Dag 9: Ivalo naar Ranua

February 28, 2022 in Finland ⋅ ⛅ -2 °C

Ja, de Kerstman stond vandaag op het programma, zoals een ieder weet woont hij op de Poolcircel en laten we daar nou net langskomen. Finland is prachtig maar de wegen zijn saai en lang, je stuur zou er van vastroesten. Gelukkig zorgde Michiel voor wat afwisseling door te melden dat zijn linker voorwiel af en toe blokkeerde en gekke geluiden maakt. We zaten maar een paar km achter hun dus even gestopt om te kijken, wiellager stuk, echt stuk dus. Gelukkig had ik er een paar meegenomen van thuis en dat kwam dus goed uit. Ter plekke kunnen herstellen met behulp van de Adac man met zijn haakse slijper. Dat was dus redelijk vlot gefixed. Maar we hadden een task vandaag om een nieuwe bobine te vinden voor de Landi, dat ging nog niet zo gemakkelijk als gedacht maar na een 4 tal “ nee geen idee wat dat is “ op zijn Fins hebben we toch een originele kunnen vinden in een Jumbo XXXXL autoshop in Rovaniemi. Dat kwam mooi uit want dan konden we gelijk even op de thee bij Santa, gelukkig was hij thuis😁👌

De rest van de 525 km dachten we ook weer saai rechtuit te moeten rijden totdat we Michiel zagen staan zonder werkende koplampen, erg onhandig in het donkere Finland dus heb ik snel een bypass gemaakt op de lichtschakelaar, later lossen we dat wel beter op maar voor nu rijden maar.
    We overnachten weer op een pracht plek in een vreselijk huisje, het lijkt wel een Oostblok ding, afijn dat hoort er ook bij.
    En voor de “ niet gelovers” in de Kerstman, nou hij bestaat echt hoor, ik heb hem zien zitten😜