Maleisie

August - September 2018
A 24-day adventure by Monique Read more

Kuala Lumpur

August 25, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Vanmorgen gestart met een tour in de Petronas Towers, vanaf het hotel in ca.20 min. naartoe gelopen. Tickets thuis al besteld en netjes bezorgd in ons hotel. De eerste stop was op de 42e verdieping waar een luchtbrug hangt die de twee torens met elkaar verbind. Een tweede stop is op de 86e verdieping waar het observatiedek is. Hier heb je rondom overzicht op de hele stad. In de verte zie je ook de Batu Caves liggen. Beneden in het shoppingcenter gingen de Samsung Note 9 als zoete broodjes over de toonbank.

Na dit bezoek koffie gedronken bij Gravy Baby en doorgelopen via de Masjid India naar Merdeka Square en alles wat er omheen ligt. De Masjid Jamek(de oudste moskee van de stad) was dicht dus daar op de terugweg langs. De Masjid India moskee was alleen voor CJ toegankelijk dus netjes gewacht tot hij weer terug kwam. Door naar het Nationaal monument. Flink stukje berg op lopen trouwens en precies op het heetst van de dag! Om even af te koelen een waterijsje genomen. Cock Jan nam een ijsje met Duriansmaak, die beruchte vreselijk stinkende vrucht die bij veel hotels verboden is om mee naar binnen te nemen. IJsje is in de prullenbak beland. Dezelfde weg teruggelopen naar de Masjid Jamek moskee waar de vrouwen armen, benen en hoofd moeten bedekken dus n lange jurk/jas met capuchon aan, en dat met 35°!!

De Maleisiërs zijn trots op hun vlag, die vind je namelijk overal. Zelfs kleine kinderen lopen in kleding gemaakt van de vlaggen en gaan er graag mee op de foto.

Aan het eind van de dag lopen we richting Central Market, een overdekt winkelcentrum met veel souvenirwinkels en natuurlijk de nodige eettentjes.

Kuala Lumpur deel II

August 26, 2018 in Malaysia ⋅ ☁️ 33 °C

Vandaag met de metro naar Batu Caves vertrokken. Kost werkelijk niks, het 1e ticket was RM2,60 en het tweede RM4,60. Enige minpuntje van het toch zeer goede openbaar vervoer was een uur wachten op de overstap (vanwege werkzaamheden aan 't spoor).
    Wat een drukte bij Batu Caves, het blijkt ook een bedevaartsoord te zijn voor hindoes en op 31/8 is het ook nog eens een nationale feestdag (Merdeka Day), onafhankelijkheidsdag. Alle beeltenissen stonden in de steigers voor een nieuw laagje verf. Iets wat 1x in de twaalf jaar wordt gedaan. De 272 traptreden om bij de grot te komen vielen toch wel mee. Ook hier weer veel apen.

Op de terugweg uitgestapt om de Chinese tempel en de oudste hindoe tempel van de stad te bezichtigen. Dit zit allemaal rondom Petaling Street, daar waar Moslims, Chinezen en Hindoes naast elkaar wonen met ieder hun eigen geloof.
    Wederom heerlijk gegeten voor RM44,30 dat is € 9,60 incl. een megafles lokaal bier.

Vroeg in de avond de wandeling ingezet naar de KL Tower. We zien 'm staan vanaf ons hotel maar er heen lopen is nog wel 'n dingetje. Onderaan de voet van de toren gaat een shuttle bus. Die nemen we graag want er volgt een heel lang slingerend pad naar boven. De tickets die we in Nederland al gereserveerd hadden nog uitgebreid met een bezoek aan het skydeck. 360° uitzicht op Kuala Lumpur. Om ook de Petrtonas Towers verlicht te kunnen zien moest je in een enorme rij aansluiten. Niet gedaan want je kon ze niet mooi naast elkaar zien. Dus alsnog ook daar heen gewandeld voor een foto.

We hadden geen zin om de metro trappen op te gaan voor de tijden dus het hele eind maar teruggelopen naar ons hotel.

Reisdag van KL naar Taman Negara

August 27, 2018 in Malaysia ⋅ ☁️ 32 °C

Na het uitchecken met een taxi naar het verhuurbedrijf voor maar RM5. Eenmaal afgezet door de taxi geen naam te vinden van Hawk. Eerst even koffie gedronken bij Starbucks en toen op verder onderzoek uit. Bleek het in de kelder te zitten. De juiste verdieping vinden ging wel maar toen........uiteindelijk toch nog gevonden. Papieren ingevuld, auto voorgereden en de garage uit het drukke verkeer van KL in. Of liever gezegd eruit zien te komen. Geen GPS, alleen de routeprintjes van CJ. We moesten ook n tolpasje (Touch & Go) zien te kopen bij een Petronas of Shell station, hierop kun je een tegoed zetten en dan bij de tolpoortjes het pasje scannen. Is ons niet gelijk gelukt, de eerste 3 keer een bemand loket opgezocht. Onderweg alsnog de pas gekocht en opgewaardeerd. Niks stond een verdere voorspoedige reis meer in de weg zou je denken.
    Over een rit van ca. 4 uur hebben wij bijna het dubbele gedaan!!! Alle wegen en opties rondom Jerantut gezien, behalve die ene. Uiteindelijk om 18.40 uur op onze 2e bestemming aangekomen voor 2 nachtjes.
    Spullen uit de auto ons 'hutje in (back to basic) en een beetje bijkomen.

