Baltic sea circle 2022 round 2

February - March 2022
A 16-day adventure by Peter Read more

Dag 1 Hamburg -Hannas

February 20, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 3 °C

We zijn vanmorgen om 11.45 gestart vanuit Hamburg, gelukkig hebben we de snelweg mogen gebruiken naar Putgarden -Rødby. (Een van de 3 jokers) Hier hebben we de schuit genomen en even lekker kunnen lunchen aan boord. Daarna de snelweg door het altijd pittoreske Denemarken in werkelijke mega stortbui. Gelukkig was het maar 1 regenbui maar hij duurde echt de hele dag. Hier hebben we de beroemde Øresundbron (brug Kopenhagen Malmö) brug genomen, nou het waaide daar wel ietsie zeg maar, gelukkig heeft de Landrover een zeeeeer stabiele wegligging🤣🤣 en hadden we daar nauwelijks last van. Tjeemig hij wiebelde net zoals de veerboot 🤣🤣. Uiteindelijk zitten we in een heel leuk huisje in Hannas . Morgen gaan we richting de Uppsala regio.Read more

Dag 2 Hannas naar Torsåker

February 21, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ -2 °C

Althans, dat was de bedoeling. We zijn in dezelfde storm met nog meer regen vanmorgen rond half 8 vertrokken, halverwege de route hebben we het fraaiste autokerkhof van Zweden bezocht en heb ik nog een aardig resto Saabje kunnen kopen😜 ook staat hier de originele ( zegt men) tourbus van Abba uit 1974. hierna hebben we onze route kunnen vervolgen langs prachtige meren en glooiende wegen, op een gegeven moment ging de regen over in sneeuw, sneeuw en nog meer sneeuw, er ontstond eind deze middag een enorme chaos op de wegen, geloof het of niet maar we zijn nog altijd niet op onze bestemming, (nu 23.16 uur) nog 2,5 uur te gaan en we staan alweer stil. Overal vrachtwagens in de kant, auto,s schuiven van links naar recht. De storm helpt ook wel iets mee. We wilden avontuur, nou dag 3 is er eentje hoor💪Read more

Dag 3 Törsaker naar Vilhelmina

February 22, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ -15 °C

De 3e dag van deze trip begon wederom vroeg, zeker toen we na de chaotische dag van gisteren, pas om 02.45 in bed lagen. Maar toen we om 07.00 weer opstonden was het een aangename verrassing, prachtig weer op een minstens zo mooi plekje. De route hebben we zo kort mogelijk gehouden maar was toch een dikke 575 km en zijn bijna 10 uur onderweg geweest. Maar wat was het mooi, dikke laag sneeuw, vele liefelijke huisje en dorpjes, bevroren meren en fantastische vergezichten. Het laatste deel van de route was koud, op een gegeven moment werd de -16 aangetikt en ook in de Landrover kregen we het niet meer echt warm. Gelukkig zorgde een onverwachte zijwaartse uitglijder op een plaat ijs er weer voor dat de temperatuur bij zijn bestuurder weer snel opliep😳 Komende nacht wordt er weer sneeuw verwacht en temperaturen van -21 graden. We gaan het zien. Landi hebben we voor vannacht aan de stekker gehangen zodat ook die een beetje op temperatuur blijft. Vind ie fijn😁
    Morgen gaan we een paar uurtjes rijden/driften op het ijs, daarna door naar de Lofoten.
    Morgen meer 😎

Dag 4: Vilhelmina naar Bodø

February 23, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ -13 °C

Vanmorgen begon de dag met een redelijk ontbijtje in een redelijk hotel waar we geslapen hebben, mensen die mij kennen weten wat ik met “redelijk “ bedoel🤣🤣.
    Na het ontbijt stond Landi er lekker warm bij, hij wel😳. We zijn de tocht begonnen met een korte route naar een bevroren meer, daar konden we even helemaal los gaan op een rallycross baantje op het ijs, heel erg leuk natuurlijk maar zo een 4wd Landrover op verse winter gympen drift natuurlijk voor geen meter, mijn jongens zouden hoofdschuddend langs de baan staan🤣🤣.
    Hierna hebben we de E12 genomen door Zweden richting Mo I Rana in Noorwegen, een werkelijk fantastische route met heel veel sneeuw. Uiteraard hebben we de Poolcirkel aangedaan, gek genoeg was het event centre dicht. Kwamen ook nog ergens 3 elanden tegen midden op een groot meer, wat ze daar nou zochten🙄
    Na 545 km zitten we nu in een terminal te wachten op een veerboot, die komt lekker op tijd 00.15 uur en is ruim voor het ontbijt 03.30 aan de overkant. Er gaat maar 2 keer per dag zo een trekschuit, 1x op een tijd die we nooit kunnen halen en de 2e keer op een tijd die we niet willen, nou lekker dan, weer een nacht in de luxueuze Landrover zetel. Wie deze uitermate onhandige vaartijden heeft verzonnen mag van ons een ritje achter een eland krijgen op een bevroren meer😝. Afijn, voor alle duidelijkheid, we gaan naar de eilandengroep de Lofoten.
    Morgen meer foto,s als we weer wifi hebben👋👋

