Chamula & Zinacantán

February 26, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 19 °C

We bezochten twee dorpjes waar de inwoners nog echte inheemse Mayas zijn en hun cultuur verder zetten zoals voor de komst van de Spanjaarden. Net de dag van ons bezoek vond er een groot religieus feest plaats in het eerste dorp (Chamula) om een goede oogst te bekomen. De religieuze rituelen en de leiders van het dorp mochten we jammer genoeg niet fotograferen maar het was al een hele eer om dat alles te mogen aanschouwen! Tom werd wel uitgenodigd om mee te vieren met een groepje jongeren die zich net zo hadden gekleed als de echte rituele meesters. Erg grappig is dat ondanks hun authentieke cultuur ze ook een erg groot belang hechten aan frisdrank in hun vieringen en bij het herdenken van de doden. Zo stonden er overal cola, fanta, etc op de graven en is het heel normaal om frisdrank te drinken in de kerk. De kerk zelf was ook helemaal niet ingericht zoals wij dat doen, de vloer was bijvoorbeeld bezaaid met dennennaalden, en ze erkennen de paus niet als religieuze leider. De zon daarentegen is één van de belangrijkste goden want in tegenstelling tot de paus die gewoon zal sterven zoals wij allemaal is er zonder zon, licht en warmte geen leven. Bij een feestelijke dag hoort een feestelijk drankje: hun zelfgebrouwen Pox. Er werd ons een glaasje aangeboden (vodka-achtig van smaak) dat de hele groep is rondgegaan. Dat lijkt misschien niet erg corona-proof maar gelukkig blijkt Pox ook hun lokale covid medicijn te zijn 😁. In het tweede dorpje (Zinacantán) iets verderop valt het oogstfeest op een volledig andere dag en was het dus veel rustiger. Erg interessant hoe de klederdracht, de specialiteiten (hier katoen maken) en de gewoontes volledig verschillen op enkele kilometers afstand. We sloten ons bezoek af met enkele tortillas gevuld met een grote bosajuin en een soort maispap gestoomd in maisbladeren, bereid door een lokale vrouw in het midden van haar huisje.

Fun fact: moesten we hier iets mispeuterd hebben zouden we niet onder Mexicaanse juristrictie vallen en zou de Belgische ambassade ons niet hebben kunnen helpen. Ze hebben hun eigen rechtsysteem en gevangenis, waar de Mexicaanse politie niets bij in de pap te brokken heeft.