An open-ended adventure by Cornelia's Interrailreis
Currently traveling

92ste en tevens laatste dag

November 21 in the Netherlands ⋅ ☁️ 6 °C

Vanmorgen was de trein van 07.28 van Frankfurt naar Amsterdam zomaar uitgevallen, ja hoor ik zit weer in Duitsland. Doet me denken aan het 8 euro ticket dat ik in juni gebruikte om een reis in Duitsland te maken. Daarmee kon je alleen met de regionale treinen, die overvol waren en waar regelmatig treinen uitvielen. Maar dit is een internationale hogesnelheidstrein, die hebben er kennelijk ook last van.
    Nou ja, jammer maar niet onoverkomelijk. Ik zou samen met mijn moeder eten smiddags, maar dat ging dus niet door. Ipv om half 12 was ik er om 14.00 uur. Wel fijn om haar te zien, dat was toch 3 maanden geleden voor het laatst.
    Ben nu op weg naar Texel, dit is echt het einde van deze reis. Ik heb enorm genoten van het bijhouden van de FindPenquin app en jullie reacties daarop, heel erg bedankt!
    Zestien landen en 20.000 km verder ga ik op huis aan met een rijk gevoel aan ervaringen!

Ik heb je avonturen met plezier gevolgd en vind je superstoer!

twas super leuk om je op weg te leren kennen en je te kunnen volgen. bij mij is het ook serieus aant kriebelen. ik ga je avonturen mis en aan die van mezelf beginnen nu. het ga je goed meid.

Ik sluit me aan bij Margot, en heb genoten van de verhalen , en de mooie foto,s

Overnachten in Frankfurt

November 20 in Germany ⋅ 🌧 7 °C

Gisteravond was er in het hostel in Marseille een modeshow op de binnenplaats. Heel leuk om te zien en te horen, want er was een soort verhaal op muziek.
    Vanmorgen om half 8 op pad naar het station, dag Marseille tot de volgende keer.
    Ik had een trein die in één ruk van Marseille naar Frankfurt ging, dat was makkelijk, geen gesjouw met je bagage. Was wel een lange zit van 8 uur.
    In Frankfurt ga ik niets bekijken, ik blijf er alleen een nachtje om morgen naar Nederland te reizen. Het hostel zit dicht bij het station midden in het red light district.
    Wel een gek idee, dit is het laatste nachtje dat ik op reis ben. Morgen slaap ik weer in mijn eigen bedje. Daar heb ik intussen ook wel weer zin in.
    Wat een mooie reis heb ik gemaakt, daar ga ik voorlopig nog een tijdje op zitten herkauwen!

Geweldige reis en belevingen!

Eigen bed is wel weer lekker , temperatuur in Nederland zal wel wennen zijn ,maar een hele mooie reis om op terug te kijken

Welkom weer thuis op Texel!

