• Onderweg: wat wetenswaardigheden

May 29, 2019 in Norway ⋅ ⛅ 11 °C

De wereld is Kras! En wij zijn het ook nog!

Over onderweg valt altijd veel te vertellen, maar we vergeten het vaak. Een paar dingetjes dus, niet speciaal voor dit stuk van de route:

Noorwegen is een camper/caravan land. Het stikt van die dingen, ook op de weg, en er zijn veel voorzieningen. De laatste 300km zien we opvallend veel Hollanders .....
    Er wordt wel stevig gescheurd met die wagens door sommige mensen.
    En bussen dus. Vanuit Holland of van een cruiseschip uit Honningsvåg?

Wegwerkzaamheden: hier tunnelbouw. Men bouwt tevens hele container dorpen om arbeiders te huisvesten. Je rijdt niet even op en neer naar huis.

Fietsers: nou, petje af 👍 . We hebben er verschillende gezien. Terwijl veel kampsites nog dicht zijn. We vragen ons af hoe ze het in de tunnels doen? Vaak zijn die niet breed, matig verlicht en er dendert zwaar vrachtverkeer.

Hier boven zagen we diverse grote tankers liggen in de fjorden. Olie en gas, de rijkdom van het land.

Behalve wat offshore is landbouw (met subsidies!) een belangrijke inkomstenbron. En visvangst en de verwerking. En tourisme neemt, zo lijkt het, een steeds belangrijker plaats in..

De slagbomen: bij alle bergwegen zie je ze. Met voorzieningen op afstand, vragen we ons af hoe je van A naar B komt in de winter? Rijden de bussen dan ook zo frequent?