Verre Oosten

April - July 2019
Van bangkok (Thailand) naar Phnom Penh (Cambodja), Ho Chi Minh city in Vietnam en meer. Ik heb nog geen idee wat de reis gaat brengen maar daarom is het ook een avontuur! Read more

De laatste dag Vietnam

June 2, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Daar zijn we weer, vandaag op naar Hanoi. We worden door de eigenaresse van ons verblijf afgezet op de plaats waar de bus ons op komt halen. Een half uurtje te laat, of voor vietnamese begrippen op tijd, komt de bus. Een uurtje of drie later arriveren wij in Hanoi. We kunnen lopen naar ons hotel, heerlijk. Aangekomen zetten we de spullen op de grond en gaan kort daarna op zoek naar een goed avondmaal. We vinden al snel een typisch vietnamees tentje waar we al halverwege de straat naartoe geroepen en gewuifd worden. We besluiten om vanavond nog eventjes over de grootste nachtmarkt re lopen waar we ooit over zijn gelopen. Het is een nachtmarkt die midden op straat opgezet wordt in het weekend en doordeweeks niet terug te vinden is. We struinen langs de talloze tentjes en moeten met enige regelmaat de mensem bijna van ons afslaan om maar niks te hoeven kopen. We komen er echter al snel achter dat in alle stalletjes bijna precies hetzelfde verkocht wordt, bij de één wordt je alleen iets meer afgezet dan bij de ander. Flink onderhandelen dus! We sluiten de avond af met een laatste biertje in Vietnam en keren terug voor de nacht.

We moeten er op tijd uit want om half 9 worden wij opgehaald door een taxi richting het vliegveld. We halen nog even snel wat broodjes bij een zaakje een straat of twee verder. Het besef dat we Vietnam verlaten na deze toffe avonturen ts hebben meegemaakt begint bijbmij langzaam aan te dagen.

De reis naar Indonesië, Jakarta bestaat uit twee vluchten. Eén naar Kuala Lumpur en een van Kuala Lumpur naar Jakarta. De vluchten verlopen vlekkeloos en na een lange dag reizen komen we heelhuids aan in Jakarta. Het is al laat en we zijn enigzins vermoeid en vooral duf door de reis. We hebben een taxi gevonden naar ons hotel en besluiten morgen maar weer verder na te denken over ons plan in Indonesië.

Voor nu laten we het er maar eventjes bij, morgen weer een nieuw avontuur!

Yours truly

Jakarta en Bandung

June 3, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Hallo mensen uit het verleden (snap je? Ik schrijf 5 uur eerder voor jullie)

De ochtend dat wij wakker worden in Jakarta was een lastige. Een brak gevoel van vermoeidheid zorgde ervoor dat het opstarten dan ook wat langer duurde dan normaal. We besluiten onze eerste maaltijd van Indonesië te verorberen; nasi goreng. De hele zaal van het hotel was leeg, en we telde meer dan 25 tafels en minstens 100 plaatsen, kun je nagaan. Na het ontbijt proberen we de reis naar onze volgende bestemming te boeken, Bandung. Ook zijn we op zoek naar een simkaart. Over deze twee vragen alleen al hebben wij meer dan anderhalf uur gedaan om duidelijk te krijgen bij de lokale bevolking en hulp van het hotel. We kregen wel een antwoord op beiden vragen: 'airport'. Dus zo gezegd zo gedaan, zijn we naar het vliegveld afgereisd. We kregen hier een belachelijk aanbod voor een simkaart dus die hebben we maar even uitgesteld tot in de volgende stad. Echter vinden we wel vervoer naar de volgende bestemming: met de bus. Eenmaal in de bus wordt ik bijna bevroren door de airconditioning. Iedereen in de bus leek namelijk zijn airco uit te hebben gezet maar dat was bij mij niet echt een mogelijkheid, er zat enkel een gat in het plafond waardoor de harde stroom koude lucht in mijn nek gleed. Wat improvisatie verder en het gat opgevuld te hebben is de rit een stuk aangenamer.

De busrit duurt ongeveer een uur of 4 en we bestellen een taxi naar ons hostel. Mijn eerste indruk van het land is dat de westerse invloeden hier nog niet het hele land hebben gedomineerd zoals in Vietnam. Er lijkt ook een groter deel van de bevolking het minder ruim te hebben, of althans dat is de indruk die de omgeving opwekt. De wijken zien er hier al snel uit als sloppenwijken en mensen lopen veelal in versleten kleding. Wanneer we aankomen in ons hostel zien we iets opmerkelijks: tegenover het hostel is een restaurant genaamd 'de keuken van Elsje'. Met de zware tas in de kamer gelaten gaan we ruatig op zoek naar een simkaart en wat te eten. We komen (na wat instructies hier en daar) aan bij een twijfelachtig, klein tentje waar we besluiten ons vertrouwen in de mensheid op de proef te stellen door een simkaart te kopen. Hierna lopen we terug de hoek om naar een groot winkelcentrum waar we besluiten om een pizza te eten en wat Mariakoekjes in te slaan voor de komende tijd onderweg. We zagen ook nog wat typisch Nederlandse koekjes liggen van Verkade maar die hebben we maar laten liggen dit keer. Misschien de volgende keer weer een speculaasje.