Tweede en laatste dag Marseille

November 19 in France ⋅ 🌙 11 °C

Het Mucen St. Jean stond op het programma. Toen ik daar een online ticket voor kocht gisteren had ik de mogelijkheid om voor 5,70 een ticket er bij het kopen voor Chateau d'If, dat leek me wel wat, het ligt op een klein eilandje voor de kust en werd vroeger gebruikt als gevangenis.
    Eerst maar naar het Chateau dan want het was zonnig vanmorgen maar ze voorspelden bewolking.
    Aangekomen op de haven waar de boot naar het Chateau vertrekt bleek de boot niet te gaan want het waaide te hard en de zee was te woest. Ticket inleveren kon niet maar het was een jaar geldig. Wat vervelend nou, moet ik weer terug naar Marseille 😂
    Dan maar naar het Mucen. Wat een prachtig gebouw is het met de omhulling van een soort kantdesign van beton. Alleen daarvoor wilde ik er al heen. Maar natuurlijk ook naar de expositie. De vaste expositie ging over eten en de aarde. Met name onderzoeken van na de tweede Wereldoorlog wezen uit dat mensen rond de Middellandse Zee veel gezonder waren dan hun noordelijke buren. Vooral het cholesterolgehalte was veel lager.
    Dat was te danken aan hun manier van eten met veel olijfolie. Daar waren de olijven weer, in een filmpje lieten ze zien hoe ze olijven oogsten, maar dat wist ik natuurlijk al. Verderop waren er filmpjes van het maken van gerechten geheel met de hand. Te beginnen met het graan waar meel van gemaakt werd. Daarna met de hand kneden, wat een prachtige filmpjes. Er werd ook geschreven dat vandaag de dag die bezigheden meer en meer verdwenen omdat vrouwen ook gingen werken en omdat de mechanische landbouw en het fabrieksmatig vervaardigen van levensmiddelen in opgang kwam. Een voorbeeld daarvan is couscous, Fatma vertelde gisteren dat haar moeder dat nog zelf maakt omdat ze dat lekkerder vindt dan de couscous die ze in de winkel koopt. Op één van de filmpjes in het Mucen zie je een vrouw couscous maken, wat een werk zeg! Maar wat mooi om te zien!
    Dat was nou net wat ik gisteren besprak met Fatma en waarom ik zo graag deze werkzaamheden wil vastleggen.
    Het was net of vandaag de hele cirkel van mijn reis rond was. Olijven plukken en perserij van olijfolie bezoeken, zelf verse pasta maken in Villafranca Sicula. Olijfolie voor de zeep in Marseille en de ontmoeting met Fatma en nu deze expositie over het geheel handmatig maken van gerechten met meel en olijfolie. Ik hoop dat ik net zulke mooie fotos kan maken in Tunesië als ik van deze filmpjes heb geprobeerd te maken.
    Vanaf het museum kun je over een brug naar Fort St. Jean waar vandaan je een mooi uitzicht hebt. Natuurlijk ook weer op de toren geweest voor een nog mooier uitzicht 😃
    Nog wat rondgelopen in de stad en daarna naar het hostel want ik moest naar de wasserette want ik had geen schoon ondergoed meer.
    Daar ontmoette ik een man die zijn was aan het doen was. Hij was geen Fransman maar een Marseillaan of hoe zeg je dat eigenlijk? Hetzelfde als Italië en Sicilië. Ik vertelde dat ik de stad zo leuk vind met al die beschilderingen. Hij vroeg waar ik geweest was, maar dat weet ik niet, ik loop gewoon maar wat. Ik liet de foto's zien en ja hoor daar vertelde hij dat dat buurten zijn die niet ongevaarlijk zijn. Nou ik heb er niets van gemerkt en wel erg van genoten. Er was ook een jonge vrouw die me informatie gaf hoe en waar naar de Calanque Sugiton te gaan, dat is dan voor de volgende keer.
    Morgen met de trein naar Frankfurt en overmorgen via een bezoek aan mijn moeder op huis aan.

oooo doet raar zeker dat je reis op zijn einde loopt

Wat een prachtige foto,s van het Mucen, St Jean, een mooie afsluiting van je reis ,

Wat een reis, Tonnie 👌👌

Tonnie, wat een prachtige reis heb je toch gemaakt! Ik heb heel erg genoten van je mooie reisverhalen en foto's! Geniet nog even lekker van Marseille en voor morgen een fijne reis terug. 🍀

