Abel Tasman, Golden Bay & Nelson lakes

May 13, 2017 in New Zealand ⋅ 🌬 8 °C

Vanuit Nelson naar Abel Tasman gereden. Hier de volgende dag de watertaxi genomen naar Bark Bay, onderweg stopte de watertaxi bij Split Apple Rock en bij Adele Island. Bij dit eiland ligt een hele kolonie zeehonden. Bij Bark Bay moest ik een uur wachten dus hier een korte hike gemaakt en geluncht. Vervolgens met de kayak naar Anchorage, vanwege vloed konden diverse lagoons in en de rivier omhoog. Onderweg meer zeehonden tegen gekomen. Vervolgens naar een klein eilandje gekayakt en hier waren ook allemaal jonge zeehondjes, die aan het spelen waren, echt te leuk. Toen we weg wilden gaan hadden we een penguin om onze kayaks die een vis achterna zat. Echt te schattig, dit is volgens mij de blauwe penguin en de kleinste in zijn soort. Later in een lagoon nog 2 babyseals die een show weg gaven, echt super tof! vanaf daar de watertaxi terug naar Marahau.

De dag erna doorgereden naar Totaranui en daar een 7u lange gave hike gedaan door het bovenste gedeelte van Abel Tasman.

De dag erna doorgereden naar Farewell Spit, dit is een 12km lange en ongeveer 1km brede zandduin midden in de zee. De eerste 4km mag je lopen, daarna mag je alleen met gids. Ik heb de 4km gelopen, de zandduinen overgestoken en aan de andere kant terug gelopen. Toen kwam ik een beetje in tijdnood, wilde namelijk met eb bij Wharariki beach zijn, dus de duinen nog maar een keer overgestoken. Al met al duurde dat iets langer dan mijn planning dus eb niet helemaal gehaald bij Wharariki beach. Hier liggen bij eb gigantische rotsblokken op het zand, terwijl die normaal onder water liggen. Abel Tasman en Golden Bay hebben een verschil van bijna 5 meter tussen eb en vloed, dus dat is echt super veel. Bij eb ontstaan er op Wharariki beach ook allerlei plassen waar de baby seals in spelen. Echt super schattig. Vanuit daar doorgereden naar Cape Farewell en Pillar Point waar je een super uitzicht hebt over Farewell Spit.

Vanuit daar doorgereden naar Nelson lakes, hier helaas niet aangekomen omdat mijn auto oververhit raakte. Mijn auto werd weggesleept naar Wakefield, maar gelukkig waren er hele lieve mensen, Denise en Alister, gestopt en die hebben eerst met mij bijna 2u gewacht op de sleepwagen en vervolgens mij 2 nachten in huis genomen terwijl mijn auto gemaakt werd. Echt super tof! Nog maar 2 dagen in Nelson blijven hangen, totdat cycloon nummer 3 weg was en ik door kon naar Nelson Lakes. Hier wat mooie hikes gemaakt, waaronder Mt Robert (1400meter) en een paar nachten verbleven en toen doorgereden naar Westport.

Hierbij de foto's van Nelson, Denise en mij en de vogels in Farewell Spit