Dag 12 - zwemmen in de woestijn

August 23, 2018 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Na een nachtje in de laatste sheep wagon van deze reis en een sober ontbijtje, was het tijd om te Navago bij de Navajo. We kregen enkele tips mee in verband met bezienswaardigheden, zoals een mooie rivierkromming en een meer in de buurt.

De kromming heet Horseshoe Bend en het uitzicht was er fenomenaal. Het hoogteverschil tussen waar wij zaten en de rivier zelf is 300 meter en de kromming is gigantisch. Geen wonder dat er nog zoveel andere toeristen waren. Ook fenomenaal was de temperatuur, die voormiddag al flink tegen de 38 graden zat. Tijd voor een goed plonsje!

Dat plonsje vond plaats in Lake Powell en mag gerust voor ons beschouwd worden als een volgend wereldwonder, want niets is zaliger dan met degelijke temperaturen in water te kunnen duiken in het midden van de woestijn.

Opgefrist als we waren, hadden we de naïeve moed gekregen om toch weer eens iets actief te ondernemen. Op weg naar onze volgende slaapplaats zagen we een wandeling in een wash (de plaats waar een rivier een stuk land heeft uitgesneden, maar nu geen water is omwille van de droogte). Dat zouden we toch eens even doen. Niet dus. Die wandeling bleek veel moeilijker dan verwacht (Eva heeft nog bleinen van het doorploeteren van diepe plassen met haar waterschoenen) en de temperatuur werkte ook tegen (ik had me als snel als oliesjeik vermomd tegen de zon).

Gelukkig heeft Fred, onze 4X4 airco en moesten we een tweetal uren rijden naar onze houten blokhut dicht bij de noordkant van de Grand Canyon. Het is één van de weinige slaapplaatsen zo dicht bij de Grand Canyon, dat we schrik hadden dat het wat slecht of een toeristenval ging zijn, maar dit was het niet. Oké, de vloer liep scheef en de muren hadden geen waterpas gezien, maar het was er rustig, proper en het eten was er ook lekker.