Fjord & Wildlife cruise Tromsø

February 9, 2020 in Norway ⋅ ☁️ 1 °C

Opstaan om 6:00 uur, goed geslapen al was ik wel vroeg te vroeg wakker. Een lekker ontbijt waar iets te veel Chinezen te dicht zitten. Als ik hen gisteren in de lobby en vandaag in het restaurant bezig zie verschiet ik er niet van dat er virussen uitbreken in China? Wat een stelletjes viezerikken. We gaan naar de pier waar we op een nieuwe catamaran stappen enorm 9:00u vertrekken we op cruise. Het schip is elektrisch aangedreven in de haven en op smalle stukken, in open water schakelt hij over op normale aandrijving. Het weer is niet zo goed en uiteraard geen wildlife want die zijn al maanden weg en dit jaar maar sporadisch langst geweest. Ze verwachten binnen enkele jaren terug meer daar dit een cyclus is. Op het eindpunt gaan ze met een drone onder water maar buiten helder water, een zandbodem met wel wat wier en zee-egels geen groot leven. Als we terug varen komt de zon er door en plots is alles veel mooier, we passeren een vissersdorp welke enkel met de boot bereikbaar is en dan terug naar Tromsø.
    Even iets halen in de winkel en afgeven in het hotel waarna we gaan eten want we hebben honger. Een lekkere wrap maar we moeten wel lang wachten waardoor we de schemer weer missen
    op de berg waar we heen gaan. We wandelen voorbij de kerk naar de Fjellstua welke een kabelbaan is. Boven hebben we prachtig zicht op Tromsø en hopelijk het noorderlicht. Er is niet veel wind maar wel bewolkt, even iets drinken (2 chocomelk voor 90 NOK) om de tijd te doven en hopelijk later meer kans maar de vooruitzichten zijn niet goed. Tegen 19:00u is het volledig dicht en zie je de volle maan ook niet meer, we gaan dan maar terug en passeren nog aan de bibliotheek, mooi modern en alle dagen open van 7 tot 22 uur. Terug op de kamer hebben 17.651 stappen en 12,6 km gewandeld. Foto’s opladen en klaar maken om te slapen, toch heb ik het gevoel dat er iets is en dus ga ik even op zoek naar een locatie in het hotel waar ik goed zicht heb voor het noorderlicht. Dat is er dus niet maar ik zie zie wel verschillende mensen op dat verdomde cruiseschip wijzen naar een kant en foto’s nemen. Aan de lift is een glas partij waar ik naar dezelfde kant kan kijken en zie een groene schijn. Snel Peggy halen, aankleden en naar buiten. We zien aan de waterkant nog het laatste kwartier van het noorderlicht, een vage schijn maar toch iets. Wat later is het weg en blijven we nog even wachten maar tegen 00:00uur gaan we toch maar slapen.