Joined July 2019 Message

Celeste Mountain Lodge

July 17, 2019 in Costa Rica ⋅ ☁️ 24 °C

Om met de deur in huis te vallen; absoluut hoogtepunt vandaag was de Midden-amerikaanse Tapir. Daarover straks meer. Vandaag redelijk relaxed vertrokken. Onze volgende bestemming (Rio Celeste) is maar 115 km. verder, gelegen in Tenorio Vulcano National Park. Onze prachtige lodge ligt aan de rand van het park en heeft een prachtige tuin. Op de rit hier naar toe was ons oog gevallen op een bordje met daarop "tapir tour". Aangezien slechts de helft in Corcovado een tapir " live" had gezien stond dit zeldzame en bedreigde dier nog hoog op onze verlanglijst.

Na het uitpakken dus direct weer terug om deze kans te pakken. Na een uur, ook nog een flinke bui trotserend, hadden we de hoop al opgegeven maar uiteindelijk, met hulp van een aantal locals, stonden we ineens oog in oog met dit machtige dier. Toen hij even later voor onze ogen ook nog een bad ging nemen was het feest compleet. Meer dan tevreden weer wat keiharde dollars afgerekend maar ach, dit nemen ze ons niet meer af. Morgen staat het turquoise wonder van de Celeste River op het programma. What a day!

Monteverde Cloud Forest

July 16, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag op het programma; de hangbruggen in het nevelwoud van Selvatura park. Zoals een nevelwoud betaamt is het wat mistig maar op sommige plekken zelfs een zonnestraal. We hebben sowieso erg geluk gehad met het weer. Tijdens al onze tripjes was het droog met af en toe een bui aan het eind van de middag. De tour met gids was interessant en de bruggen tussen de boomtoppen spectaculair qua uitzicht. In het nevelwoud is echter wat minder wildlife te spotten dus even schakelen voor ons. De grote hoeveelheid kleurrijke kolibries maakte dit echter ruimschoots goed.

's-Middags na terugkomst lekker geluncht in het dorp en nog even vogels (wo een brown hooded parrot) gespot in de buurt van onze lodge.

Monteverde country lodge

July 15, 2019 in Costa Rica ⋅ ☁️ 17 °C

Vandaag verruilen we de kust weer voor de bergen; cloud forest in Monteverde. Halverwege de rit nog opgehouden door studentenprotesten. Hiervoor waren we door onze gids al gewaarschuwd dus hebben we deze 20 minuten oponthoud glimlachend, en onhandig pratend met de studenten, ondergaan. Halverwege natuurlijk nog even gestopt bij Crocodile Bridge. Onder deze brug liggen normaliter tientallen Amerikaanse krokodillen te zonnen. Deze keer lagen er ongeveer 15, maar nog steeds indrukwekkend.

Na een behoorlijk lange klim via een grindpad in het verrasend levendige Santa Elena aangekomen. Wederom een prima lodge. Na een snelle lunch het dorp, inclusief reptile centre, verkend en onze tour over de hanging bridges geboekt. Morgen lekker uitslapen; we worden pas om 7:50 opgehaald 😁

Manuel Antonio National Park

July 14, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag om 7:00 bij de ingang om de drukte voor te zijn. Het is inderdaad nog rustig en met alle opdringerige (parkeer)gidsen valt het ook mee. Ondanks het besluit om zonder gids het park te verkennen uiteindelijk toch aangesloten bij een groep van 2 mét gids. Dit blijkt een schot in de roos aangezien onze gids (leraar op de middelbare school) een 6e zintuig heeft en ons de meest kleine (maar erg kleurrijke en boeiende) dieren via de telescoop laat zien. Zijn boeiende verhalen leren ons ook veel over de luiaard, de pit viper, de brulaap, de iguana, de wasbeer en diverse insecten. Na 3 uur eindigt onze tour op één van de geweldig mooie stranden in het park en vervolgen we onze tour langs de mangrove. Ondanks de drukte (het was de laatste dag van de vakantie in Costa Rica) is dit prachtige park echt de moeite waard! Tip. kom vroeg en neem een officiële gids. Nu even uitrusten bij het zwembad van ons schitterend gelegen hotel.Read more

