Puinzooi!

February 6, 2010 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

De busreis liep zeer voorspoedig! Het was leuk om in zo`n dubbeldekker te reizen...zeker omdat we voor bij het raam zaten en leuk uitzicht hadden! Vrij snel nadat we vertrokken waren greep de stewardoos de microfoon en werden de ¨beide piloten met veel ervaring op deze route¨ aan ons voorgesteld. Ook werd ons medegedeeld dat het toilet enkel gebruikt mocht worden voor een kleine boodschap....vervolgens kregen we een pakketje met een worstenbroodje, wat snoepjes, een koffierol en een sapje en koffie.......probeer dat maar eens klein te houden bijna tien uur lang.
    Kort erna werd de vechtfilm opgezet en het licht gedimd. Helaas moet je op de eerste rij een gordel om....en dat maakt slapen wat lastiger. Aangezien de bus half vol was kon ik een paar stoelen verder een tweepersoonsbed bouwen.....de soft-semi-cama zo ver mogelijk achterover.....een dekentje erbij....en vervolgens van 12 tot een uur of 6 prima geslapen!! Ook Heleen had een tweepersoonsbedje....en had ook een paar uur heerlijk geslapen. We werden gewekt met tandartsmuziek en wederom een pakketje....sapje, snoepje en een sandwich zoals ze die hier noemen.
    Om zes uur reden we Lima binnen....en een uur later waren we op de terminal. De eerste indruk van de stad was beter dan dat we verwacht hadden....de stad was niet eens zo vuil als ons verteld was.
    Naast de terminal zat de busmaatschappij Flores....en een half uur later waren we al weer op pad richting Pisco...toch ook nog een ritje van vier uur....in een minder luxe bus! Gelukkig konden de ramen open en kwam er af en toe koek en zopie aan boord!
    Vroeg in de middag werden we afgezet langs de hoofdweg....en hebben we vier uur alleen maar zand gezien! Wat een droge dorre bende langs de kust....en wat een stof en zand.

We nemen een taxi richting Pisco....een zeer gehavende stad sinds de zeebeving, 8.0 op de schaal van richter van 15 augustus 2007, een paar dagen later nog één van 6.0, en meer dan 300 seismische naschokken.....alles is scheuren en gaten....geen wegen maar stofpaden.....hele wijken verdwenen...nu, twee jaar later, nog steeds een zeer trieste aanblik!! De regering stuurde selectieve hulp (alleen voor mensen die bij de overheid werkten en hun gezinnen), er werd in eigen land geen aandacht geschonken aan de ramp en het werd vooral afgeraden om naar het rampgebied te gaan omdat er ziektes zouden uitbreken....uiteindelijk kwam de wereldpers het gebied bezoeken en heeft de bevolking de wereld laten zien wat er werkelijk gebeurd was....toen pas kwam de regering over de brug en kreeg ieder gezin 2000 dollar....genoeg om stenen te kopen voor een nieuwe voorgevel, of hout voor een nieuw tijdelijk onderdak....verder gebeurd er niets. Er komen nieuwe verkiezingen....wellicht dat het iets oplevert!

Eerst een koele douche....wat drinken ( want dat doen we weinig tijdens reizen)....iets kleins eten....en ff bijkomen, ook al gaat het reizen per bus ons steeds gemakkelijker af!!