Juayua Sonsonate

June 24, 2009 in El Salvador ⋅ ⛅ 24 °C

Vannacht hebben we wakker gelegen van hevig onweer. Het bleek niet mogelijk om tussen de flits en de inslag tot 1 te tellen...de bui bleef precies in het dal boven de stad hangen. Afgaande op de hevige knallen en de sirenes moeten er een aantal inslagen hebben plaatsgevonden. Het ging er heftig aan toe. We kwamen dan ook pas laat op gang. Rond tien uur hadden we de rugzakken weer gepakt en hebben we afgerekend voor de twee overnachtingen. Op de koelkast in de keuken nog even de busdiensten gecheckt waarbij de vrouw des huizes ons vertelde dat bus 238 om 11 uur zou vertrekken vanaf de terminal. Werd het toch nog haasten.....
    We besloten geen taxi te bestellen maar naar het centrum te lopen. Na enig navragen vonden we de juiste kant van de terminal, welke midden in de markt ligt. We waren ruim op tijd en namen plaats op bij een winkeltje achter de bushaven van lijn 238.
    Heleen nam een vieze Jus dorange en mies een nog viezer druivensapje. Het nadeel van de druivensap was tevens dat je er ook nog een foute rode tong van kreeg!
    De vrouw van de kraam vroeg ons of we op lijn 238 stonden te wachten....die komt pas om 12 uur. Geen punt, we vermaken ons wel met mensen kijken!
    Er is enorm veel bedrijvigheid op de terminal. Inwoners van El Salvador zijn, in tegenstelling tot veel andere latijns Amerikaanse landen, veel actiever en ondernemender. Iedereen wil wat verkopen. Ook toen de bus om 12 uur arriveerde en we zaten te wachten voor vertrek kwam de een na de ander de bus in. Om 12.45 reden we de terminal af. Zoals in de gids omschreven stond duurd het minimaal 20 minuten voordat je door de markt heen bent....dat bleek een voorzichtige schatting.
    De hele markt staat vol met bussen welke proberen de verharde weg te bereiken. Vanaf de eerste tot de laastste bus is een constante stroom verkopers actief. Ze stappen voor in en gaan via de achterdeur de bus weer uit. Ze schreuwen allemaal door elkaar om hun handel aan te prijzen.....het was weer een bonte vertoning, maar zeer vermakelijk! En veel handel word gewoon in een schaal op het hoofd gedragen.
    Om een uur of drie kwamen we aan in Juayúa. Een mooi groen dorpje!
    De hostel die we in gepland hadden had alleen dorms, maar even verderop zit een nieuw hostel (3 maanden open) genaamd Casa Mazeta waar we een private room beschikbaar hadden.
    De eerste witte was gelijk afgegeven om te wassen, het centrum in op verkenning, een heerlijke liquade met aardbijen gedronken met zoete cake, zometeen lekker douchen, en daarna lekker ergens eten!

De rest volgt later!
    Ik zag op internet dat het bij jullie ook lekker weer is vandaag!

Genietze!!!