Last but not least Marseille

November 17 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Wat ben ik blij dat ik Marseille op het laatste moment toch nog ben gaan bezoeken. Het stond al lang op mijn lijstje, wat een leuke stad. Dat zeg ik iedere keer maar telkens heb ik dat gevoel opnieuw.
    Vandaag was het Zeepdag. Marseille is bekend om zijn zeep en daarom wilde ik graag naar het Zeepmuseum. Al lopend onderweg steeds afgedwaald, oa bij een expositie binnengelopen waar ik langskwam. Prachtig werk en ook een bijzondere entree met die verf op de rode loper.
    Daarna koffie gedronken op de haven en met een ferry (€0,50) naar de overkant van de haven.
    Het Zeepmuseum was zeer de moeite waard. Het blijkt dat zeep per ongeluk is ontstaan toen ergens olie en caustic soda bij elkaar kwamen. Er ontstond een kleverige koek. Dat zijn nog steeds de ingrediënten die gebruikt worden voor de zeep. Die koek wordt vervolgens in stukken gesneden, gemalen en daarna platgewalst. Daarna nog een keer gemixt, waarbij dan de verschillende ingrediënten toegevoegd kunnen worden om de zeep verschillende geuren te geven. Vooral de lavendel is een hele beroemde.
    Het was leuk om de verschillende verpakkingen te zien. Bij de sunlight zeep bedacht ik dat wij vroeger 1x in de week in de teil gingen en dat mijn moeder onze haren en ons lijf er mee waste. Volgens mij gebruikte ze het ook voor de was, maar dat weet ik niet zeker. Zal het aan haar vragen want de 21e ga ik op de terugreis naar Texel even bij haar langs.
    Daarna was er een workshop waarbij ik de enige deelnemer was.
    Maar voordat die workshop begon kwam ik in contact met twee vrouwen uit Tunesië. Zij wilden de workshop niet doen want hun tante maakte zelf zeep in Tunesië. Ze doet dat met de olie die overblijft en opgespaard wordt van het eten bereiden.
    Ik zag mijn kans schoon, wat is dat bijzonder, dat zijn de dingen die belangrijk zijn en doorgeven moeten worden om te blijven bestaan.
    Ik vroeg gewoon of ik een keer naar Tunesië kon komen om dat te fotograferen en met een verhaal erbij in een boek uit te geven. En misschien wisten ze ook andere dingen die zelf thuis gedaan werden die in de vergetelheid dreigen te raken.
    Degene met wie ik sprak heet Fatma en ze was direct heel enthousiast. Haar moeder maakte allerlei verzorgingsproducten zelf en ze wist nog wel wat andere dingen.
    Ik hoefde maar te bellen en ze zou alles regelen. Toen ik zei dat ik dan misschien met mijn campertje kwam zei ze dat dat niet hoefde want ze vonden het juist leuk als ik kwam en bij de mensen thuis verbleef.
    Nou dat is dan de volgende uitdaging, het blijkt in Zuid-Tunesië te zijn, dat is niet naast de deur. Misschien ga ik toch maar niet met mijn campertje maar neem het logeeraanbod aan.
    Weer even terug naar de zeep. Er blijken nog 4 fabrieken over te zijn van de meer dan 70 die er in Marseille waren. Ze zijn verdrongen door de opkomst van de synthetische zeep.
    Ik had het gevoel dat ik mijn zeeptocht nog af moest maken door bij een fabriek op bezoek te gaan en dat bleek te kunnen. Een rondleiding van een uur, maar pas om 15.00 uur. Het was een half uurtje lopen dus ik begon wel vast die kant op te gaan. Daar was opeens een expositie waar je naar toe kon. Het bleek te gaan over de onderzoeken in de wateren rondom Marseille dat al heel wat jaren werd gedaan. Het begon met een tentoonstelling van artiesten die met gebruikte materialen werken. Prachtige groene kwallen waren echt de blikvanger. Wat waren ze mooi gemaakt van groen plastic, plastic flessen en kettingen in het midden.
    Van metaal scholen vissen als een soort mobile, echt prachtig!
    Verder was er een film die liet zien hoe het onderzoek gedaan werd. En er waren interactieve ruimtes waar je oa kon zien hoe iets er uitziet als het onder een microscoop ligt, filmpjes activeren van de verschillende onderzoekers die in de loop der jaren er aan gewerkt hebben.
    Dat was een geweldige tijdvuller.
    Maar weer op weg naar de zeepfabriek. Ik kwam in een wijk waar je volgens mij van in de reisgidsen leest dat je er beter niet naar toe kon gaan, maar wat een leuke wijk is dat. Overal kunstwerken op de muren, op garagedeuren, wat een kleurenpracht!
    En allerlei exotische winkeltjes met veel Afrikaanse invloeden.
    Het gekste dat ik zag was een Afrikaanse man die in een lang gewaad gekleed was, hij liep in het midden van de straat en werd begeleid door twee Afrikaanse mannen die achter hem liepen. Eén ervan was in compleet camouflage uniform met groene baret, de andere was ontzettend gespierd.
    Hij liep alsof alles om hem heen hem toebehoorde, ik kreeg er een beetje kippenvel van.
    Het is tijd voor de rondleiding in de zeepfabriek. Leuk om te zien dat er nog steeds hele oude machines gebruikt worden en dat het procede weliswaar wat sneller gaat, maar nog steeds hetzelfde is.
    Leuke, enthousiaste jonge man die de rondleiding deed, de overige tijd werkt hij daar gewoon.
    Deze fabriek heeft helemaal geen uitstoot en kan daarom gewoon in de stad blijven. Het is de kleinste van de vier en alles wordt nog handmatig gedaan. Ze produceren 300 kg zeep per dag. De andere fabrieken zijn veel groter en liggen buiten de stad, het procede is ook anders, veel meer computergestuurd en daar maken ze hele grote hoeveelheden zeep.
    Ze zijn dus wel met minder fabrieken maar de productie is veel meer dan vroeger.
    Op weg terug naar het hostel weer door de leuke wijk, een andere weg en daar kwam ik langs hoge trappen. Toen ik wilde weten hoe het er vanaf boven uitzag bleef ik steken bij een groepje dat muziek aan het maken was, waarvan een videootje.
    Zo meteen even naar het happy hour in de hostel een biertje drinken.
    Morgen nog een dagje in Marseille, heerlijk!

