Goodbye NZ, Hello Ozzie :-)

July 30, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 11 °C

Na 2 weken lang spullen uitzoeken, tas inpakken, uit eten op mijn vrije dage en afscheid nemen is het eindelijk tijd om NZ te verlaten. 11 maanden gewerkt bij The Blue en ondanks dat ik blij ben weer op pad te gaan, blijft afscheid nemen het vervelendste deel van reizen.
    Gelukkig ga ik een aantal wel weer ergens in wereld tegenkomen, aangezien je toch wel weer goede vriendschappen opbouwt.

Maar ach, bij elk afscheid hoort ook weer een nieuw begin en zo gaan we door naar Australië. Na 8 jaar eindelijk terug en het mooiste stuk (zeggen ze) van Australië ontdekken. Vandaag vlieg ik vanaf Auckland naar Brisbane (3.50uur) dan een korte overstap om door te vliegen naar Alice Springs (3,5uur). Hier zal een vriendin (Michaela) mij oppikken. Michaela heb ik afgelopen jaar in Franz Josef in NZ leren kennen en ik heb bij haar in Methven gewoond, toen ik mijn pols gebroken had.
    Samen met een ander meisje gaan we eerst naar Uluru. Vanuit hier gaat het andere meisje door naar Melbourne en wij gaan terug naar Alice Springs en dan door naar Darwin. Vanaf hier is het de planning om van Darwin via de kust naar Perth te gaan. De meest rechtstreekse route voor deze trip is ongeveer 6700km.. maar daar komen waarschijnlijk nog vele afwijkingen bij :-)

Als afsluiting van NZ, hier nog wat leuke feitjes:
    - Als je iemand een vraag stelt en ze kijken je aan en trekken hun wenkbrauwen op, dan is het antwoord ja.
    - Een CC and dry is een Canadian Club en ginger ale
    - Een lemon lime and bitters is lime cordial (ranja) met lemonade (sprite), bitters (heeft 40% alcohol, gelukkig doe je er maar een paar druppels in aangezien kinderen het ook drinken) en een schijfje citroen.
    - Verder mixen ze alle drankjes (lemon, lime & soda, cola & raspberry, lemonade & raspberry etc).
    - Ze hebben geen curriculum op scholen behalve voor engels en wiskunde
    - Fietspaden kennen ze wel sporadisch, maar die verdwijnen net voor een kruispunt of rotonde, waardoor het dus eigenlijk gevaarlijker wordt.
    - Ze kennen geen lengtematen in broeken (met als gevolg voor mij dat ik een jaar lang 3/4broeken gedragen heb)
    - Huizen zijn niet of nauwelijks geisoleerd en hebben veelal enkel glas, centrale verwarming hebben ze niet (te duur), ondanks dat het in de winter hier vriest 's nachts (zuidereiland werd het op plekken -12). Dus iedereen slaapt met elektrische dekens, kruiken of met heatpumps (airco die warme lucht blaast).
    - In het zuidereiland was het normaal om bij de ingang van de supermarkt gumboots (regenlaarzen) te zien staan, zo houden ze de supermarkt schoon door op sokken te lopen.
    - Verder is het hier normaal om op blote voeten te lopen, te gymen etc.
    - Bij het uitgaan zijn de meiden vaak enorm opgemaakt, korte jurkjes en hoge hakken, terwijl de mannen vaak lijken alsof ze rechtstreeks van werk komen.
    - Meeste Nieuw-Zeelanders hebben zelf nog nooit een wilde kiwi gezien.
    - Verder volgt bijna iedereen de rugby, de all blacks, tijdens de wedstrijden zijn de barren vol, maar zodra het eindsignaal gaat is de bar leeg. Maakt hierbij niet iit of ze gewonnen of verloren hebben.
    - Tot slot iedereen kent de haka en voor elke wedstrijd wordt die uitgevoerd, ook bij de niet-rugby sporten