Bartola - Reserva Indio Maiz

May 30, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 27 °C

Vanuit El Castillo hadden we een jungle verblijf gepland in basecamp Bartola. We hadden niet zo goed door, tot we daar toekwamen, dat dit een geïsoleerde community is in het biologische reservaat Indio Maiz. Ongeveer 35 families (170 mensen) leven hier een volledig zelfvoorzienend bestaan. Een extra inkomen komt vanuit toerisme. Er zijn twee hutjes gebouwd met een tentje in die verhuurd worden voor 1 tot 3 nachten aan de toeristen om kennis te maken met de community en het prachtige reservaat.

We werden opgepikt in El Castillo en werden vervolgens met een bootje gebracht over de Rio San Juan tot in het basecamp. Deze boottocht duurde maar liefst 2h en was op zich al buitengewoon! We zagen enkele schildpadden en prachtige stukken jungle die de rivier omgeven.

Eens aangekomen werd ons verteld dat er een ongelooflijke diversiteit aan vogels waar te nemen valt in het kamp, waaronder de befaamde toucans! We besloten dus op wandel te gaan en konden vele soorten kleurrijke vogels spotten (niet allemaal op foto gekregen)! In het midden van onze wandeling hoorden we het typerende gekwaak van de toucans en hadden we een aangename ontmoeting met een stuk of 7 toucans (zelf van 2 verschillende species, zoals je op de foto's kan zien aan hun verschillende snavels!)

We gingen ook op een avondtoer langs de rivier waar we slapende iguana's en vogels zagen. In de vroege ochtend vertrokken we op een wandeling doorheen de jungle waar we gifkikkertjes zagen (kwaliteit van de foto laat te wensen over) en leerden hoe de locals chocolade maken. We hielpen de geroosterde en gedroogde cacaobonen te pellen, verpulveren en uitkoken in melk en suiker. De resulterende massa was chocolade en die draaiden we in bolletjes. Niet even lekker als Belgische chocolade, maar toch leuk eens te doen!

Al bij al was dit een heel unieke ervaring, enkel jammer dat Tom al wat ziek was en dit later Covid bleek te zijn.
    We namen dan contact op met de community uit angst deze besmet te hebben maar daar bleek gelukkig iedereen in orde te zijn!