Cusco, Salkantay en Machu Picchu

January 29, 2019 in Peru ⋅ 🌧 16 °C

Vanuit Copacabana de bus naar Cusco. Hier binnen 15 minuten al de grens overgegaan van Bolivia naar Peru. Volgens de stempels in mijn paspoort zijn we welgeteld 3 dagen in Bolivia geweest 😊

Al met al zo'n 11 uur in de bus en toen kwamen we in Cusco aan. Een grote plaats, maar fijne sfeer. Hier wat leuke mensen leren kennen, 1 meisje was half Peruvian en half Duits, dus die heeft mij mooi kennis laten maken met typische peruviaanse gerechten. Waaronder de:
    antichuco; beef heart, lekker en zacht vlees,
    Inca Kola; zoete frisdrank, beetje bubbelgum smaak,
    Picarones; dessert, soort donut met syroop
    Chicha Morada; drankje gemaakt van mais (in verschillende kleuren)

Verder met een clubje een avondje karaoke gedaan en vervolgens naar een club geweest, helaas werd Michaela ziek, dus die is niet mee geweest. Wel heerlijk gedanst weer even 😊. Verder een inca tour gedaan vanuit het hostel en een free walking tour in de stad (waar we halverwege weg gelopen zijn... zo veel info... haha) en lekker en goedkoop gegeten op de markt.

De dag erna wilden we eigenlijk de tours boeken, maar toch maar een dagje uitgesteld aangezien Michaela ziek was. Achteraf ook maar goed ook. Wij hebben uiteindelijk de Montaña de Colores op maandag gedaan ipv zondag en wij konden de kleuren zien, op de zondag hebben ze niks gezien. Voor Montaña de Colores wordt je om 4.30u opgehaald, vervolgens zit je eerst 2uur in de bus, dan krijg je ontbijt. Vervolgens nog een uur rijden en dan ben je bij het begin van de trek aangekomen. Ondertussen zit je al op 4500m hoogte en moet je nog een uur lopen om op de 5000meter te komen. Hier had je een mooi uitzicht over de verschillende kleuren. De wandeling is behoorlijk pittig, op deze hoogte ben je enorm kortademig. Maar het was het waard. Toen we de berg opklommen begon het te sneeuwen, maar eenmaal boven bleven de wolken langskomen. Dus wel zicht, geen zicht. Al met al erg geluk gehad. Helaas wel super veel mensen, dus geen foto zonder kunnen krijgen 😕 Toen weer een uur terug lopen, een uur in de bus, lunch en nog 2uur in de bus. Een behoorlijke rit.

De dag ernaar hadden we een rustdag, dus wat laatste dingen geregeld voor onze 5daagse Salkantay trek...

Woensdag wederom om 4.30u opgehaald. 2 uur in de bus en toen werden we ergens langs de weg afgezet. Vanaf hier moesten we lopen naar het basecamp (7km) en konden we vast wennen aan het peruviaans plat 😂. Bij het basecamo even gerelaxt en geluncht en toen door naar Humantay Lake (4km), maar deze ging 2 km 500meter omhoog en vond ik erg pittig. Lake was het wel absoluut waard.
    Die avond was het het kouds en zou het 3 graden worden, maar het viel reuze mee in de tent.

De 2e dag werden we om 5u wakker gemaakt met cocathee (helpt tegen de hoogte) en dit zou de zwaarste dag worden. De eerste 7km (4uur) moesten we namelijk naar 4150m klimmen. Daarna zouden we nog 15km naar beneden. De klim viel uiteindelijk mee, hij was pittig, maar niet continu klimmen zoals Humantay lake. Telkens een stuk klimmen en dan weer vlak. Al met al blij toen we het gehaald hadden. Hier een korte ceremonie gedaan naar de goden/bergen van de inca cultuur en toen weer naar beneden. Vlak voor lunch kwam er een goede regenbui, maar na de lunch was het weer droog. Halverwege gingen we van bergen over in jungle en hier volgde er nog een tropische storm. Ook hier weer ergens kunnen schuilen en uiteindelijk na 22km hiken aangekomen op onze volgende campingspot.

