Pittige beklimming naar Zwitserland

July 24, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 14 °C

Vannacht rond 1:30 uur ben ik nog even uit de tent gekropen om naar de sterren te kijken. Dat is een indrukwekkend gezicht. Daarna slaap ik weer tot de zon opkomt. Een uur later ga ik uit bed en begin op mijn gemak alles in te pakken. Ook eet ik alvast een stokbrood met pindakaas en zet koffie. Ik moet me weer wassen bij het beekje een eind verderop, wat erg frisjes is. Om 7:30 uur ben ik helemaal klaar en begin aan de volgende etappe. Het pad gaat langzaam naar beneden over een mooie groene berghelling naar Arnouva waar een berghut staat. Ik ben daar behoorlijk vroeg, maar ze willen wel koffie voor me zetten. Ik neem er een heerlijk chocolade taartje bij.

Daarna begint de klim naar Rifugio Elena. Ik loop nu weer de officiële tocht en het is dus weer drukker. Na een tijdje ben ik bij de hut waar ik alleen wat water bijvul. Daarna klim ik verder naar Grand Col Ferret, het hoogte punt van de officiële route en de grens met Zwitserland. Het is een pittige klim en op de col rust ik even uit. Terwijl ik daar zit komt er een schaapsherder met zijn kudde en herdershonden voorbij.