Onderweg naar het hostel begint het gezang van de imam te klinken. Het is hier namelijk Ramadan, sterker nog het is het suikerfeest. Dit betekent non-stop gezang door de imam in de avond op maximaal volume en voor de moslims een groot feest, want eten is er in overvloed. We ontdekken snel dat wij ook geen kans meer hebben op avondeten, alles in gesloten in verband met deze feestdag. Ook het vervoer gaat lastig; alles is volgeboekt of ontzettend duur en hier maken de hostels en hotels ook zonder problemen gebruik van, immers krijgen ze de kamers toch wel vol. We bestellen wat fast-food omdat er geen andere optie is en besluiten om de nacht maar af te sluiten. De oordoppen gaan in want het is onmogelijk om zonder te slapen met het 'gezang' op de achtergrond.

Dat was hem weer voor nu. Tot het volgende avontuur!

Bandung & Yogyakarta

June 6, 2019 in Indonesia ⋅ 🌫 25 °C

Hallohallo,

Het laatste avontuur heeft ons achtergelaten in Bandung. We zijn hier precies beland tijdens Ramadan & Suikerfeest. Zoals ik hrt begrijp is iedereen weer een beetje beter gestemd doordat men weer overdag mag eten en drinken. Dit maakt het ook een stukje makkelijk om met de toeristen om te gaan die voor ieders neus eten en drinken waar zij zin in hebben.

We slapen vandaag uit en proberen iets te bedenken voor de dag om te doen. Er is nog steeds veel gesloten dus we zijn hierin enigszins beperkt. Echter raken we tijdens ons ontbijt in contact met een Nederlands stel. We besluiten om met z'n allen na de lunch naar een berg te gaan waar we een geweldige zonsondergang kunnen aanschouwen. We drinken nog eerst eventjes een kopje koffie bij een tentje onderweg en vertrekken dan aan de toch richting de berg. Al met al duurt de tocht richting de berg een stuk minder lang dan verwacht en zijn we ruim voor de zonsondergang aanwezig op de berg. Het uitzicht is om van te genieten en er is een mooi punt met een stijger waar we op kunnen staan om de zonsondergang te bekijken. We hadden nog wel twee uur de tijd voordat de zon onder gaat en we hebben nog niet geluncht dus dat doen we nog snel veen bij een tentje waar het eten ons omgerekend 60 cent kost per volledige maaltijd, en ook nog eens lekker was! Nadat we uitgebreid van de zonsondergang hebben genoten hobbelde we weer van de berg af richting het ophaalpunt voor de taxi. Het duurde ook even voordat de taxi er was maar dat maakte niet uit want we hadden geen haast. De avond hebben we afgesloten met een hapje bij een lokaal tentje.

De volgende ochtend hadden we helaas geen tijd om uit te slapen, we hadden namelijk een trein van half 8 en hiervoor moesten we een uur eerder op het station zijn. Dit betekende dat we rond half zes ons nest uit moesten! Nog half slaperig zitten we in een auto richting het treinstation. Het is nog relatief rustig op de weg maar hoe dichter we bij het station komen hoe meer de chaos toeneemt. Op het station halen we nog snel wat te drinken en te eten voordat we de trein instappen. De rit met de trein duurt ongeveer 9 uur en brengt ons naar de plaats Yogyakarta, of hoe de lokale bevolking het noemt; Yogya. We zitten niet in de businessclasse en dat betekent voor ons: weinig beenruimte. Veel keus hebben we niet dus voor nu nemen we er maar genoegen mee. Het landschap wat aan ons voorbij raast is lastig te beschrijven maar ik zal mijn best doen. Het is groen zover je kunt kijken met hier en daar een dorpje maar geen grote steden in zicht. We passeren bruggen, kleine dorpjes van niet heel veel groter dan een paar straten, jungle-achtige taferelen en meer groen. Rijstvelden en bananenplantages wisselen elkaar met enige regelmaat af. In de trein zijn niet veel andere toeristen, lijkt erop dat die met het vliegtuig zijn gegaan. Slechts een bakje noedels en wat koekjes gegeten te hebben rommelen onze magen behoorlijk. We zoeken snel onze taxi op en voordat we de kans krijgen om in te stappen worden we alweer met een familie op de foto gezet, ach ja wat kunnen we er ook tegen doen. Het hostel waar we verblijven is simpel, een kamertje met 4 muren en een ventilatortje die veelt e veel lawaai maakt moet het voor nu doen, lekker terug naar basic. Overigens hebben ze wel twee hangmatten hangen waar ik mij uitstekend weet te vermaken! We eten in de avond nog bij een ontzettend lekkere Indiër die wel wat van een curry weet te maken. Hiermee sluit ik niet alleen de avond af maar ook weer het avontuur voor nu! Snel maar weer wat nieuws beleven.

Chacha

Ruben

Yogyakarta

June 7, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

T'is weer tijd voor avontoeer!