Op dag 3 werden we om 5.30u wakker gemaakt en zouden we een wat makkelijkere dag hebben. We zouden over de weg lopen, aangezien dat veiliger was ivm lawines door de regen. De eerste 2 uur gingen ook wel makkelijk, totdat we een break hadden en we 10min lopen voor ons een lawine zagen. Het was blijkbaar zo erg dat de weg weg was. Dus we moesten om. Helaas stonds onze auto met bagage en keukenpersoneel vast voor de lawine. Dus wij met alle bagage eerst naar beneden, een brug over en volgens het "officiële" junglepad. Hierbij over een aantal hele enge bruggetjes en uiteindelijk via een landslide (gelukkig met help van onze gidsen) naar beneden, weer de rivier over en toen konden we weer omhoog klimmen. Ook hier weer wat "leuke" stukjes.. maar uiteindelijk eindelijk weer hij de weg aangekomen!! Hier even een korte break gehad en toen nog een uurtje gelopen naar waar de bus ons kwam ophalen. Wat een makkelijke dag moest worden werd uiteindelijk een pittige dag van toch nog 18km.

Hier moesten we ook afscheid nemen van een deel van de groep die de trek in 4 dagen deed. Zij gingen direct door. Vervolgens hebben we eindelijk geluncht (om 16u 😲) en toen naar de hotpools. Dit was wel even lekker voor de spieren zo na 2,5 dag hiken.. Onze dag werd afgesloten met een bonfire en muziek. Dus heerlijk aan de cocktails gezeten en gedanst op blote voeten in de regen 😎.

De volgende ochtend om 7u wakker. Een aantal zouden gaan ziplinen en werden vroeg opgehaald. Wij zouden lopen naar Hidroeléctrica (11,5 km) en zouden hun daar zien voor lunch. Hierna zouden we met z'n allen naar Aguas Calientes (11,5km) lopen. Eenmaal hier aangekomen was iedereen gebroken. De ochtend wandeling was in de zon en heuvel op, heuvel af, dus behoorlijk vermoeiend. Die avond besloten Michaela en ik om een extra nacht in Aguas Calientes te boeken en een dag later na Cusco terug te keren. Achteraf een hele goede beslissing.

Dag nummer 5 ging om 3.45u de wekker om om 4.20u te vertrekken naar Machu Picchu. Dit was eerst 20 minuten lopen naar het begin. Vervolgens ruim 1700 treden omhoog. En helaas geen gewone trap, maar heel onregelmatig en vaak heel hoog. Maar we hadden het gered binnen de tijd. Om 6u ging Machu Picchu open en we waren er!!!
    Helaas bleek dat je er dan nog niet was... nog meer treden en trappetjes, maar toen waren we bij het bekende uitzichtpunt. Als je onze hoofden ziet, snap je hoe zwaar het was 😂😂
    Na een half uurtje informatie over de Inca's en Machu Picchu konden we zelf gaan rondlopen. Wij besloten eerst de "sun gate" te doen. Gelukkig wisten we vooraf niet dat dat weer een hele klim was.. wel super gaaf uitzicht en zeker de klim waard. Vervolgens naar de "Inca Bridge" gelopen. Dit was een makkelijke wandeling en was het ook niet echt waard. Toen door naar de Inca City, daar draait het allemaal om. Helaas was het super druk en loop je te sjokken achter mensen aan. Hier waren we dan ook snel klaar mee..
    Nog gauw een stempel van Machu Picchu in ons paspoort gehaald en toen weer ruim 1700 treden naar beneden. Besloten niet te stoppen, onze benen trilden enorm, dus doorgaan.. maar wat waren we blij dat we in Aguas Calientes aankwamen na 16,6km. Hier gerelaxed, gegeten en beiden in slaap gevallen om 20.30u.

Dag nummer 6, wat waren wij blij dat we de tijd hadden in Machu Picchu en niet nog 15km terug hoefden te lopen naar Hidroeléctrica. Maar ook op dag 6 waren we blij dat we bij de bus waren en terug naar Cusco zouden gaan. Helaas was er een brug gebroken vorige week en moesten we door de rivier. Die dankzij de regen iets hoger was en daardoor auto's continu stil kwamen te staan. Na ruim een uur wachten reed het eindelijk. Wel moesten wij het busje uit (in de stromende regen) om over de voetgangersbrug de rivier over te steken om aan de andere kant weer in te stappen.

Salkantay, al met al een hele beproeving, maar trots dat we het gehaald hebben en super blij met het weer dat ons zo mee zat (het is nu regenseizoen).

Vanavond met de nachtbus naar Puno en dan is het even klaar met hiken 😊

Hierbij de foto's van Cusco