Geweldig!

zalig. ik las net vandaag nog een heel artikel over de Marseillezeep en zijn geschiedenis. wil ik ook es naar toe.

Wat weer een mooi verhaal

En mooie foto’s

Tapas& Pinchos en verlaten stationnetjes

November 17 in Spain ⋅ ☁️ 19 °C

Gisteravond was zo leuk! Met z'n allen tapas en pinchos maken. Het verschil ertussen wist ik niet, maar er werd me verteld dat het eigenlijk allemaal tapas is, maar de hapjes met een prikkertje om alles op z'n plaats te houden heten pinchos. Eigenlijk wel logisch, er steekt dus een houten pin in.
    Er was een hele lading aan boodschappen gehaald. En iedereen die aanwezig was in de gemeenschappelijke ruimte hielp mee om alles klaar te maken. Er ontstond een hele leuke sfeer en je kwam met iedereen in gesprek. Toen het na anderhalf uur allemaal klaar was begonnen we aan het eten.
    Wat was alles lekker, er was voor iedereen iets bij, vegetarisch, vegan en alleseters en het zag er zo mooi uit ❤️
    Je begrijpt niet waar dit hostel het van doet, je betaalt 13 euro voor een nacht en kan gratis koffie en thee nemen en iedere avond is er een gezamenlijk klaargemaakte maaltijd, die zit ook bij de prijs inbegrepen. Vandaag paella, jammer dat ik al weg ben. Na de tapasavond gingen ze nog naar twee bars met livemuziek. Daar heb ik maar voor gepast want ik moest om 06.00 u weer op.
    Zo hebben ze elke dag verschillende programma's en je kunt echt merken dat de sfeer heel fijn is omdat de gasten elkaar kennen van een activiteit of een gezamenlijke maaltijd.
    Nou vanmorgen dus om 06.00 u op dat ging allemaal nog goed.
    Met het boemeltreintje naar het station en goed op tijd voor de trein.
    Van Barcelona naar Girona liep ook gesmeerd. Vanaf Girona liep het helemaal niet zoals gepland. Ik stond op het goede perron, het was de goede tijd dus ik stapte in de regionale trein. Toen hij wegreed zag ik op een screen Barcelona staan, dat is gek.......... Toch maar even aan een medepassagier gevraagd en ja hoor de trein ging naar Barcelona. Hij adviseerde om bij het volgende station uit te stappen en de tegengestelde trein te nemen. Zo gezegd zo gedaan, maar toen ik op google maps ging kijken wanneer de volgende trein kwam was dat meer dan twee uur later. Daar sta je dan op een door God vergeten station genaamd Fornell. Een taxi dan maar, het eerste nr dat ik zag gebeld en binnen 5 minuten zou er een taxi komen, ha fijn dat liep gesmeerd. Na 10 minuten toch maar eens gebeld of de taxi nog kwam. Ja hij was onderweg maar stond misschien aan de andere kant van het station. Waarop ik zei dat hij dan maar even om moest rijden omdat ik niet met mijn zware rugzak ging kijken of het waar was. Het station en het dorpje waren beiden zo klein dat het me onwaarschijnlijk leek dat er twee uitgangen waren. Na 20 minuten nog maar eens gebeld en de vrouw zei in haar beste Engels "i go" en verbrak het gesprek. Nog eens gebeld maar kreeg het antwoordapparaat. Wat nu te doen? Bedoelde ze dat ze er aan kwam? Maar wel gek dat ze dan het gesprek afbreekt.
    Toch maar een andere taxi gebeld en die was er binnen 10 minuten en heeft ook nog gekeken welke trein ik moest hebben, zette me voor de deur af en zei: met de trap naar boven en dan L1. Net voordat de trein wegreed zat ik er in, dat was goed gegaan.
    De trein ging naar Port-bou vanwaar ik over moest stappen naar Narbonne. En twee uur later gaat de trein naar Narbonne pas. Weer zo'n verlaten stationnetje met niet eens een mogelijkheid om koffie te kopen. Het is vandaag het tweede godvergeten stationnetje, als ik om me heen kijk denk ik "je zal hier maar wonen" ik word er een beetje triest van.
    Hopelijk gaat de rest van de reis voorspoediger. Rond 20.00 uur ben ik vanavond in het hostel en verwacht dat ik niet zo veel meer te melden heb. Daarom vandaag deze erg vroege footprint, tot morgen!