Taman Negara

August 28, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Na het ontbijt op pad naar het Nationaal park. Voor RM1 vaar je naar de overkant van de rivier waar het park ligt. Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld, nog ouder dan de Amazone in Latijns Amerika. Het is maar liefst 4343 km2 groot en is een primair regenwoud. Er is dus nog niet gekapt. Op Maleisisch Borneo is dat al wel het geval.

In het park meld je je voor een vergunning voor je fotocamera en mobiele telefoon. Je betaalt RM10 om foto's te mogen maken. Er staat een boete op van RM100.000 als geen vergunning kunt tonen. Word je schuldig bevonden dan kun je ook voor 3 jaar de cel in.

We kopen ook een ticket om de langste canopy walkway ter wereld te kunnen lopen. Deze luchtbrug hangt op 45 meter hoogte en is 500 meter lang. Onderweg zien we prachtige natuur. Een enorme diversiteit van bomen en planten, de een nog mooier van kleur als de ander. Gigantisch hoge bomen met indrukwekkende stam. Luchtwortels overal, maar ook heel veel paddenstoelen/zwammen. Na deze track nog een tweede gelopen, de Lubok Simpon, deze ging naar de rivier en weer terug naar het park. Na deze kilometers terug naar de overkant voor een late lunch bij een van de drijvende restaurantjes. Daarna een boot gehuurd en een stuk stroomopwaarts gevaren. Na deze boottocht een verfrissende douche genomen. De luchtvochtigheid is enorm en binnen no-time ben je kleddernat.
    Ook voor ons avondeten naar de waterkant gegaan. Om 20.30 uur hadden we een night trail met gids. Dus weer overgevaren en dito hoeveelheid trappen op en af gegaan. Het kan hier tijdens de moesson wel twee weken achter elkaar regenen en dan kan het waterpeil zo maar vier meter hoger zijn!

Gewapend met een lange broek, dichte schoenen, een zaklamp en telefoon de donkere jungle in. De gids heeft ons allerlei insecten laten zien (die ik liever niet zou willen zien trouwens) zoals een joekel van een grasshopper, een gigantische wandelende tak (15cm) verschillende spinnen, ook een Tarantula, een schorpioen, waanzinnig grote mieren en een leger termieten. Ook heeft hij ons gewezen op de verschillende geluiden van o.a. krekels, kikkers en vogels.
    Na ruim een uur in het donker weer terug naar de waterkant om voor een laatste keer naar de overkant gebracht te worden. Een bezoek meer dan waard!

Cameron Highlands

August 29, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 21 °C

Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken voor een tocht van goed vier uur van Kuala Tahan naar Tanah Rata. Onderweg vooral palmbomen gezien, iets waar de economie van Maleisië op draait, Palmolie. We zien op deze route het landschap wel veranderen. Behalve de hoogte verandert ook de vegetatie. De palmbomen maken plaats voor meer struiken en gewassen en eenmaal in de buurt van de Cameron Highlands zien we al wat er nog meer goed is voor de economie, thee! De eerste theeplantage komt in zicht en het uitzicht is fenomenaal. Het lijkt wel een lappendeken. Wat bijzonder om te zien.

We zetten de koffers in ons statige Century Pines Resort en gaan gelijk op onderzoek uit. Eerst door de hoofdstraat geslenterd en even geluncht. Dit keer kennis gemaakt met de Indiase keuken. De eerste stop is bij een van de vele strawberry farms. Ze verkopen er niet alleen aardbeien maar alles wat je van aardbeien kunt maken. Het zelf plukken hebben we niet gedaan. Ook verkopen ze er kamer- en tuinplanten en sla. Grappig is dat deze aardbeien naar Nederland worden geëxporteerd. Daarna een stukje doorgereden en de vlindertuin bezocht. Niet heel bijzonder als je in diergaarde Blijdorp bent geweest maar leuk om te zien. Ook de nodige reptielen, insecten en andere kleine dieren gezien. Dit alles in een (overdekte) bloeiende tuin.