Met het heerlijke eten van de Indiër in onze maag snelden wij terug naar ons hostel. We hebben namelijk een vrij apart programma voor de boeg de komende dag:

Om 03:00 gaat de wekker. Al kreunend van ellende klim ik langzaam uit bed. Het idee is dat we om 03:30 opgehaald worden met een busje om de zonsopgang te bekijken op een berg. Er is ons een prachtig uitzicht beloofd. We proberen nog een paar minuutjes slaap bij te pakken in de bus maar het mag niet baten, de chauffeur van ons busje lijkt wel een hete peper in zijn kont te hebben of hij wist enkel waar het gaspedaal was want we hebben volgens mij maar één keer stilgestaan en dat was toen we instapte. Maargoed, dat had ook zijn voordeel want we waren ruim voor zonsopgang aanwezig op de berg. We moesten een kleine bijdrage betalen als entree, een soort tegemoetkoming, het is tenslotte toch iets toeristisch he? We lopen langs een met kaarsen verlicht pad naar het uitzichtpunt. Na ongeveer een half uurtje komt de zon op achter de bergen. De ochtendmist vult de vallei, een heus sprookjesachtig uitzicht. Na een half uur hebben we het wel weer gezien. We lopen rustig aan terug naar de bus en komen langs een paar lokale muziekanten die aan de kant van het pad wat instrumenten bespelen. Ze vragen nog aan mij of ik mee wil doen maar de bus wacht al op ons, helaas misschien de volgende keer!

De mooie zonsopgang is vandaag niet het enige wat we bezoeken. We gaan namelijk richting twee tempel(complexen). De eerste op de lijst is 'Borobudur'. Het is een gigantische stoepa (een boeddhistisch bouwwerk waar relieken van boeddhistische heiligen bewaard worden (thanks Wikipedia!)). Ondanks het feit dat het een adembenemend mooie stoepa is, waarschijnlijk de mooiste die ik in Azië heb gezien, zijn er toch wat dingen die de ervaring... aantasten om het subtiel te brengen. We komen rond half 8 aan bij het complex maar ondanks het vroege tijdstip is de drukte overweldigend. Het grootste deel is Indonesisch en dat zou natuurlijk niet uit moeten maken maar blijkbaar is een westerse reus hier een uitzondering op de regel. Het duurde dan ook niet lang voordat we gevraagd werden of mensen met ons op de foto mochten. Eerst met de dochter, dan met de zoon, de vader en moeder moesten ook apart op de foto en daarna nog een familiefoto. Natuurlijk valt dit een beetje op en de volgende familie stond al klaar om de het gat van de eerste familie op te vullen. Op een gegeven moment werd het zo erg dat er twee verschillende families tegelijkertijd op de foto met ons wilden. We probeerden alles uit: wegkijken, net doen alsof we niks hoorden, omlopen, hardlopen, in gesprek zijn met elkaar maar niks hielp en we konden het niet over ons hart krijgen om 'nee' te zeggen. Ach wat kan ik zeggen, de faam steeg direct naar mijn bol.

De stoepa bestaat uit verschillende lagen met stijlen trappen omhoog. Elke etage van de piramide vormige stoepa heeft een eigen verhaal met zeer gedetailleerde graveringen, reliëf en handbewerkte sculpturen en figuren. Het moeten honderden meters aan muur zijn geweest die tot in de puntjes bewerkt zijn. Werkelijkheid wonderbaarlijk dat ze er 1000 jaar geleden al toe in staat waren om zoiets moois te creëren. We besluiten om bovenaan de stoepa op de rand van een verhoging te zitten om even te ontbijten. Ondertussen stromen de belangstellenden voor de foto langs. Na een half uurtje hebben we het wel gezien, we klauteren naar beneden en al foto-ontwijkend lopen we richting het ophaalpunt. Ondertussen komen we nog langs een veldje waar olifanten staan met een groot bord dat je ze kan voeren tegen een vergoeding. Ik vraag mij sterk af of er aan de gezondheid van de olifant gedacht wordt en het valt mij op dat de olifanten kettingen om hun poten hebben zitten. We lopen verder richting de uitgang waar het busje al op ons wacht.

De volgende bestemming is een ander oud tempelcomplex. Als je dacht dat ik wel genoeg tempels heb gezien heb je het fout. Nog eentje dan. Het tempel complex heet Prambanan en is het grootste hindoeïstisch-javaanse tempelcomplex in Indonesië em is ongeveer 1200 jaar oud. Om een lang verhaal kort te houden zijn we op dit terrein nog vaker en extremer gevraagd of we op de foto wilden. Kinderen werden in onze handen geduwd, babies moesten al huilend op de foto en omhelzingen tijdens de foto's hoorden er ook bij. Het begint rond deze tijd (10:00) erg warm te worden dus we zoeken de rust op. Ondertussen worden we nog gevraagd of we deel willen nemen aan een onderzoek waar we natuurlijk ook geen nee tegen kunnen zeggen. We sluiten ons bezoek hier af met een een bezoekje een de minder toeristische, maar niet minder mooie, tempels die wat achter op he terrein zijn. Op de terugweg naar het hostel vallen we praktisch in slaap want het vroege wakker worden viel ons pittig. We maken er de rest van de dag ook een rustige dag van en hangen voornamelijk in de hangmat. Wat we de komende dagen gaan doen is nog een verrassing, dus kom snel terug voor het vervolg!

