• Day 203

Tayrona Beach

November 23, 2009 in Colombia

Ondanks alle berichten over de gespannen sfeer tussen Venezuela en Colombia hebben we besloten onze reis toch voort te zetten richting Venezuela. We hebben Cartagena verlaten met een Micro bus welke ons bij de ingang van National Park Tayrona afzette. Hier moesten we toegang betalen en wachten op een 4x4 welke ons het eerste stuk op weg zou brengen. Het eerste stuk bleek veel korter dan gehoopt...en dus moesten we met volle bepakking te voet verder. Het zou 45 minuutjes wandelen zijn.......het bleek geen wandelen want we moesten klimmen over en tussen grote rotsblokken en op sommige plaatsen zakte we tot halverwege onze onderbenen in de modder en de paardenstront. Kortom...slippers uit en door baggeren.....ruim een uur! Bij het eerste dorpje zouden redelijke goedkope eco huts zijn.....helaas. Er waren hele luxe accomodaties gebouwd....en een kamertje begint bij 375.000 ...ongeveer 200 dollar per nacht. Ik vraag me af welk Gucci trutje met pumps dit pad gaat afleggen om hier te gaan overnachten.....en het was tevens verboden om in de baai te zwemmen. Er verdrinken gemiddeld 200 personen per jaar in deze baai door de sterke stromingen....Huh, wegwezen dus!
    Enig navragen leverde een andere mogelijkheid op....een hostel in het volgende plaatsje Cabo San Juan de la Guia. Daar hadden we in de planet al over gelezen....hele acceptabele prijzen en schitterende stranden. Doen!
    Het was alleen wederom een wandeling van 45 minuten (Colombiaanse 45 minuten)...en het begon donker te worden....
    We hebben een paarde gehuurd om onze bagage te dragen en we zijn verder gebaggerd naar Cabo San Juan de la Guia het was bijna donker toen we aankwamen...tot onze middel zaten we onder de de baggerbagger omdat het tweede gedeelte nog natter was....
    Toen we het terrein opliepen bleek het helemaal vol te staan met tenten...wat een hoop volk.....zijn die allemaal over dat pad gekomen...is hier een landplaats voor helicopters...hoe komen al die mensen hier in vredesnaam...hahahahaha.
    De prijzen waren inmiddels ook gestegen....een hangmat voor 10 dollar, een cabin voor 50 dollar......en het restaurant was ook niet achter gebleven......maar ja, een tent behoorde ook tot de opties en was even duur als een hangmat en was afsluitbaar voor onze spullen. Het restaurant was ook niet achter gebleven met z´n prijzen....maar ja, als je aan het einde van de wereld zit en op zo´n mooie stek moet je niet zeuren!
    En de volgende dag bleek het inderdaad een mooie stek te zijn met schitterende stranden en een opvallend groen en bergachtig achterland wat direct aan het strand begint.....mooi!
    Na een wandeling door de bush, waar we onderweg een prima kokosnoot vonden, kwamen we aan op een schitterend afgelegen strand. We hadden ons zakmes niet bij ons....er was gelukkig een scheepswrak op het strand waar we de noot gekraakt hebben....gaaf, en heel erg lekker! Verder hebben we gekuierd, gelezen, gezwommen, gegeten......en ondanks de hoge prijzen nog geld bespaard op ons budget.

Vanmiddag zijn we per pancha vertrokken naar Taganga.....50 minuten op de wilde zee...de bagage in de sealbags.....2 x 200 pk aan de kont...en een degelijk reddingsvest aan. Bij vertrek deden de stuurlui zelf ook een zwemvest aan.....
    We kwamen zojuist zeiknat aan in Taganga en zijn met een zout pak, maar met droge bagage, op zoek gegaan naar een slaapplek en hebben eerst een lekkere douche genomen.
    Morgen blijven we hier nog een dag om een bus te vinden naar Venezuela...overmorgen zijn we als alles geregeld is op pad naar Coro Venezuela.