Dag 5: Bodo naar Andøy

February 23, 2022 in Norway ⋅ ☁️ -7 °C

De Lofoten, man man wat een gedoe gisteravond. Tot een uur of 23.00 gewacht op die boot , we merkten al dat het flink ging waaien, volgens kenners stormde het op zee minimaal 8 Bf. Nu ben ik geen zeeman en weet niet hoe 8 Bf aanvoelt maar het bleek te vergelijken met de bekende vrijdagavond storm vlak voor vertrek uit Nederland en die weet ik nog wel😳😳
    Na zoeken naar een slaapplek en een aanpassing van de plannen lagen we toch rond 01.30 in bed, in een superluxe appartement in Bodo. Vanmorgen de route ingezet naar Bognes want daar ging ook een boot naar de Lofoten, de weg er naartoe was fantastisch maar ongelofelijk glad, veel stevige hellingen, rotswanden heul dichtbij, vastzittende vrachtwagens, gepruts met sneeuwkettingen, driftende tankwagens ( zij wel🤣) hadden we nog maar een paar minuten over om op de boot te komen, echt als laatste konden we die V8 de rijplaten op rossen, pfoei dat was even stressen😅. Afijn, na een heerlijke hotdog, een kop thee ( ja ook ik word een watje) stonden we toch op de Lofoten. Voor een ieder die daar ooit geweest is weet waar ik het over heb, verbluffend, overtreffende trap, wat ongelofelijk mooi, woest, vele bijzondere luchten en dito kleuren. Niet uit te leggen dus hebben we wat foto,s gemaakt. Op dit moment zitten we in een heel groot en luxe vakantie huis. Het laatste plaatje is van een zomerfoto maar geeft aan waar we zitten. Morgen gaan we richting Støreslet. Weer een lange dag maar oh wat was het waard om hier naar toe te gaan.

Dag 6: Andøy naar Skibotn

February 25, 2022 in Norway ⋅ ☁️ -1 °C

Vanmorgen zijn we wat later vertrokken uit Andøy omdat dit toch wel een hele mooie lokatie was, het stormde vannacht zo hevig dat het hele houten huis aan het “ praten” was, het leefde als het ware. In basic termen kraakte en bewoog het door de wind dat het een lieve lust was. Kort nadat we vertrokken kwamen we een sneeuwschuiver tegen waar ik net iets te ver voor uitweek. Muurvast binnen een paar meter😳. De RangeRover van Michiel had geen grip genoeg om beweging te krijgen in de 110. Gelukkig zag de chauffeur dat en draaide even om om mij te helpen. Erg vriendelijk van hem. Hierna konden we onze 475 km lange tocht voorzetten.
    Deze dag en morgen moeten we rond de 1000 km afleggen om op de Noordkaap te komen. Dus even doorbikkelen.
    We zitten nu in een hele basic stuga ( klein zomerhuisje) op een camping met een erg vriendelijke eigenaar, hij regelde alles voor ons om te kunnen overnachten. Zelf wat diepvries voer opgewarmd en vroeg naar bed, morgen begint de dag om 05.00 uur want we willen voor donker op de Noordkaap zijn. Het weer beloofd bar en boos te worden maar dat ken ik nog ergens van op die plek🧐

Dag 7: Skibotn naar Honningsvåg

February 26, 2022 in Norway ⋅ ⛅ -7 °C

De Noordkaap dus, althans dat was de bedoeling. Na een enorm mooie route langs vele fjorden, grote sneeuwvlaktes en achter elke bocht iets nieuws. 05.00 uur opgestaan, 06.00 uur rijden. 475 km over maar 2 wegen, de E6 en de E69. De laatste 130 km gaat ook weer langs een fjord naar Honningsvåg, dit is een vrij heftig stuk met veel wind en sneeuwhopen, soms zie je echt helemaal niets en heb je alleen de rode paaltjes langs de weg. Ook kwamen we langs de afslag naar Havøysund, daar heb ik mijn motortrip in 2019 moeten afbreken door ietsie teveel storm. Ik dacht nog, zal ik….. nee niet de goden verzoeken. We rijden verder en werkelijk 2 bochten later houd de Landrover er plotseling mee op😳 Wat ??? Is dit een grap??? Dit kan niet waar zijn😫, niet op deze plek. Maar wel. Gelijk mijn ingebouwde brandstof noodaanpassingen gedaan ( je kan niet weten he) maar dat werkte niet. Motorkap open, ontsteking testen, kak😝 geen vonk. Gelijk gemeten, wel stroom, geen vonkje. Dat kon ik ter plekke niet oplossen. Michiel en Niels gebeld want die zaten maar 20 km voor ons, zij terug gereden en mij omhoog gesleept, 72 km lang door sneeuwstormen, tunnels waarbij de Rangerover in de 1e versnelling doorheen moest om dat zware loeder ( ja ja ik zat er ook in😜) bergop te sleuren. Elbert zat lekker bij de kachel in de RR maar bij mij was motor, kachel,stuurbekrachtiging en rembekrachtiging uit. Koud dat het was . Vannacht droom ik er nog van denk ik. Wat een helse en gevaarlijk tocht, soms kon ik totaal niet zien waar de RR was en ik naar toe moest. En als er nog een sneeuwschuiver tegenin kwam was het helemaal feest.
    Aangekomen in Honningsvåg even rust genomen, bloeddruk weer normaal, adrenaline weer iets gezakt, gelukkig was daar een andere deelnemer die bereid was om te helpen want mijn vingers waren zo vreselijk koud 🥶 🥶 ik zou zo bij Iglo in de vriezer kunnen werken.
    Het konden 2 dingen zijn, of de bobine was defect of de elektronische ontsteking, dat laatste was een grotere zorg want een Rover V8 motor kennen ze hier vrijwel niet laat staan een elektronisch deel. Gelukkig na een 20 min meten, testen en proberen liep de V8 weer, op een ouwe bobine uit een VW Polo maar dat maakt mij geen fluit uit. We rijden weer 😁.
    De Noordkaap hebben we nog niet gezien vanwege de vele sneeuw is de weg afgesloten, misschien morgenochtend nog een kans.
    Moraal van dit verhaal? De Noordkaap regio wil mij iets duidelijk maken denk ik……