Ondanks alles, toch een gelukkeling…😩🤗😘

Na zo,n geslaagde avond valt het niet mee om in een niemandsland te geraken, portbou, daar gaat het Spaanse spoorweg net toch over op de Franse , een armoedig uitziend gedoe daar

Tussenstop wederom in Barcelona

November 16 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

Een goede dag om te reizen. Gisteren was het al aan het spetteren in Granada en vanmorgen regende het nog steeds. Gelukkig had ik gisteren een taxi besteld om me naar het station te brengen want de bussen reden nog niet zo vroeg vanaf mijn onderkomen. De poncho is in de rugzak gebleven 😃
    Tijdens de treinreis leverde het wel mooie fotos op met prachtige wolkenluchten.
    Ik zit in een heel leuk hostel met alweer zulke mooie tegelvloeren. Elke dag zijn er activiteiten in of vanuit het hostel, meestal zit het bij de overnachtingsprijs in. Vanavond is er een workshop tapas & pinchos maken, ik denk dat ik maar aanschuif 😃
    Bij het boodschappen doen vanmiddag kwam ik langs een immens grote stoffenwinkel, zo groot heb ik nog nooit gezien. Leuk om doorheen te struinen en aan al die stoffen te voelen.
    Morgen met de trein naar Marseille, die stad stond ook nog op mijn verlanglijstje, daar blijf ik 3 nachten en ga daarna serieus op huis aan. Dan zitten de 3 maanden er alweer op.

Wat een bijzondere reis geworden! Raar om weer op Texel te zijn?

En straks 3 maanden nodig om alles te verwerken,, wat een prachtige reis is het geworden, en heerlijk om mee te genieten

Geweldig!!!! Mooie ervaring….. een voorbeeld om te onthouden 💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼

