De tocht over zee - pt. 1

June 19, 2019, Flores Sea ⋅ ⛅ 28 °C

Ik word woensdagochtend vroeg wakker om mijn tas in te pakken. Jan-Jaap laat ik nog even liggen maar het duurt niet lang voordat ik klaar ben en we samen nog even genieten van een ontbijtje van de zaak. Voor Indonesische begrippen kwam mijn vervoer redelijk op tijd maar in Nederland zou de klant alles behalve tevreden zijn. Ik word rond 08:45 opgehaald door een busje voor een boottocht van 4 dagen op zee. In verband met zeeziekte blijft Jan-Jaap aan wal om de vulkaan Rinjani op het eiland te verkennen.

Het busje stopt als allereerst bij een aantal verschillende plekken om passagiers op te halen. Ik raak aan de praat met een Duitse student die verteld dat de boot cruise bekend staat om het feit dat er ontzettend veel Nederlanders meegaan en dat er regelmatig volop gefeest wordt. Ik zucht, ik heb geen druppel meegenomen omdat ik dacht dat het wel mee zou vallen. Er komen een aantal Engelse jongens aan boord met per stuk een tree (24 stuks) halve liters bier. Na een tochtje van ongeveer een uur komen we aan in het plaatsje Mataram. Op de kaart ligt dit tegen Senggigi aan. Hier verzamelen we met zo'n 60 mensen die allemaal op dezelfde tocht gaan, verdeelt over twee boten. De tussenstop duurt ongeveer twee uur en daarna gaan we twee uur in de bus naar de andere kant van het eiland. Eenmaal op de boot duurt het niet lang voordat de trossen losgegooid worden en we van wal steken. Iedereen claimed snel een plekje op het dek om te slapen maar al snel wordt duidelijk dat er niet genoeg bedden zijn op het dek. Ze vragen aan mij toestemming (als enige in een cabine) om de minder fortuinlijke op de boot een upgrade te mogen geven naar een cabine, uiteraard heb ik hier geen problemen mee maar ik krijg als bedankje toch een biertje van de organisatie.

De eerste pitstop die we maken is een piepklein eilandje met enkel een stijle heuvel om de zonsondergang te bekijken. Massaal trekt iedereen van de boot naar de top voor het prachtige uitzicht. In de verte zien we Lombok liggrn en ver boven de wolken torent de vulkaan Rinjani uit. Het is een prachtig gezicht en maakt het lange wachten van de ochtend en de middag absoluut weer goed. Met de zon onder de horizon gezonken en de gordijnen van de sterrenhemel opengetrokken vertrekken we naar de plek waar we de nacht spenderen.

De volgende ochtend word ik fris en fruitig wakker. Het duurt niet lang voordat we allemaal in de kleine bootjes stappen richting het eiland waar we de nacht naast hebben gelegen. We lopen met z'n allen een stukje door de jungle voordat we bij een waterval uitkomen. De gids verteld ons dat het veilig is om langs de wand van de waterval naar boven te klimmen maar ik blijf beneden. Ik vind mezelf in de perfecte positie op een paar lianen die een soort schommel vormen. Na een uurtje keren we terug naar de grote boot want vandaag hebben we een lange tocht voor de boeg. We moeten namelijk de komende 16u varen want anders komen we niet op tijd aan op de highlight van de trip de komodo eilanden. Maar daarover meer in het volgende verhaal.