Dag 8: Honnigsvåg naar Ivalo Finland

February 27, 2022 in Finland ⋅ 🌬 3 °C

De Noordkaap, ook vanmorgen was de weg nog afgesloten naar de Noordkaap, dat is vanuit Honnigsvåg ongeveer 30 km. Deze weg bleef afgesloten tot nader order vanwege de harde wind en vele sneeuw. Helaas kon Elbert dus niet de Noordkaap aantikken, het bord er naartoe wel.🤣Nu wilde het geval dat het vanmorgen bijna 6 gr boven nul was, dus lag er water op de ijslaag op het wegdek, zo inmens glad dat je spontaan een spagaat ging maken terwijl je dat fysiek eigenlijk niet aankan😳 afijn, de lokale wegbeheerder besloot ook de weg terug vanaf de Noordkaap ( ja er is er dus maar 1) af te sluiten. Dat zou tot 10.00 uur vanmorgen zijn. Ok, dus nog maar een gebakken eitje van het buffet halen en wachten, toen werd het 11.00 uur en konden we nog niet weg..,, we waren het wachten zat en zijn naar de eerste weg versperring gereden en gewacht tot de grit strooiwagen annex schuiver kwam en die nam ons mee naar beneden, dat was rond 12.00 uur. halverwege stopte hij en konden we zelf verder. Na ongeveer 80 km hield het grit op en werd het zo glad dat het wachten was wie er in de fout ging, 3 auto,s voor ons ging Een Chevrolet achterste voren en bleef staan, ook wij stoppen. Omdat er een mega sterke zijwind stond werden we vanzelf naar het lage deel van de bocht geblazen. Voet op de rem en vanzelf glijden😳.
    Na verloop van tijd langzaam weer gaan rijden en heel voorzichtig gereden, een hachelijke rit was het. Finland de grens overgestoken en werkelijk bijna 100 km lange weg gereden met maar 2 hele flauwe S bochten, dat was weinig spannend.
    Nu zitten we op een soort vakantie park met huisjes en stuga,s. Dit was niet de meest indrukwekkende dag maar nu rustig even een borrel drinken👌

Dag 9: Ivalo naar Ranua

February 28, 2022 in Finland ⋅ ⛅ -2 °C

Ja, de Kerstman stond vandaag op het programma, zoals een ieder weet woont hij op de Poolcircel en laten we daar nou net langskomen. Finland is prachtig maar de wegen zijn saai en lang, je stuur zou er van vastroesten. Gelukkig zorgde Michiel voor wat afwisseling door te melden dat zijn linker voorwiel af en toe blokkeerde en gekke geluiden maakt. We zaten maar een paar km achter hun dus even gestopt om te kijken, wiellager stuk, echt stuk dus. Gelukkig had ik er een paar meegenomen van thuis en dat kwam dus goed uit. Ter plekke kunnen herstellen met behulp van de Adac man met zijn haakse slijper. Dat was dus redelijk vlot gefixed. Maar we hadden een task vandaag om een nieuwe bobine te vinden voor de Landi, dat ging nog niet zo gemakkelijk als gedacht maar na een 4 tal “ nee geen idee wat dat is “ op zijn Fins hebben we toch een originele kunnen vinden in een Jumbo XXXXL autoshop in Rovaniemi. Dat kwam mooi uit want dan konden we gelijk even op de thee bij Santa, gelukkig was hij thuis😁👌

De rest van de 525 km dachten we ook weer saai rechtuit te moeten rijden totdat we Michiel zagen staan zonder werkende koplampen, erg onhandig in het donkere Finland dus heb ik snel een bypass gemaakt op de lichtschakelaar, later lossen we dat wel beter op maar voor nu rijden maar.
    We overnachten weer op een pracht plek in een vreselijk huisje, het lijkt wel een Oostblok ding, afijn dat hoort er ook bij.
    En voor de “ niet gelovers” in de Kerstman, nou hij bestaat echt hoor, ik heb hem zien zitten😜