Alhambra

November 15 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Alhambra, wat is dat een geweldige ervaring. Ik heb er gewoonweg geen woorden voor om uit te leggen hoe interessant en mooi het is.
    Vanaf mijn grotwoning moest ik met 3 bussen naar het Alhambra. Dat vond ik geen goed idee want als de bussen niet op tijd reden dan miste ik de aansluiting en weet ik niet zeker of ik nog op tijd ben. Ik besloot 1 bus te nemen en de rest te gaan lopen (20 minuten) dan had ik meer controle over de tijd. Het was een hele mooie route. Eerst naar beneden, dan over een brug, maar dan kwamen de hele brede treden omhoog. Ik zag jonge mensen met een vaart aan de klim beginnen maar even later haalde ik ze in. Op mijn tocht naar Santiago de Compostela heb ik geleerd om langzaam omhoog te lopen dan kom je het verst. Voor mij is dat best lastig en daarom tel ik als ik naar boven loop: een - en - twin - tig, dat zijn twee tragepassen, twee - ën - twin - tig zo tel ik door tot honderd en begin dan weer bij een - en - twin - tig. Ik was er om 10 uur en had een tijdslot voor het Palace om 10.30 uur, goed op tijd gelukkig.
    Het is jammer dat je met zoveel mensen tegelijk binnen komt. Vooral de groepen met een gids zijn een grote sta-in-de-weg. Dan moet je echt wachten tot zo'n hele groep weg is en dan kun je er bij om foto's te maken.
    In het Palace kom je van het ene mooie vertrek in het andere. Heel bijzonder dat het met zo weinig kleurgebruik zo mooi kan zijn.
    Ook prachtige tuinen waar je doorheen liep zowel op de heenweg als op de terugweg. En ook een klein museum waar je zo in kon lopen. Ik was foto's aan het maken toen een andere bezoeker zei dat dat niet mocht. Ik zei dat ze dat tegen mij niet gezegd hadden. Daarom zit er een verboden collage bij de fotos 😂
    Met alles wat er te bekijken is ben ik tot 16.00 uur zoet geweest, een geweldige ervaring, ik kan alleen maar zeggen, ga er heen!!!
    In de rij voor het Palace kwam ik in gesprek met een Duits stel. Ze waren erg ongeduldig want het was al bijna 10.30 en er stond een hele lange rij. Ze vertelden dat ze gisteren een auto hadden gehuurd en dat dat ook meer dan een half uur had geduurd. De jonge vrouw zei na elke opmerking, ik ben wel echt Duits, waarmee ze bedoelde dat ze wilde dat alles stipt op tijd ging. Ze vroegen mij wat ik betaald had. Ik had seniorenkorting dus ik had maar 9 euro betaald. Ik zei dat ik wel blij ben dat ik oud ben omdat dat heel veel voordelen heeft. Behalve toen ik een keer een hostel wilde boeken. Daar stond als leeftijd vanaf 25 tot 50. Ik vertelde dat ik stiekem had willen boeken met een ander geboortejaar en dan kijken wat ze doen als ik aankom en ze mijn paspoort checken. Dat ik dan gewoon zeg: Oh jee, heb ik het helemaal fout ingevuld........... zo blond mogelijk.
    Ze moesten er erg om lachen, ze dachten natuurlijk dat ik dat echt niet zou doen, weten zij veel.
    Maar ik realiseer me dat ik echt wel blij ben dat ik oud ben. Ik krijg geld zonder te hoeven werken, op een heleboel dingen krijg ik korting en het was anders lastig geweest om 3 maanden te gaan interrailen. Zoals Loesje zegt: ik ben een gelukkeling 😃

Ik vond Granada ook prachtig, er is een mooie docu op Netflix die heet A short history of the moors, zeker als je Granada en cordoba hebt bezocht , is het nog boeiender om het te bekijken

prachtige foto's en een leuk verhaal. geniet nog lekker van de mooie omgeving en het mooie weer💋💋

Gelukkeling, fijn dat je zo genoten hebt in het Alhambra, is ook gewoon TOP! Ik ben sinds een paar uur weer op Texel en ga weer over tot de dingen van de dag 😩✅✅

