• Day 59

Phnom Penh

January 20, 2022 in Cambodia ⋅ ☀️ 31 °C

אני מזהיר אתכם כי הפוסט הבא מכיל בתוכו שיעור היסטוריה, ותמונות קשות לצפייה.
    אז אם אתם ממש סבלתם כשהמורה בבית ספר לימדה אתכם על נפוליאון או הורדוס, אתם מוזמנים לדפדף לפוסט הבא.
    ההיסטוריה של קמבודיה מורכבת וארוכה אבל אני אחליט לספר לכם על האדון והדיקטטור, פול פוט.
    פול פוט נולד למשפחה קמבודית מבוססת וקשרים לבית המלוכה.
    בבית הספר לא התבלט כתלמיד מצטיין אבל הכסף והקשרים עזרו לו ללמוד הנדסת רדיו בפריז כשבמקום ללמוד הוא בילה את זמנו עם חבריו החדשים במעגלים קומוניסטים.
    מתישהו שמו לב שהוא פחות בעניין של השכלה וזרקו אותו חזרה לקמבודיה בדיוק בשיא ההתקוממות מול הצרפתים ששלטו בה כ-90 שנה.
    אחרי כמה חודשים הצרפתים פינו את הדרך והקמבודים הכריזו על עצמאות עם מלך שכפוף לחוקה ולפרלמנט.
    כאן פול פוט נכנס לתמונה כשהצטרף למפלגה הקומוניסטית העממית שהאמינה בחברה נטולת מעמדות, ובזמן הזה ניהל חיים כפולים כשהוא ביום מורה לבית ספר פרטי ובשאר הזמן פעיל פוליטי שיודע לדחוף את עצמו.
    ב1962 פול פוט עזב את עולם ההוראה והפך למהפכן במשרה מלאה שפיקד על הזרוע החמושה של המפלגה ״קמר רוז׳״.
    בסוף שנות ה60 קמבודיה מצאה את עצמה בתוך סבך האינטרסים של צבא ארה״ב בזמן מלחמת ויאטנם.
    ארה״ב הסיקה שכוחות הצבא של ויאטנם פועל מתוך שטחה של קמבודיה והאמריקאים פשוט פוצצו את קמבודיה יותר מאשר שהיא הפציצה את היפנים במלחמת העולם השנייה, כולל הירושימה.
    כל אלה דחקו עוד אנשים להצטרף לקמר רוז׳ ובעקבות כך גדלה המתיחות במדינה בין צבא הקמר רוז׳ לצבא קמבודיה שהביא למלחמת אזרחים.
    ב1975 כבשו הקמר רוז׳ את הבירה ״פנום פן״ ולא משנה אם אתם עולים לכיתה ד׳, סטודנטים לפסיכולוגיה, מתמחים לרפואת לב, שכירים או עצמאיים, תשכחו מכל סממן דתי, אומנות, כל שיר שאהבתם, כסף, היסטוריה מנהגים וחגים וכולכם מגדלים מעכשו אורז.
    המטרה היתה לכונן תרבות כפרית קולקטיבית חסרת מעמדות, ולטובת הסדר החברתי החדש פול פוט ציווה להשמיד כל זכר היסטורי ותרבותי של האומה ולהתחיל מחדש.
    זה התחיל בסגירה של מוסדות הבנק, הדין, הלימוד, והפיננסים.
    חגיגות, בידור, ותרבות נאסרו והאזרחים נדרשו לעזוב את בתיהם, משפחותיהם נדחסו למשאיות למחנאות עבודה בכפייה ומהר מאוד האוכלוסייה הצפופה סבלה מרעב, מחלות, והתעללות פיזית.
    כל מי שהתנגד למשטר או ספק שיהפוך לכזה כגון משכילים, מרכיבי משקפיים, בנקאים ועורכי דין, מי שדיבר שפה זרה או ידע מתמטיקה טופל בעינויים ובהוצאה להורג.
    יומו של פול פוט נחתם כאשר חטא בחטא ההיבריס ורצה להרחיב את שלטונו בויאטנם שבתגובה לכך פלשה לקמבודיה ואחרי קרבות עקובי דם משטרו של פול פוט נפל ונחשפו הזוועות לעולם.
    פול פוט וחברי הקמר רוז׳ ברחו לג׳ונגלים ואחרי שחלקי הצבא נתפס כוחו נחלש ורק ב1997 נתפס בביתו בג׳ונגל בצפון המדינה.
    הוא נתפס, נידון למאסר בית ואחרי שבוע מת מהתקף לב ומעולם לא נתן את הדין על מעשיו.