Kek Lok Si Boeddhistische tempel

September 11, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Met bus 102 vertrekken we vanaf Lebuh Chulia voor weer maar RM2 pp naar de Kek Lok Si tempel. Je krijgt voor dit bedrag ook nu weer een soort sight seeing. We doorkruisen nu voor een deel een andere wijk en stappen 45 minuten later dichtbij de tempel uit .
    Heel toevallig stuiten we op een grote tent met podium waar geschminkte en verkleede Chinezen een 'voorstelling'/verering gaven. Tegenover het podium was een tweede podium waar beelden waren geplaatst die vanaf een tempel op de berg naar beneden zijn gedragen. Dit blijft tot morgen staan. Veel rijke Chinezen uit de omgeving hebben een soort van donaties/offers(etenswaar) gebracht wat de armere bevolking kan kopen voor een lage prijs. Er liggen maar liefst vier hele gebraden varkens, roze gelachtige cakes, dozen bier en snoep. We blijven even staan om het schouwspel gade te slaan. Ook nu weer wordt er papiergeld verbrand en het aantal wierookstokjes is niet te tellen.

We lopen door naar de ingang van de tempel. Vandaag trouwens de eerste dag dat we echt regen hebben. Hopelijk niet voor lang. Omdat we een beetje 'trappenmoe' zijn en het inmiddels harder regent nemen we voor het tweede stuk het kabeltreintje. Kaartje kost RM6 voor een retourtje.

De Kek Lok Si tempel – Temple of Supreme Bliss – is de grootste boeddhistische tempel van Penang en zelfs van heel Maleisie. De tempel ligt even buiten Georgetown, ongeveer 7 kilometer vanaf het centrum van de stad. De bouw van de tempel begon in 1883, en nog steeds is de tempel niet helemaal gereed. Het complex bevat meerdere tempels, klokkentorens, gebedszalen, en een aantal mooie tuinen. Bij de ingang zie je een grote vijver (te) vol met schildpadden. Het tempelcomplex ligt aan de rand van het dorpje Air Itam, tegen een heuvel met op de achtergrond Penang Hill. De locatie brengt geluk volgens de locals, want het heeft de juiste Feng Shui.

Op meerdere plekken in het complex worden dakpannen voorzien van Chinese tekst. We denken dat je een dakpan kunt 'kopen' en er zelf een tekst op mag laten schrijven maar zeker weten doen we het niet. We hangen zelf een zgn. Wish ribbon op, we kiezen voor voorspoed voor de familie en hangen 'm in de boom.

Het weer klaart wat op en we lopen na ons bezoek aan de tempel terug naar de weg. Net als we wat willen gaan drinken treffen we een chauffeur van GRAB. Voor maar RM15 brengt hij ons naar onze volgende stop. Top!