Van Córdoba naar Granada

November 14 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Gisteren dacht ik echt dat er niets mooier en leuker kon zijn dan Cordoba. Maar vandaag ben ik toch aan het twijfelen want wat is Granada ook een leuke stad. De stad voelt anders aan dan Córdoba, maar ik vind de Moorse invloeden, vooral in het oude centrum wel erg leuk.
    Ik slaap in een grot(woning), heel erg leuk, ben benieuwd hoe koud het vannacht is. De kamer was best vies, en ik ben helemaal niet zo moeilijk, maar heb toch de host er op aangesproken. Hij zei dat ik vroeger ingecheckt was en dat hij een schema had. Hij was de hele tijd aan het fietsen, hardlopen en workouts aan het doen, ik kon hem horen zuchten en kreunen.
    En hij had het er over dat we misschien verschillend over schoon dachten.
    De wolken stof lagen onder het bed en er lagen gebruikte mondkapjes in de kast en er achter. Ik heb gevraagd of hij mee wilde gaan om te weten wat hij er zelf van dacht.
    Okay hij vond het toch ook niet schoon. Afgesproken dat hij zou schoonmaken als ik vanmiddag weg was en ja hoor bij thuiskomst was het schoner.
    Vanmiddag naar de Cathedral geweest, heel groot en verrassend licht met witte zuilen en plafonds, wel een hoop goud dat er blinkt. De buitenkant is niet goed te fotograferen omdat hij midden in een wijk met smalle straatjes staat. En verder rondgelopen in het oude gedeelte van de stad, met prachtige patronen in de bestrating die bestaat uit allemaal kleine steentjes op zijn kant in wit en zwart.
    Morgen ga ik naar het Alhambra, daar ben ik heel benieuwd naar.

Zo,n grotwoning schijnt best comfortabel te zijn wat de temperatuur betreft, en na Granada hoort Sevilla natuurlijk ook nog bezocht te worden 😀

Grotwoningen zijn prima. Heb er diverse keren in geslapen.

Wederom een mooi verhaal. Ben benieuwd wat je van het Al Hambra vindt. Ik ben daar geweest en was behoorlijk onder de indruk.

Córdoba

November 13 in Spain ⋅ 🌙 20 °C

Wat een heerlijke dag. Vanmorgen om 09.00 uur met de bus, eerst nog snel even een koffie to go halen.
    Was ik mijn mondkapje vergeten en in Spanje is dat verplicht om te dragen in het openbaar vervoer. Nou ja ik had koffie dus misschien ziet de chauffeur het door de vingers, ik kan tenslotte niet met een mondkapje drinken?
    Nou die chauffeur was heel duidelijk "mondkapje"!!! Wat nu? Ik wist echt niet wat te doen. Ik gebaarde dat ik die nog moest kopen en verdorie hij bukt en haalt een mondkapje uit een doos, pfffff, gelukkig maar. Hij stond er wel op dat ik het direct op deed, dus de koffie moest wachten tot ik de bus uitstapte.
    Ik had een ticket voor 10 uur voor de Mezquita de Córdoba.
    Gebouwd als Basilique, van 650 tot 786 als zodanig in gebruik.
    Vanaf 786 tot 1146 in gebruik als moskee onder verschillende kalifaten.
    Vanaf 1146 weer in gebruik als basiliek, in verval geraakt en in 1882 uitgeroepen tot Historical Artistic Monument.
    Het is een heel groot gebouw met een prachtige tuin, helemaal ommuurd.
    Duizelingwekkend veel hoge pilaren, in het begin van het gebouw van marmer, prachtige marmeren vloeren en het gebouw doet het zowel als moskee evenals basiliek heel goed. Die twee staan heel goed bij elkaar en verdragen elkaar goed. Was dat in de echte wereld ook maar zo........
    Ik heb een nieuwe foefje uitgevonden met mijn telefoon om goed plafonds te kunnen fotograferen zonder beweging. Ik zet mijn telefoon op selfie en leg m op de grond, daarna moet ik zorgen dat ik er zelf niet op kom, dus met uitgestrekte arm op het knopje drukken. Je krijgt dan hele mooie, scherpe foto's en zo gebruik ik de selfie functie ook nog eens.
    Terwijl ik dat aan het doen was kwam er een bewaker naar me toe, die gebaarde dat ik op moest staan. Zoals gewoonlijk wilde ik weten waarom. Ik zei dat ik een foto van het plafond aan het maken was, wat was daar niet goed aan? Hij legde uit dat hij dacht dat ik knielde om te bidden en dat mag blijkbaar niet. Knielen om fotos te maken wel, had ik natuurlijk weer 😂
    Maar wat een prachtige dingen heb ik gezien. Ik moet zeggen dat ik de Arabische kunst mooier vind dan de katholieke. Heel geheimzinnig ook met al die tekens die ik niet kan lezen. Maar ook heel smaakvol met de kleuren, zoals goud, groen en bruin. Waar de katholieken meestal goud, blauw en rood gebruiken.
    Ik ben meer dan 2 uur binnen geweest en heb met open mond van verbazing van al dat moois genoten.
    Toen bleek er ook nog een toren te zijn waar je op kon. Daar kon ik een ticket voor kopen voor 2.1/2 uur later. Ze lieten steeds 20 mensen op de toren. Op zich wel prettig dan heb je goed gelegenheid om te fotograferen.
    In de tussentijd ben ik naar de Romeinse brug gegaan die heel dichtbij de Mezquita ligt. De brug is zoals de naam al doet vermoeden gebouwd door de Romeinen, meer dan 20 eeuwen geleden. In de tijd zijn er verschillende verbeteringen en verbredingen geweest. In de middeleeuwen heeft de brug de vorm gekregen zoals hij nu nog is.
    Heel leuk op zijn zonnige dag als vandaag. Er komt geen verkeer overheen, alleen voetgangers. Aan elke kant van de brug werd muziek gemaakt, zodat ze geen last van elkaar hadden. In het midden kon je ze allebei horen.
    Nog een historisch plein bezocht zoals je ze kent van Spanje, een grote binnenruimte met zijgangen met pilaren waar winkeltjes en restaurantjes zitten.
    Het was tijd om weer terug te gaan voor de beklimming van de toren. Fijn om zo een goed overzicht te krijgen van de Mezquita en de tuin.
    Voor we naar boven gingen zei de gids dat we de bel niet aan mochten raken. Gek hoe dat gaat, het blijft heel de tijd in je hoofd zitten en het "niet" lijkt te vervagen, zodat je steeds denkt "de bel aanraken". Ik heb me beheerst en het niet gedaan, of misschien toch even toen er niemand keek. Want er waren zoveel bellen, welke mocht ik nou (niet) aanraken? 🤣