Yogya en Bali

June 8, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Het laatste rapport wat ik jullie heb achtergelaten hield op met een cliffhanger. De wekker gaat, zoald de afgelopen dagen, weer veel te vroeg. We gaan vandaag met het vliegtuig richting Bali. De taxirit vanaf het hostel verloopt vlekkeloos en eenmaal aangekomen op het vliegveld rolt alles vanzelf door. Het is een klein vliegveld maar zelfs hier verlies ik binnen een minuut het overzicht. JJ koopt nog eventjes wat broodjes en ik besluit nog even een simkaart te kopen, we zijn immers ruim op tijd. Eenmaal door de douane wachten we nog eventjes voordat we het vliegtuig in mogen. Als we worden geroepen om te boarden word ik een beetje verrast: we moeten eerst het halve vliegveld over lopen om bij ons vliegtuig te komen. Wel weer iets nieuws meegemaakt. We worden vriendelijk onthaald in het vliegtuig en hebben zeeën aan brenruimte (met dank aan de dame achter de bali bij het inchecken). De vlucht verloopt vlekkeloos. Onderweg zijn we door meerdere mensen gewaarschuwd voor het toeristische caliber van dit eiland en over taxi-maffia. Met dit in ons achterhoofd lopen we eerst de luchthaven uit en het aangrenzende stadje in. Onderweg worden we zoals nog nooit tevoren belaagd door taxi chauffeurs die krankzinnige prijzen vragen voor zelfs de kortste ritjes. We banen ons een weg door de hordes chauffeurs en we vinden ondertussen een Tsjechisch stelletje wat net is aangekomen na een hele lange vlucht en toevallig ook een taxi nodig hebben. De barmhartige Samaritanen dat wij zijn bieden we ze even een slag om de arm en nemen we ze mee in onze taxi. We vinden nog een... Interessant tentje waar het stelletje die een simkaart willen kopen (zie foto) waar ze vrin unieke bier openers verkopen. Ik had niet verwacht dat de rit zo lang duurde maar 2 uur later kwamen we pas aan bij ons hotel in het stadje Ubud. De stad staat bekend om haar artistieke burgers die alles maken van sieraden tot kledij. Ik zie echter veel van hetzelfde, iets wat ik tijdens mijn reizen veel tegenkom. Dat neemt overigens niet weg dat de dingen die ze maken niet erg mooi zijn! Helaas heb ik niet de bodemloze tas van Hermelien in mijn bezit dus het blijft veel bij 'kijken kijken niet kopen'.

De taxichauffeur zet eerst het stelletje af en daarna ons. We komen er al snel achter dat wij het niet verkeerd getroffen hebben met ons vertrek. Bovendien hebben we een ijskoud zwembad op kruip afstand waar wij ons wel redelijk weten te vermaken. We eten wat bij een restaurant waar ik stellig een pizza neem. Later blijkt dit niet de beste keuze want ik lig de rest van de avond misselijk op bed. Ach ja, kan niet altijd 6 gooien. De rest van Ubud is weer te vinden in een nieuw verhaal, tot dan!

Ubud pt. 1

June 10, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Na een goede avond en lange nacht te hebben geslapen is het weer tijd om vol energie uit de veren te schieten. Vandaag gaan we naar een caldera. De voormalige vulkaan ligt in het noordelijke deel van het eiland. Maar eerst gaan wij eens goed ontbijten. Jan-Jaap heeft gisteren een goed tentje gevonden waar we all-vegetarische maaltijden kunnen scoren voor een eerlijke prijs, count me in! We zorgen dat we helemaal afgetopt weer terugkeren naar ons hotel waar wij onze voertuigen op kunnen halen. Niet veel later zitten we op onze stalen ros richting de eerste bestemming: the elephant temple oftewel Goa Gajah. Onderweg zien we meer van Ubud. Het is een stadje dat overgenomen is door toeristen en waarvan de lokale bevolking zich grotendeels heeft aangepast om hiervan te leven, of zelfs profiteren. Naast al het toerisme zie ik ook veel terug van het oude bali. Er is een overvloed aan altaren, tempels en oude gebruiken zoals kleine offers overal langs de weg. Dit zijn vaak wierook stok(jes) en wat bloemen in een met bladeren gevlochten bakje. Je ziet ze overal. Het is duidelijk dat het hindoeïsme hier de overhand heeft en dat is een groot verschil met Java waar het grootste deel van de bevolking moslim is.

