Mount Taranaki en Marlborough Sounds

May 1, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 7 °C

Alweer 2 weken geleden vertrokken uit Raglan, dus tijd voor een korte update.

Vanuit Raglan doorgereden naar het zuiden richting Mount Taranaki. Onderweg wat heerlijke plaatsjes en mooi campings aangedaan voordat ik op de North Egmond parkeerplaats terecht kwam. Dit is het vertrekpunt naar de Summit van Mount Taranaki (door Cook Mount Egmond genoemd) die op een hoogte van 2518 meter is.

De Maori legende zegt dat Taranaki getrouwd was met Ruapehu. Ruapehu ging vreemd met Tongariro, waarna Taranaki en Tongariro een groot gevecht kregen. Tongariro verloor zijn hoofd (die kwam in Lake Taupo terecht en is nu bekend als Moututaiko Island) en Taranaki vertrok naar de westcoast, onderweg liet het diepe groeven achter, nu bekend als Wanganui River. De verwachting is dat Taranaki weer terug zal keren naar zijn geliefde, daarom durven vele Maori niet te wonen tussen Mount Taranaki en Mount Ruapehu.

Die vrijdagochtend om 6u vertrokken samen met een Engels stel en 2 Duitse jongens, die ik op de parkeerplaats had leren kennen. Rond 7u kwam de zon op, een prachtig gezicht, en de tocht ging verder. Ondertussen wel wat hikes gemaakt, toch blijf ik slecht in steil omhoog (daar geef ik ons vlakke Nederland de schuld van ;-)), gelukkig had Emily daar ook last van dus rustig maar gestaag gingen we verder. Al met al een helse tocht, eerst een steil pad omhoog, toen wat trappen en klimmen over rotsen, daarna een zandheuvel steil omhoog, waar je elke keer de helft van je stap terugglijdt en tot slot rotsbeklimmen, kon het niet eens meer hiken noemen ;-) En toen zagen we de eeuwige sneeuw!!! We waren er... nog niet.... vervolgens nog een klim van 20min (iedereen zei 10) omhoog, klauteren over rotsen sneeuw en ijs. Maar het uitzicht was het absoluut waard. Het was super helder en een strakblauwe lucht. Vanaf dat punt kun je Tongariro, Auckland en het Zuidereiland zien. Geweldig! En toen begon de tocht naar beneden. 11uur in totaal, was gesloopt toen ik beneden was, maar gelukkig doe je dit maar 1x in je leven ;-)

De dagen erna wat hikes rondom Mount Taranaki gemaakt en onderweg gegaan richting New Plymouth, Wellington en het Zuidereiland. Helaas was er weer regen onderweg, dus 2 dagen eerder naar het Zuidereiland vertrokken, zodat ik de 3,5u durende ferry overtocht in mooi weer zou doen. Helaas heb ik de dolfijnen gemist, die waren al in Wellington, maar een super mooie overtocht gehad. In Picton een hike gemaakt naar een lookout over Picton en de Marlborough Sounds, super mooi! En vervolgens een aantal dagen gekampeerd in de Marlborough Sounds. Hier meerdere stingrays gezien, mooie vergezichten, een prachtige storm over het water en heerlijk gekampeerd aan het water. Helaas wederom geen dolfijnen gezien dus denk dat ik nog maar een keer terug moet ;-)

Op het moment in Nelson en vertrek straks richting Abel Tasman, Golden Coast en Farewell Spit. Vanuit Nelson al een mooi uitzicht over de zee, de groene bergen en sneeuwtoppen, dus ben benieuwd :-)
    Hierbij de foto's van Mt Taranaki