Allemachtig prachtig, kijk er naar uit om het in Januari met eigen ogen te zien

top van de selfie stand. als je de timer op enkele seconden zet, heb je nog genoeg tijd om je arm of hand weg te doen vant scherp. een kleine tip. hihihi

Weer een prachtig verhaal Tonnie, ik geniet ervan🤗🤗

Van Barcelona naar Cordoba

November 12 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Alweer vroeg op vanmorgen. De laatste dagen kan ik niet goed uit de voeten met mijn navigatie, het lijkt net of het screen verkeerd om staat. De bushalte kon ik dus niet vinden. Dan maar naar een andere bushalte lopen. Dat ging ook fout, gelukkig zag ik een taxi en die heeft me zonder stress naar het station gebracht.
    Fijne treinreis met hogesnelheidstreinen, overstappen in Madrid, genoeg tijd, geen gehaast.
    Fotos gemaakt vanuit het raam, daarom zitten er een paar voor jullie misschien rare fotos bij, maar ik vind de fotos waar je de snelheid van de trein kan zien eigenlijk heel mooi.
    In Cordoba ging het met mijn navigatie weer fout . Toen ik uit de bus stapte moest ik dicht bij de plek van mijn airb&b zijn, maar steeds liep ik fout. Ik ben wel 4x langs hetzelfde restaurant gelopen. Tenslotte op de ouderwetse manier maar gevraagd waar de straat was waar ik heen moest. Het bleek ook dat het nummer niet goed doorgeven was, in het berichtje van de host stond nr 3, maar het was nr 32 dat scheelt nogal een stukje. Ik heb een heel kleine kamer in een appartement, waar ik de badkamer en de keuken deel met de bewoners. Maar wel heel dicht bij de Mezquita de Cordoba, waar ik morgen naar toe ga. Ik heb er erg veel zin in.