Aangekomen bij de olifantentempel worden we bijna weer in de parkeer zwendelarij gelokt maar we weten beter. We parkeren iets verder en er komt direct een dame naar ons toe met doeken, sarongs noemen ze ze hier. Typisch iets van bali. Ze gebruiken het op het eiland om de knieën te bedekken wanneer ze naar een tempel of dergelijke gaan. We kiezen de leukste uit en betalen, uiteraard met wat onderhandelen, de laagste prijs mogelijk. We worden nog vriendelijk nagelachen door de dames bij het winkeltje en lopen naar de volgende oplichterij: een flinke smak geld voor de tempel. Ach ja we doen maar mee want het schijnt erg mooi te zijn. Eenmaal binnen blijkt het ook wel zo te zijn. Het is ontzettend mooi en vooral de overgang van tempel naar jungle maakt indruk op mij. Lijkt een beetje of we op een Indiana Jones filmset staan. We passeren een klein beekje die uitmondt op een wat grotere waterval. Meerdere uitkijkpunten zijn druk bezet door toeristen voor een foto dus we passeren maar snel. Na een uurtje of anderhalf besluiten we dat het genoeg is en gaan verder met de dag.

Ons originele plan is om nu door te rijden naar een mooi setje rijstvelden op de mantel van de berg. Onderweg begint onze maag te rommelen en op dat moment zien we een tentje naast de weg. Het stelt niet veel voor, slechts een paar kleedjes en tafeltjes om op te zitten en aan te eten. Engels praten zat er niet in dus op handen en voeten kregen we wat aangeboden. Een soort plakrijst samengeperst en in stukken geknipt en wat saté. Al met al niet verkeerd. Ietsjes gevuld trekken we verder de mantel van de vulkaan op. Langzamerhand begint het kouder en kouder te worden en voor we het weten moeten we de keuze maken of we verder willen naar de rijstvelden of dat we naar boven willen maar helaas kunnen we niet allebei doen omwille van de tijd. We gaan voor de tweede optie en rijden verder naar boven. We gaan door een dikke pak mist heen, een wolk met hoogtevrees zoals mijn moeder dat altijd zei tijdens het wandelen in de bergen toen ik klein was. De kou begint toe te nemen, iets waar ik later mogelijk nog wel eens last van kan krijgen. Met enige regelmaat passeren we een groepje huizen, of het een dorp is is vaak onduidelijk. We zien een gebied waar toerisme het landschap en de bevolking nog niet volledig heeft aangetast. Zoals in Vietnam doen ze hier ook aan landbouw op de wand van de berg. Het is een fraai gezicht om overal een soort vogelverschrikkers te zien en er plotseling eentje te zien bewegen, een boer(in) aan het werk. De rit is verder ontzettend rustig en zien bijna geen verkeer op de weg. Ik vermoed al een tijdje dat we 'scenic route' hebben genomen, maar je hoort ons absoluut niet klagen!

Op de hoogte van de caldera bevindt zich een gigantisch meer. Tot onze verbazing is het verkeer hier een grote chaos. Giga bussen met talloze toeristen, alsmaar getetter van ongeduldige bestuurders en uitgeputte verkeersregelaars. We rijden een weg af richting een tempel die we willen bezoeken. We rijden echter te ver en stoppen (per ongeluk) voor een politieagent. In plaats van ons aan de tand te voelen (zoals ik Vietnam volgens de horrorverhalen wel vaker gebeurt) wijst onze beste man ons de weg. Bij de tempel is het weer zover: parkeren kost extra, het entree idem en je moest natuurlijk wel ook weer een sarong kopen. We keren ons om en met een lach rijden we naar een tentje niet veel verder waar we voor ongeveer 1,50 voor twee personen onze buiken rond hebben gegeten. De tijd tikt door en we willen kosten wat kost voor het donker thuis zijn, zonder gevaarlijk te rijden natuurlijk, dus we gaan weer op huis aan. Onderweg valt het mij op dat ze overal afval aam het verbranden zijn, het liefst naast de weg. Al snel merk ik dat de geur in mijn kleding is getrokken.. Lekker! Na een lange rit van bijna 2 uur zijn we beneden en het is net aan donker. De laatste honderd meter pakken we nog even een lekkere bui mee maar dat is zo erg nog niet na een lange dag. We nemen het als een overwinning. We zoeken nog een lekker tentje op om wat te eten en sluiten de avond af.

That's it, voor nu. Tot de volgende!

Ubud pt. 2 & reis naar Gili Air

June 11, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

De volgende dag wordt ik minder fijn wakker, ik kan mijn hoofd bijna niet draaien: stijve nek. Balen! We ontbijten wat en de host van ons hotel komt aan met allemaal verschillende oliën. Hij blijft maar aandringen en ik geef in, ik doe wat op mijn schouders en nek en hoop dat onze beste man het erbij laat. Gelukkig waren het geen andere alternatieve geneeswijzen, die heeft Jan-Jaap namelijk al wel een keer aangeboden gekregen voor pinda allergie. Na het ontbijt keren we voor de verandering naar het zwembad. Vandaag ga ik eens lekker niks doen. Jan-Jaap gaat nog eventjes een rondje lopen maar mijn nek besluit ik om bij het hotel te blijven.

Later op de middag vragen we ana de host van ons hotel of hij vervoer naar onze volgende bestemming kan regelen en voor we het weten hebben we een ticket in onze handen. We spenderen de rest van de avond jn restaurants en lopend over de straatjes in Ubud. De rest van de avond is het lekker bijpraten met het thuisfront en een beetje muziek luisteren, ook niet verkeerd.

