Dag 18 - dagtrip rond NW Lombok

July 20, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag hadden we een volle dag voor de boeg. We hadden namelijk een dagtrip geboekt bij Bhurkan, de eigenaar van onze slaapplaats. Enkele impressies van de dag en de dingen die we gedaan hebben:

* de lokale markt om bananen te kopen voor de apen later op de dag. Druk! Ongelooflijk druk! Je kunt er alle mogelijke kruiden, groentes, fruit, vlees, vis ... krijgen. Qua hygiëne is het wel heel wat minder dan de markten bij ons. Gelukkig frituren ze hier alles! :)

* monkey forest. Deze naam was het enige dat we wisten toen we dag begonnen. We dachten: ah ja, hier en daar een aapje zien, zoals we al vaak hadden gezien naast de weg. Niet dus! De gekochte banaantjes konden we echt gewoon afgeven aan de aapjes die overal waren! Toppunt: monkey sex vlak voor onze neus.

* rijstveldjes gewoon naast de weg: prachtig! Voor dergelijke uitzichten moesten we in China inkom betalen.

* oudste moskee van Lombok. Deze volledig in hout gemaakte constructie is totaal anders dan wat je gewend bent van een moskee. Het geloof is ook compleet anders: een mix van islam en animisme (alles heeft een ziel: planten, stenen, bergen ...). Ook bezochten we er een klein, traditioneel weverijtje.

* Indonesisch eten is top! Deze middag: mie goreng en pisang goreng (gebakken banaan) met chocolade! Njam!

* twee watervallen in Senaru. Hier hadden we echt een junglegevoel. We moesten een halfuur flink trekken door dichtgegroeide wouden, door rivieren en over rotsen om de twee watervallen te bereiken. Het was echt de moeite waard. Uiteindelijk zijn we ook nog letterlijk door/ onder een berg gewandeld, door een stroom als een shortcut. Ook een ervaring!

* sunset point: de zoveelste prachtige zonsondergang hier in Indonesië. Top!

* street food in Indonesië is het beste: voor een tweetal euro heb je een mix van gefrituurde kip, tofu, tempe, groenten, banaan ... Een cadeautje van Bhurkan! Toffe kerel!

* de dorpen in NW Lombok hebben nog erg traditionele regels en gebruiken. Een trouw wordt bijvoorbeeld echt op straat gevierd. De bruid en bruidegom komen dan buiten en paraderen door heel het dorp samen met een stoet dansers en muziek. Zo laten ze zien dat ze getrouwd zijn en samen in het openbaar mogen gezien worden. Dit is een voorbeeld van een tof gebruik, maar we kregen van Bhurkan ook de duistere kant te horen... Bijvoorbeeld: als je per ongeluk een ongeval veroorzaakte en iemand van een dorp raakte gewond, moest je echt vluchten, zo snel mogelijk. Politie kwam er namelijk praktisch nooit en het dorp nam dan het recht in eigen handen (denk: ze steken je auto in brand en kloppen je (half)dood). Ook nog: kinderen voor het huwelijk? Of een ongelukje? Ze draaien hier hun hand er niet voor om om dit even "Spartaans" op te lossen...

* Bhurkan blijkt een spraakwaterval die maar al te graag vertelt over de geschiedenis van Lombok, eten, religie, alles! Echt een aanrader om een toer hier te doen!

Een aanrader!