klinkt goed en hele mooi foto's! Bram en Suus

7/16/19Reply

Quepos - hotel Costa Verde

July 13, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

Vroeg opstaan want de boot komt ons al om 7:00 ophalen. Met enige weemoed afscheid genomen van onze gastvrouw en deze unieke locatie. Punta Marenco, en ook veel andere lodges in de buurt, doen door het opzetten van diverse projecten enorm hun best voor het behoud van dit park en de dieren. Dat onze aanwezigheid hier een klein (financieel) deel aan bijdraagt doet ons goed. Bij het ophalen van gasten op een ander strand werd de boot een paar keer flink gegrepen door een flinke golf. Gevolg: iedereen en alles zeiknat en stiekem gelachen om een paar erg chagrijnige Duitsers. Na een trip van ongeveer 80 km aangekomen op onze nieuwe stek: Manuel Antonio.Read more

Corcovado National Park

July 12, 2019 in Costa Rica ⋅ 🌧 26 °C

Om 6:30 vertrek met de boot naar ons vertrekpunt voor de hiketour. Vanwege Jesse zn oorontsteking helaas maar met zn tweeën ☹. Stille hoop om de tapir en de miereneter te zien. Bij het vertrekpunt bleken we een privétour te hebben. Onze gids had alleen zn zwager meegenomen. Het eerste deel in de stromende regen (wie denkt dat het oerwoud regen tegenhoud heeft het mis) deels over het strand de tapirsporen gevolgd. Helaas bleek deze lastig te vinden. Onderweg door de secondary forest ( het was inmiddels droog) veel geleerd en gezien w.o. een hele neusbeer familie die zich redelijk makkelijk lieten fotograferen. Op de terugweg eindelijk de tapir gespot die heel relaxed in de modder aan het rusten was. Wat een prachtig, uniek dier! Deel 2 voerde ons door de primair forest naar een waterval waar we even konden afkoelen. Onderweg werden we verrast door prachtige ara's, brulapen en toekans. Na een smaakvolle lunch op het rangerstation weer terug met de boot. Dit park is uniek, prachtig, ongerept en totaal nog niet overspoeld door het massa toerisme.Read more

Punta Marenco Lodge

July 11, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Vroeg vertrokken om de boot van 11:00 in Sierpe te halen. Bij het inpakken van de auto helaas een klein ongelukje; pink uit de kom. "Vakkundig" teruggezet, ijs er op en weg naar Corcovado. Onze lodge (en alle lodges in het park) zijn alleen per boot te bereiken. Na een mooie boottocht aangekomen in Punta Marenco; schoenen uit en door het water aan wal. We hebben een eenvoudige lodge, schitterend hoog gelegen met geweldig uitzicht over zee. In de middag gesnorkeld en genoten van de spelende. witschoudercapucijn apen op het strand. Morgen op hike in het park.Read more

Quetzal spotting

July 10, 2019 in Costa Rica ⋅ 🌧 14 °C

Vandaag om 4:30 (!) opstaan voor de Quetzal. We hadden geluk. Zowel een mannetje als een vrouwtje gespot. Na het ontbijt een trail gelopen achter de lodge. Weinig dieren maar geweldige natuur incl waterval. In de prachtige tuin van de lodge is een overvloed aan andere bijzondere vogels te spotten. Bijzondere plek. Morgen weer vroeg op om de boot in Sierpe te halen.Read more

Trogon Lodge

July 9, 2019 in Costa Rica ⋅ ☁️ 12 °C

Afscheid van de Caraïbische kust en op weg naar Parque Nacional los Quetzales. 271 km waarvan minstens de helft door de bergen. De laatste 6 km een uitdagende afdaling op het grind van 3.200m naar 2.200m. Geweldige lodge in de vallei met uitstekende keuken en service (warme kruiken liggen in je bed na diner).

Jaquar Rescue Center

July 8, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Onze snorkeltrip in Caguita ging helaas niet door. In de ochtend naar het strand en 's-middags naar het Jaguar Rescue Center. Hier worden gewonde en mishandelde dieren (sloths, brul-, slinger- en capucijnapen, krokodillen, pekari's) opgevangen en teruggezet in het wild. Indrukwekkend hoe een grote groep enthousiaste vrijwilligers vanuit de hele wereld zich inzet voor dit doel. Money well spend...