Mossy Forrest & BOH theeplantage

August 30, 2018 in Malaysia ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag gaan we naar Mossy Forrest, de naam doet wel wat vermoeden. We zullen zien. De weg erheen is geen gemakkelijke. Diepe kuilen, hoge hobbels en op meerdere stukken te smal om elkaar te passeren. De berm zien we meer dan eens en ook moeten we af en toe in zijn achteruit maar we komen goed boven. En dan begint de klim van vele trappen (zucht! Al wéér trappen).

Langzaam verandert de omgeving in een wat beschut en licht begroeid bos. We hebben ook nog een uitkijktoren beklommen, het uitzicht was aan beide zijden bijna gelijk. Overal even groen! Deels gaat het pad verder maar er moet ook veel geklauterd worden tussen immense boomwortels door met eronder een wat drassige bodem. Cock Jan haakt af na diverse gaten tussen de boomwortels te hebben zien. Ik ga tot het bordje met 2000 meter hoogte (zonder te weten hoeveel verder het pad nog gaat) en keer dan weer om.
    Eenmaal terug bij de auto even uithijgen en weer hetzelfde onmogelijke weggetje terug naar beneden.

Onze volgende stop is de BOH theeplantage. Ook de weg hier naartoe is bochtig en hobbelig maar het uitzicht maakt veel goed. We zien mannen aan het werk op de plantage, het lijkt geen zwaar werk maar je staat wel de hele dag in de brandende zon. Ook wij mogen even voelen hoe warm die zon is als we (wederom) via een lange trap naar de theeplantage lopen. Eenmaal boven is er een restaurant waar allerlei smaken thee te krijgen zijn en op het terras heb je schitterend uitzicht. Ook is er een korte tour door de fabriek mogelijk en is er een winkel waar je je als theeliefhebber kunt uitleven.

Na dit bezoek ga ik ziek naar bed (de Indiase keuken is niet de mijne). Met koude rillingen en koorts slaap ik door tot de volgende ochtend. Cock Jan moet er helaas alleen op uit.

Cameron Highlands-Perhentian Island

August 31, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

We gaan vroeg op weg om de ruim 300km af te leggen in vijf uur van Tanah Rata naar Kota Batu. Het heeft geregend vannacht maar daar hebben we niks van gemerkt. Het ruikt heerlijk fris buiten. Om 07.45 uur gaan we rijden en zien het landschap langzaam veranderen van theeplantages en andere gewassen die hier worden gekweekt in de bekende heuvels met palmbomen. Onderweg komen we ook hier weer vrachtwagens tegen, zo zwaar beladen met boomstammen dat je ernstige twijfels hebt of ze berg op wel halen. Van een wat bewolkte lucht zien we de zon voorzichtig doorkomen.
    Het is lastig om onderweg een kopje koffie te vinden dus kiezen we maar een ijskoffie. Smaakt net iets beter.

Vijf uur later staan we op het vliegveld van Kota Baru waar we de auto weer inleveren en een taxi nemen naar Besut. Het is ongeveer een uur rijden en de taxirit kost RM73. In Besut melden we ons bij het kantoortje van Cocohut Resort voor ons bootticket en hotel op Perhentian Island. We worden naar de pier gebracht (kwestie van oversteken) en na het betalen van een vorm van milieubelasting van RM30 gaan we met ongeveer 16 personen op een soort (speed)boot de zee op. Het water spat meer dan een meter hoog op langs de zijkant en het ziet er spectaculair uit. Gelukkig is de zee vrij kalm. We stoppen op een paar andere plekken voordat wij aan de beurt zijn. Dit is het enige moment dat je liever met een rugzak zou reizen. Zand en kofferwieltjes worden geen vrienden. Nadat we hebben ingecheckt gaan we na een late lunch een stukje van het eiland verkennen. De zon brand goed, dat wordt flink smeren de komende dagen. Langzaam zien we de zon achter Perhentian Kecil zakken.

Perhentian Islands

September 2, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Wij zitten voor vijf dagen (31/8 tm 4/9) op Perhentian Besar, het grootste eiland en kijken uit op het kleine eiland (Perhentian Kecil). Het blijft bij dit soort foto's want er zijn geen wegen op dit eiland. Als je naar een ander strand wil of naar het andere eiland dan neem je voor RM5 de watertaxi. Er zijn wel enkele junglepaden maar die zijn max. 30 minuten. In de relax modus dus😎.
    Perhentian is het eiland om te snorkelen.Je kunt ook vanaf het strand naar een rif zwemmen en er de mooi gekleurde vissen zien.
    Al twee nachten op rij is er forse regen maar bij het opstaan is er weinig meer van te merken. We zien in de verte onweer boven het vasteland maar het kwam niet veel dichterbij. Met een heerlijke koele bries is het geen straf om hier te onthaasten.