met een ontvangen kerstcadeau verbleven we in de hoofdstad Wellington in een heerlijk hotel inclusief zwembad en spa. Een verwennerij om als backpacker de lobby binnen te lopen, de campervan weg te laten zetten met valet parking en heerlijk te ontbijten en te dineren. Een geweldige tussenstop om even tot rust te komen, op te laden en waar we enorm van hebben genoten.

Morgen om 7:00 stappen we op de Bluebridge Ferry naar het Zuidereiland. Waar we met ons busje weer verder de natuur in trekken.

Op naar meer roadtrip...
    Op naar meer into the wild.....

Kia Ora!

- Selectie foto's van Noordereiland en Alpine crossing: https://bit.ly/2GcjWfQ