Etappe 8 Arth naar Goscheneralp

July 21, 2017 in Switzerland ⋅ 🌧 10 °C

We vertrokken rond 9.00 uur weer voor t vervolg van onze toer en Weer de Bike Map route opgepakt en de fraaie landschappen en plaatsjes gingen we voorbij.Na een uurtje werd t droog en zagen we de besneeuwde bergen naderbij komen..We daalden af naar t prachtige meer van Luzern en de fietsweg liep vlak naast t meer op zo n 75 meter hoogte .De auto s raasden langs ons maar we fietsen veilig op eigen weg.De Go Pro veel ingezet met spectaculaire beelden onderweg gemaakt.In Fluelen koffiestop gemaakt en de heerlijkse gebakjes gegeten.Het begon te miezeren dus we deden regenjasjes aan en t was best lekker even het water op je benen te voelen en er zit veel zuurstof in de lucht.Enfin we toerden heerlijk door de sappige groene weidjes..langs treinspoorweggetjes .ook weer soms alleen grind.geen probleem ook daar raak je aan gewend.
    We zagen overal de Gotthard route pas staan..raar als je nu met de fiets langs die route fietst..Opeens begon de lange klim van 34 km die ons vandaag en morgen over die berg zou voeren.Gestaag moesten we flink op de pedalen..en t zweet gutste van mijn voorhoofd maar het ging verder prima. Na Wassen was t volgende doel Goschenen.We hadden een dag over en ik besloot Het Paradijs daar met elkaar te gaan opzoeken Gelukkig werd t steeds beter weer en wel een mome tje hoor als je t kerkje Goschenen ziet liggen.We hebben bij de Coop wat dingen gekocbt en ter plekke gelunched. Ferdie had ik een beetje opgestookt dat hij nu ook eens kon ervaren wat in de bergen fietsen is en hij ging de uitdaging aan om op de fiets van Jos de alp naar boven te fietsen.Met zwembroek aan en de schoenen van Jos beklom hij v t eerste een racefiets.Nou dat inklikken was een hele toer en we hielpen hem daarmee.Even proeffietsen en daar ging ie samen met Jos T.
    Jos V en ik in de auto en we filmden hun onderweg.Wat was t weer mooi..de wigmantenten stonden er weer en die Ferdie maar lekker doortrappen.Ging best goed en water in de nek gaf m weer power..Zelfs uit de auto hing ik zodat ie door kon fietsen.Iets over de helft ben ik toch ook op de fiets gegaan en gingen we met z n 3 en naar ons hotel Dammastock..Hehe dat viel niet mee maar we zijn er.
    We hadden een 4 pers kamer en t hotel bijna voor onszelf.Vreemd dat er geen gasten waren.Een stapelbed en 2 losse bedden.Wat een spullen sjouwen we telkens mee de kamer stond er vol mee.
    Kleding uitgewassen en aan drooglijn gehangen.Daarna eerst schnitzel eten en toen naar de stuwdam.Helaas was t uitzicht op de gletscher niet helemaal helder maar t was weer indrukwekkend.
    40 jaar geleden was ik hier met Jos mijn broer en op die plek weer een foto gemaakt wat we toen ook gedaan hebben.Er is niks veranderd hier.ook de
    bergkristal langs de weg nog steeds te koop.
    We ontmoeten een hele aardige kerel die alles wist te vertellen over Goschenen.Zo blijkt in de bergen hier het grootste veld te liggen met bergkristal en hebben ze daar zelfs een huisje in de bergen op 3000.meter gebouwd. Het wolkendek trok echter open zodat we toch mooie foto s gemaakt hebben oa door een verrekijker een marmot gespot..Enfin daarna teruggewandeld en gaan pitten..Prima geslapen..Morgen weer verder.