De volgende dag is het tijd om in te pakken en de biezen te nemen richting de volgende bestemming: Gili Air. Het eiland waar we naar toe gaan ligt als derde op rij het dichtst bij Lombok. Het is nog even genieten van het balinese landschap in de bus richting de haven voordat we uit de bus gegooid worden en verzocht worden onze tickets te halen voor de ferry naar gili air. Aangezien iedereen een sticker draagt met kleurcode voor elk eiland word mij duidelijk dat er niet veel mensen richting ons eiland gaan. De (speed) ferry is een bijzondere ervaring. We worden eerst als schapen in een kooi de boot in gedrukt, exclusief voor toeristen. Zodra de boot van wal steekt begint de achtbaan. Jan-Jaap heeft preventief een reispilletje genomen en als gevolg hiervan is hij de hele rit buiten westen, gelukkig maar want het was een wilde rit.

Als we aankomen bij de eerste bestemming wordt ons duidelijk dat wij de enige zijn, met ongeveer 5-7 andere die richting ons eiland gaan. De rest van de, waarschijnlijk meer dan 60 mensen, stappen op het eerste eiland af. Hier worden dan ook wel de betere feestjes gehouden, aldus het internet. Niet veel later komen we aan bij ons eiland en we lopen richting ons hotel, een paradijs op een paradijs. Hierover meer in het volgende verhaal uit mijn avonturenbundel!

Gili air

June 12, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Goedenmorgen lieve volgelingen. Vandaag weer een nieuwe pagina uit mijn reisdagboek.

Gisteren zijn we aangekomen op het eiland Gili Air. Het eiland wordt veelal gezien als onderdeel van de gili-eilandengroep. Gili Air is de middelste van de drie, in meerdere opzichten. Het toerisme op het eiland is duidelijk terug te zien, voornamelijk aan de kust rondom het eiland. Hiernaast is het eiland qua oppervlakte ook de middelste van de drie met een kleine 6 kilometer omtrek en 1,73km^2. Vrij klein dus. De dag dat wij aankomen in ons hotel komen we er al snel achter dat wij een goede keuze hebben gemaakt. We worden verwend met een groot zwembad naast ons huisje, heerlijke cocktails (die we tijdens happy hour natuurlijk niet kunnen laten staan. Het personeel is ronduit ontzettend vriendelijk en helpt ons bij elk kleine dingetje waar we vragen over hebben. De zee waar wij op kruipafstand vanaf liggen met ons huisje is helderblauw en de lucht, ondanks een andere kleur blauw, net zo mooi. Het is geen straf om op dit tropische eiland ons leven even op pauze te zetten. Het eiland kent de regel dat er geen motorvoertuigen mogen rijden, behalve als deze elektronisch is. Dit bekekent dat er geen enkele motor te horen is. De enige tijd vervoermiddelen dat dit eiland kent zijn elektrische motortjes, fietsen en een ouderwets maar effectief vervoermiddel: paard en wagen.

De tijd vliegt op dit eiland aan ons voorbij. We gebruiken onze tijd op het eiland om te genieten van de rust en om weer helemaal zen verder te gaan met de reis. Bij het ontbijt, wat inbegrepen zit bij ons verblijf, genieten we van een ongekend mooi uitzicht van blauwe zee met daarboven een andere kleur blauwe lucht. De horizon wordt verder gevuld met het uitzicht van het eiland Lombok wat op enkele kilometers afstand ligt. De gigantische vulkaan (op één na hoogste vulkaan van Indonesië) torent op een ruime 3700 meter in ds horizon ver boven de zee. De tweede dag van ons verblijf op het eiland is verder voornamelijk gevuld met zwemmen, zonnen, filmpje kijken en boekje lezen. De straf van deze relax-sessie wisselen we af met af en toe een hapje eten. We vinden een gezellig tentje waar ze heerlijke gerechten serveren. Van authentieke Indonesische gerechten tot specifieke gerechten die op het eiland en omliggende eilanden zijn ontstaan. We kiezen de lekkerste uit. Na onze lunch keren we terug naar ons hoffelijke oord. In de avond profiteren we van de happy hour(s) van ons verblijf: 2 cocktails voor de prijs van 1. Nu is het van goedkoop naar bijna gratis gegaan.

De volgende keren we nog een keertje in bed om voordat we eruit moeten. We gaan vandaag snorkelen. Ik heb zelf geen idee wat er te vinden is in de omgeving dus ik laat mij verassen. Het duurt even voordat we op de boot kunnen maar zodra we eenmaal op zee zitten begint het enthousiasme bij mezelf wat meer op te lopen. Ik ben wel een beetje huiverig vanwege de nog steeds aanwezige pijn aan mijn rechter oor. Ik heb wel silicone oordplugs aangeschaft voor de zekerheid dus die probeer ik maar. Eenmaal in het water moeten we de gids volgen die ons langs het koraal brengt en uiteindelijk schreeuwt 'turtle, turtle'. We zwemmen op een paar meter langs een zeeschildpad zwemmen. De snorkeltour brengt ons langs nog een paar schildpadden, koraalriffen en dicht bij het strand van gili meno, het buureiland. Jan-Jaap voelt zich niet tof worden op de boot en in het water dus besluit hij om naar het strand te zwemmen. We komen tijdens de tour ook nog langs een plek waar onderwater 48 grote beelden in een cirkel staan. Hier stierf het helaas van de toeristen dus gingen we weer snel door. Ik merk al snel dat de oordoppen helaas niet hebben geholpen. Dat ga ik absoluut voelen.

