El Castillo

May 28, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 31 °C

Na ons bezoek aan de Corn Islands besloten we richting El Castillo te trekken, wat wederom nogal buiten de toeristenradar ligt. Om hier te geraken moesten we eerst 5h op de bus vanuit de hoofdstad en dan 3h op de boot over de Rio San Juan. El Castillo is dus enkel bereikbaar via de boot!

We waren de enige twee gringo's in town, zeker omdat het ondertussen laagseizoen is in Nicaragua. De naam El Castillo wijst op het grote kasteel dat op de heuvel van dit dorp staat en in koloniale tijden diende om de piraten te onderscheppen. Het dorp ligt namelijk net naast een stroomversnelling in Rio San Juan, waardoor alle schepen moesten vertragen op dit punt en dus een easy target werden voor de kanonnen van El Castillo.

We hadden een gezellig verblijfje net aan de rivier en genoten van de vele vogels en gekko's/iguana's die ons vergezelden. Ook bezochten we het kasteel zelf en het bijhorende museum.

Tot slot was El Castillo ook de uitvalsbasis voor ons bezoek aan het Reserva Indio Maiz, een stukje beschermde jungle waar we gingen overnachten bij een lokale community (meer hierover later!)