• Banská Bystrica: opmerkingen.

June 14, 2019 in Slovakia ⋅ ☀️ 29 °C

Hoe het gehucht heet weten we niet, maar het ligt op korte afstand van BB. En wat maakt deze stad bijzonder? Hier, op deze groene, vochtige, warme plek in de Tatra hebben we voor het eerst sinds half april een MUG gezien en gedood. Dat laatste was niet zo eenvoudig want onder het poseren - na de eerste klap probeerde hij/zij - weten we niet , beter safe then sorry - weg te kruipen. Vandaar de minder knappe pose. Maar het is wel opmerkelijk want we waren voor skandinavie op alles voorbereid.

Een tweede opmerkelijke zaak: tot op heden hebben we nog geen contant geld nodig gehad! Behalve voor de straatmuzikant en de bedelaar, en fooien, hebben we alles: van Ijsjes tot onderkomens met 'plastic' kunnen betalen. Overal, van Alicante tot Noordkaap en voor kleine bedragen altijd contactless payment.

Tenslotte de WIFI. Opmerkelijk is de alomtegenwoordigheid. Niet alleen hotels, maar ook campings, cabins, zelfs steden mét openbare stadswifi: overal het internet. Bestaan er nog ongerepte, internetloze plekken in Europa?

In ons pension kunnen we koken, naar het kabbelende riviertje luisteren, heel veel vogels horen, een enkele Auto zien en mug doodslaan. Veel vanaf ons krappe balkon. Heel rustgevend met een Spaanse wijn uit de Lidl....