Liggende Bhoedda

September 11, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

De GRAB chauffeur kletst honderduit, een kleine 20 minuten later zijn we bij onze volgende stop van vandaag. Eerst gaan we naar de Birmese boeddhistische tempel Dhammikarama. Ook hier weer genoeg te zien, dus gaan de schoenen uit en weer aan.
    Tegenover deze tempel ligt de Thaise Wat Chaiyaranganaram boeddhistische waar je de liggende bhoedda kunt zien. Maar liefst 33 meter lang.

Als je de empel ingaat staan bij de ingang twee vervaarlijk uitziende wachters met een draak erbij. Zij zullen alle demonen op afstand houden.
    Het is een beetje oneerbiedig om over een liggende Boeddha te spreken. Je kunt het beste over de "Reclining Boeddha" of "Nirvana Boeddha" spreken.
    Boeddha heeft hier de houding die hij aannam om zich voor te bereiden op zijn tocht naar het Nirvana. Volgens de overlevering gebeurde dit in het jaar 543 VC. Een liggend boeddhabeeld symboliseert dat wij het 'Nirvana' kunnen bereiken. Deze boeddha is dus op weg naar het Nirvana en is dus stervende. Liggend op zijn rechterzij met het gezicht naar het noorden.
    Wanneer je om de liggende boeddha heen loopt, zie je aan de achterzijde, dat er veel urnen met as van gelovigen zijn geplaatst in verschillende nissen.