Taman Negara

August 28, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Na het ontbijt op pad naar het Nationaal park. Voor RM1 vaar je naar de overkant van de rivier waar het park ligt. Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld, nog ouder dan de Amazone in Latijns Amerika. Het is maar liefst 4343 km2 groot en is een primair regenwoud. Er is dus nog niet gekapt. Op Maleisisch Borneo is dat al wel het geval.

In het park meld je je voor een vergunning voor je fotocamera en mobiele telefoon. Je betaalt RM10 om foto's te mogen maken. Er staat een boete op van RM100.000 als geen vergunning kunt tonen. Word je schuldig bevonden dan kun je ook voor 3 jaar de cel in.

We kopen ook een ticket om de langste canopy walkway ter wereld te kunnen lopen. Deze luchtbrug hangt op 45 meter hoogte en is 500 meter lang. Onderweg zien we prachtige natuur. Een enorme diversiteit van bomen en planten, de een nog mooier van kleur als de ander. Gigantisch hoge bomen met indrukwekkende stam. Luchtwortels overal, maar ook heel veel paddenstoelen/zwammen. Na deze track nog een tweede gelopen, de Lubok Simpon, deze ging naar de rivier en weer terug naar het park. Na deze kilometers terug naar de overkant voor een late lunch bij een van de drijvende restaurantjes. Daarna een boot gehuurd en een stuk stroomopwaarts gevaren. Na deze boottocht een verfrissende douche genomen. De luchtvochtigheid is enorm en binnen no-time ben je kleddernat.
    Ook voor ons avondeten naar de waterkant gegaan. Om 20.30 uur hadden we een night trail met gids. Dus weer overgevaren en dito hoeveelheid trappen op en af gegaan. Het kan hier tijdens de moesson wel twee weken achter elkaar regenen en dan kan het waterpeil zo maar vier meter hoger zijn!

Gewapend met een lange broek, dichte schoenen, een zaklamp en telefoon de donkere jungle in. De gids heeft ons allerlei insecten laten zien (die ik liever niet zou willen zien trouwens) zoals een joekel van een grasshopper, een gigantische wandelende tak (15cm) verschillende spinnen, ook een Tarantula, een schorpioen, waanzinnig grote mieren en een leger termieten. Ook heeft hij ons gewezen op de verschillende geluiden van o.a. krekels, kikkers en vogels.
    Na ruim een uur in het donker weer terug naar de waterkant om voor een laatste keer naar de overkant gebracht te worden. Een bezoek meer dan waard!