Eenmaal weer met beiden benen op vasteland gaat Jan jaap voor een lunch even de deur uit, ik heb niet zo'n trek en stel het uit tot avondeten. Ik neem nog even een stevige douche en ga daarna richting de andere kant van het eiland om de zonsondergang te aanschouwen. Het is een heus plaatje en maakt mij een beetje dromerig. Tijdens het snorkelen hebben we nog twee stelletjes ontmoet die nog wel wat willen drinken dus we spreken af. We eten in een all-organic restaurant en ondanks dat de prijzen wat hoger liggen is het eten verrukkelijk. Het is niet ontzettend veel dus we gaan wat later op de avond naar een all-not-organic tentje aan het strand en bestellen een goed bord nachos, heerlijk! Op dit moment beseffen we ons dat we nog helemaal niet weg willen van het eiland dus boeken we nog een dagje bij.

De laatste hele dag op het eiland verkennen we nog een beetje de omgeving. Vanwege de oorpijn, die ik al twee keer eerder heb gehad maar nu een stuk erger wordt, besluit ik naar de dokter te gaan op het eiland. Het is een jong uitziende knaap die slechts gebrekkig Engels praat. Hij vertelt mij dat ik een gehoorgangontsteking heb, hij spuit mijn oor nog schoon en voordat ik de deur uit ga krikg ik nog een flesje oordruppels met antibiotica mee. We eten een stevige lunch en aan het einde van de middag is het tijd om de volgende stap te regelen. Ik wil namelijk naar komodo eiland toe en dat moet ruim van te voren geregeld worden. We worden een beetje van kastje naar de muur gestuurd maar vinden uiteindelijk de juiste man. Het is inmiddels al laat en we eten maar wat voordat we terugkeren voor de nacht.

Dit was hem alweer. Het hele eiland logboek in een notendop. De volgende zal van het buureiland Lombok zijn, maar daarover meer de volgende ronde!

Lombok - Senggigi

June 15, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

We starten de dag rustig op met ons laatste ontbijtje aan het strand. We slurpen onze smoothies op en beginnen maar met de tas inpakken. We hebben afgesproken met een man die we hebben ontmoet in ons favoriete restaurantje op het eiland. Hij zou op Lombok op ons wachten en voor ons vervoer regelen met de lokale bevolking. De reden dat wij hier wel geïnteresseerd is waren was omdat de haven 'bangsal' er berucht om staat een flink actieve taxi-maffia te hebben. Het duurde dan ook niet lang voordat we erachter kwamen dat onze 'vriend' het wat meer met zijn eigen vrienden had en ons alsnog een belachelijk prijs probeerde aan te smeren. Inmiddels kennen we wel een beetje het riedeltje en vertellen onze laagste prijs. We weten een deal te slaan en we worden naar onze volgende bestemming gebracht: Senggigi. De weg die we volgen rolt over heuvels, langs de kliffen en door dorpjes heen, het duurt ongeveer een uurtje voordat we aankomen op onze bestemming. In de namiddag neem ik nog een duikje voordat we een strandwandeling maken met de ondergaande zon. Tijdens het duikje bel ik met mijn vader die verteld dat het er 30 jaar geleden behoorlijk anders uitzag: een paard en ezel is het vervoer. Nu kun je met moeite de weg oversteken vanwege de constante stroom aan vrachtwagens, scooters en auto's. We weten over te steken en onderweg naar het strand valt het mij al op dat het vreselijk smerig is. Overal ligt afval gedumpt, zo ook op het strand. We lopen wat verder en ik raak in gesprek met een groepje kinderen die in de zee zitten te spelen. Er spreken een paar engels en een paar andere proberen te communiceren in het Indonesisch... Helaas is dit nog niet super goed. We lopen wat verder en besluiten om maar te gaan avondeten. Het eten is in dit dorp (helemaal vergeleken met Gili Air) spotgoedkoop.

De volgende dag gaan we aan het eind van de ochtend op de scooter richting het midden van Lombok, een dorpje genaamd Tetebatu. De grote weg brengt ons langs een hoop moskeeën, ontelbare rijstvelden en verschillende kleine dorpjes. Het is een mooie route om te rijden en uiteindelijk, na wat detours, komen we aan bij het dorpje. Vanaf hier moesten we zoeken naar de waterval die ons werd aangeraden. We raken echt hopeloos de weg kwijt en zelfs google maps kan ons niet helpen op de afgelegen plek waar we waren. We rijden maar wat rijstvelden door en uiteindelijk komen we bij de ingang van een waterval terecht. We betalen wat kleingeld om door te lopen en worden begeleid door iemand die duidelijk de route al kenden en waarschijnlijk geblinddoekt ook nog kon doen. We waden ons door een ondiep riviertje en monden uiteindelijk uit bij de waterval.

