Dagje uit

December 1, 2009 in Colombia ⋅ ⛅ 26 °C

Vanmorgen zijn we redelijk vroeg vertrokken met de collectivo naar de bus terminal. Op het programma staan twee hele kleine bergdorpjes Barichara en Guane. We wisten niet of we ze allebei zouden kunnen bereiken gezien de beperkte informatie van de Planet, maar er bleek inmiddels een prima bus verbinding naar beide plaatsjes met micro bussen.
    Na een mooie bergrit kwamen we rond een uur of 10.30 aan in Barichara en hebben we eerst ontbeten met zoetigheid een heerlijke cappuccino en een vers mandarijnen sapje. We hebben een korte wandeling door het kleine centrum gemaakt en zijn doorgereisd naar Guane...een kleiner en nog mooier dorpje. Wederom zijn we op verkenning gegaan en hebben genoten van het enorme uitzicht, de schitterende bergen, de mooie koloniale huizen, de natuur en de vogels. Vervolgens hadden we flinke dorst en zijn we een restaurantje ingedoken en hebben we op advies van de eigenaresse ons een traditionele bebida laten aansmeren...chicha genaamd. Een drankje op basis van mais...en werkelijk niet te zuipen! Het stond te gisten in het glas!!
    We hebben snel afgerekend en zijn naar de volgende tent gegaan. Uit nieuwsgierigheid bestelden we wederom één glas Chicha om te testen of het net zo´n bagger was...en voor de zekerheid een verse jugo. Wederom was het niet weg te krijgen...en konden we gelukkig onze mond spoelen met de jugo. Aangezien we ruim de tijd hadden omdat de bus pas later in de middag terug zou gaan besloten we in een derde tentje wat te eten (de andere tentjes hadden maar één gerecht...en wat het was mag Joost weten) en dus streken we neer op een derde terras en bestelden we eerst een heerlijke frisse limonade. We besloten één hoofdgerecht te delen....een traditioneel gerecht met Yuca, geit, rijst en salade....en we kregen er zonder te weten een standaard rijstsoep bij. De geit was bereid in bier en vervolgens gegrild...echt lekker ...ook kwam de afgeschoten geit van Jan weer ter sprake....hahahaha. Er zat echter een fijngesneden hoopje gebakken orgaanvlees op het bord bij wat iets minder was....gelukkig kwam ons een vriendelijke rode kater helpen en kregen we het bord toch aardig leeg.
    Om twee uur ging het plaatselijke museum open en na betaling van 4000 pesos ging de voordeur achter ons dicht en kregen we een persoonlijke rondleiding. Het Spaans was niet altijd goed te volgen...maar het meeste hebben konden we verstaan....en het was een leuke rondleiding.

Later in de middag kwamen we terug in San Gil en zaten onze buikjes nog steeds redelijk vol van de late lunch. Er was toch nog een klein gaatje voor een hapje op straat....een heerlijk gemarineerde en gegrilde spies van rundvlees met een gepofte aardappel en een maiskolf van de gril met boter en flink zout, en twee lekkere koude Aguilas. Gisteravond hadden we ook al gekozen voor deze budget optie...en vandaag was het wederom heerlijk...en spotgoedkoop...15.000 pesos met zn tweetjes...ongeveer 5,25 euro.

Colombia is echt een land om op straat te eten en te drinken. Er is geen land waar zoveel fruitsapjes en koude limonades op straat worden aangeboden als hier. Je kunt veelal kiezen uit meer dan 20 verschillende verse soorten fruit of combinaties, of voor een koude limonade met bijvoorbeeld limoen, mandarijn, aardbeien of watermeloen...en echt allemaal vers, ijskoud...en zo verschrikkelijk lekker...en tussen de 1000 en 2000 pesos..35 to 70 eurocent..inclusief extra refil.
    Ook heb je fruiterias...kleine winkeltjes welke in de ochtend open zijn en waar je fruitsalades kunt eten....zoooo vers en zooo lekker. Naast alle bekende fruitsoorten zijn er tevens heel veel locale soorten.....werkelijk een feestje.