De noordelijke eilanden

October 30, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 6 °C

Vandaag bezoeken we de noordelijke eilanden Vidoy, Gordoy en Kundy. We rijden naar het noordelijkste dorp Viõareiõi, ongeveer 94 Km rijden over 4 eilanden, 2 bruggen en 1 sub sea tol tunnel (3,6 km) en 4 tunnels door de bergen waarvan er 2 zonder verlichting en met 1 rijvak voor beide richtingen. Da’s toch wennen als er een tegenligger komt en je moet in een inham stoppen en lichten uit doen tot hij is gepasseerd. Zulke tunnels had ik nog niet eerder gezien. We wandelen even rond en dronen maar er is veel wind waarna we het volgende eiland Kunoy aandoen. Opnieuw zulke smalle single lane tunnel van 3 km. Kunoy is ook de naam van het dorp waar we stoppen en een wandeling maken naar hun zelf aangeplant bos. Zeer mooi maar plotseling begint het te hagelen, op 5 minuten van redelijk goed weer tot hagel en regen. Peggy had tegen de wind haar regenbroek aangedaan dus dat viel mee maar mijn jeans was goed nat. We schuilen onder een rots en wat later tegen een schuur om dan tussen de buien door naar de auto terug te gaan. Volgende wandeling doe ik ook mijn regenbroek aan, weer of geen weer! Onderweg informeren we voor de ferry naar Kalsoy eiland maar als je die neemt moet je zeker 6 uur daar blijven tot de volgende ferry en dat voor één standbeeld te zien of in de regen te wandelen zien we niet zitten. Als we de toltunnel opnieuw passeren moeten we bij het volgende rode pompstation betalen, 100 kronen voor heen en terug. We stoppen eerst bij het blauwe station maar daar kan je niet betalen, het staat ook nergens aangeduid! We rijden terug naar Torshavn en gaan shoppen. Op zoek naar het winkelcentrum, de souveniershops (2) en daarna iets eten. Veel winkels zijn er echter niet, het is maar een kleine hoofdstad, zoals ze zelf zeggen de kleinste hoofdstad ter wereld. Vandaag hebben we 12500 stappen gedaan, gisteren 17600. Het weer was zeer wisselvallig met veel wind en 7°C.Read more