Na het bezoek aan de waterval lunchen we ergens waar we in een klein hutje op palen zitten met uitzicht op een vijver. De terugweg duurt ongeveer twee uur en we arriveren net voordat het donker wordt.

De volgende dag lopen we de straat over voor ontbijt en wordt er voor ons een taxi gebeld door de medewerkers hier. De taxichauffeur is een enthousiaste man die naar mijn idee al bijna euforisch is omdat hij überhaupt een ritje kan rijden. We zijn snel op onze volgende bestemming: Kuta. Hierover meer in hrt volgende avontuur.

Lombok - Kuta

June 17, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Zodra de taxi ons heeft afgezet bij ons nachtelijk verblijf huren we direct een scooter om hiermee de omgeving te verkennen en om bij de stranden te kunnen komen. Onze eerste bestemming is Tanjung Aan. Dit is een grote baai met een gigantisch uitgestrekt strand. We hadden nog niet geluncht dus dat wilden we even 'snel' doen. Achteraf bleek dat we als eerste al een uur moesten wachten op ons drankje en nog een half uurtje extra voor onze lunch. Na de lunch genieten we nog eventjes van de langzaam zakkende zon voordat we besluiten de volledige zonsondergang te bekijken op een wat mooier punt, niet heel veel verderop 'Bukit Meresek'. Eenmaal op de top, en nog net op tijd voor de zonsondergang zien we een natuurschoon spektakel. We zoeken een plekje uit op de heuvels waar weinig mensen staan en laten, al genietend van de zonsondergang, onze gedachten varen. De avond sluiten we af in een restaurantje niet ver van ons verblijf. We komen hier een Poolse man tegen die al genietend van zijn kip de restjes aan de bedelende katten geeft. Ook komen er in korte tijd meerdere kinderen langs met armbandjes. Alle verkooptrucs worden uit de kast gehaald om een bandje aan te smeren en uiteindelijk bezwijkt Jan-Jaap. Een armbandje rijker lopen we voldaan terug naar ons vertrek want de volgende morgen gaan we de zonsopgang bekijken aan de andere kant van de heuvel waar we de zonsondergang hebben gezien.

Het nadeel was dat we vroeg ons nest uit moesten komen maar dan heb je ook wat. Het uitzicht is adembenemend mooi en de ochtendglorie zorgt voor een rustgevende omgeving en heerlijk wakker worden. Na het spektakel van de zonsopgang zijn we richting ons hotel gegaan om ons voor te bereiden op de rest van de dag. We gieten snel wat koffie naar binnen en we vertrekken richting een ander strand. De weg is heerlijk rustig en na wat te hebben betaald om de scooter neer te zetten ploffen we neer op het strand. Het valt mij op dat er redelijk rustig is op het strand en dat de golven hier een stuk hoger zijn dan het vorige strand. In de zee ligt een hoop afval en het strand is ook niet heel schoon maar de baai is verder mooi en we kunnen hier van de rust genieten. Althans, ongeveer elke 5 minuten komt er een groepje kinderen langs die polsbandjes willen verkopen aan ons. We besluiten uiteindelijk om de beste verkoper eens flink aan de tand te voelen maar wel wat te kopen. Dit gaat echter niet zonder flink onderhandelen en we sluiten een deal: 2 kokoskoekjes en een klein deel van de originele prijs, ze hebben nog een lange weg te gaan maar ik schat een sales carrière als een redelijke optie voor deze jonge verkopers.

Na de lunch keren we terug want we hebben een belangrijke afspraak staan in de namiddag. We gaan namelijk paragliden. We worden om 15:30 opgehaald met een jeep en halen onderweg naar de berg/heuvel nog even wat mensen op. De weg naar boven is ongekend hobbelig en we worden als cocktails door elkaar geschud in de achterbak. Eenmaal boven op de top moet eerst de lichtste van het groepje gaan om de hoeveelheid wind te testen. Eenmaal in het pak gehesen en vastgeklikt aan de piloot rennen ze van de berg af. Na een meter of 5 komen de benen van de grond en vliegen ze over de rand van de heuvel. Het duurt bijna anderhalf uur voordat er nog twee andere de lucht in zijn gegaan en Jan-Jaap en ik aan de beurt zijn. Ik word als eerste in het tuig gehesen en vastgeklikt aan mijn piloot. Ik haal nog een paar keer diep adem (want zoals jullie weten ben ik niet zo'n fan van forse hoogtes). Ons zeil wordt omhoog gegooid en vangt direct wind. De piloot draait zich om en we rennen voordat ik het door heb al de berg af. Het is een waanzinnige ervaring om zo in de lucht te hangen. Het is inmiddels net na zessen en ongeveer 20 minuten later landen we op de grond. De avond sluiten we af met een heerlijk turks restaurant. De volgende dag moet ik er weer vroeg uit want Jan-Jaap en ik gaan de komende week onze eigen weg. Hoe en wat precies is iets voor de volgende keer!