Brazil 2021/20..

Kneusji’s on tour Read more
Currently traveling

São paulo bound

October 23, 2021 in Brazil ⋅ ⛅ 14 °C

Na een reis van 15 uur zijn we dan aangekomen. Snel een uber opzoeken en inchecken bij de hotel in downtown São Paulo. São Paulo is een miljoenen stad. Er wonen ruim 12 miljoen mensen, TWAALF MILJOEN, gaat het niet.
    We hebben wat rond gelopen door São paulo, het is niet echt mijn stad. Het is een stad vol met wolkenkrabbers en nog meer wolkenkrabbers. In al die wolkenkrabbers wonen en werken allemaal Paulista's, een Paulista is namelijk een inwoner van de stad São Paulo.

São paulo is een stad waar veel daklozen mensen zijn, op elke hoek, elk gras veldje, viaducten ze zijn overal. Hier schrok ik van, dit is niet oke. De stad heeft altijd al veel daklozen gehad maar sinds de pandemie is het alleen maar erger geworden. Het aantal daklozen is met wel 80% gestegen sinds de pandemie. Het verschikkelijke van alles is dat daklozen worden gezien als ongedierte, en dat was ook te zien. Ze hebben letterlijk niks, geen kartonnen doos, geen deken helemaal niks. Ze slapen op de koude stenen en worden door de politie mishandeld. De spullen die ze bij elkaar zoeken worden in de fik gestoken en zo gaat dat over en over again. Heel erg voor deze mensen, er is 0 systeem om deze kansarme mensen te helpen naar een betere toekomst.

De avonden voelden eng en grimmig aan, zodra de zon onder ging voelde ik me gelijk onveilig en wilde dan ook snel naar binnen. Met een uber kan je veilig over straat en dat deden we dan ook.

Op zaterdag avond zijn we wat gaan drinken met een kennis Marlon. Een vriendin van Sandro heeft hem leren kennen toen zij op reis was in Nepal. Hij is een DJ en wist waar hij ons naartoe moest brengen. São Paulo is een extreem gay vriendelijke stad. Achter een hek was een heel kruispunt afgezet met hekken waar je 'veilig' op straat kon drinken. Super leuke avond gehad.

Zondag hebben we de stad verkend. En zijn naar Paulista avenue gelopen. Op zondag word die straat afgezet en mogen er geen auto's rijden. Marktkraampjes, dansers en muziek. Het weer zat niet mee maar met de zon lijkt mij dit een gezellige straat waar veel plezier Gemaakt kan worden. In de namiddag zijn we ergens wat gaan eten.
    Ik: ''Weet jij wat Feijoda Paulista is''
    Sandro: ''Nee, geen idee laten we dat dan maar bestellen''
    We kregen een hele pot vol met bonen en stukken vlees erin, geel poeder, een soort fijn gesneden kool en rijst, heel veel rijst. Het vlees smaakte, hoe zal ik het zeggen, bijzonder. Met iets wat argwaan toch maar alles opgegeten. Eenmaal terug in het hotel wat onderzoek gedaan op google naar de Braziliaanse keuken, had ik dat maar niet gedaan. Varkenspoten en varkens staarten zijn niet echt mijn ding. Het gele poeder dan weer wel. Het heeft de naam Farofa and i love all of it. een smaakverfijner, ik noem het de aromat van Brazillië. je eet dit bij de rijst, maar gooi het met liefde over mijn komkommer, tomaat, stukkie kip ALLES.

São Paulo is een bijzondere stad, rijkdom en armoede liggen heel dicht naast elkaar maar ook heel ver uit elkaar, te ver uit elkaar. Zonder hulp zie ik het alleen maar erger worden. Dus hup Bolosonaro haal dat stuk stront uit je rotte ogen en help die mensen!

Pantanal, paraty

October 25, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 20 °C

Vanaf São Paulo zijn we met de bus naar Paraty (spreek uit als Paratjie) gereden. Paraty is de naam van een vis. Lange zit, wel acht uur lang. In het begin van de avond kwamen we aan. Paraty in in de koloniale tijd een belangrijke stad geweest. goud, stof, stenen en kruiden werden hier in de haven verhandeld. Na de afschaffing van de slavernij is er een spoorweg aangelegd tussen São Paulo en Rio, hierdoor is Paraty een beetje vergeten door de Brazilianen. gelukkig maar want de stad is zo heel goed bewaard gebleven, je zet een stapje terug in de tijd word ons beloofd.
    Eenmaal aangekomen zijn we doorgereden naar een buitenwijkje van Paraty, Pantanal. Vanaf dat wijkje kan je hiken naar verschillende watervallen. Daar gaan we morgen aan beginnen. De accommodatie is in ieder geval helemaal leuk!

Waterval hiken Paraty

October 26, 2021 in Brazil ⋅ ⛅ 28 °C

Na een stevig ontbijt zijn we vertrokken om 3 watervallen op te zoeken. Een prachtige hike, overal waar ik kijk zie ik groen omringt door nog meer groen. Elke boomstam heeft het genot geknuffeld te worden door verschillende andere planten, overal geluiden en beestjes.

De eerste waterval kwam net op tijd, het is vochtig weer en met die hitte was afkoelen bij de waterval geen overbodige luxe. Als tarzan kan aan een touw al swingend over de waterval heen vliegen om vervolgens het water in te plonzen. De spin had ik liever niet gezien, maar een spin zo groot als je handpalm is niet te missen brrrrr.

Helemaal afgekoeld gingen we verder met de hike, op naar waterval twee. Een uur later kwamen we aan. we moesten een kleine entree betalen maar dat was het drie dubbel waard. Er was naast een familie mieren helemaal niemand! een prachtige waterval. Opnieuw lekker afkoelen in het water. Sandro vond het wel een goed idee om een blotebillen foto te maken en dacht joh ik leg mn zwembroek gewoon in de waterval, die blijft vast wel liggen.... De zwembroek had daar alleen geen zin in hahaha.

Na de lunch zijn we verder gaan hiken naar waterval drie. Eenmaal aangekomen stonden we voor een hek die dicht was. gelukkig zat het hek alleen maar dicht ben een schattig strikje. heel spontaan en uit het niets ging dat strikje los en waaide het hek open. Precies op het moment dat wij naar binnen wilde. Eenmaal aangekomen bij de waterval bleek alles behalve de waterval te zijn die we dachten op te zoeken. De waterval die we dachten te zien kan je vanaf glijden. We wisten alleen niet zo goed waar. Meneer eend wist het ook niet en we zijn zonder te glijden maar begonnen aan de hike terug naar beneden. Eenmaal terug in de accommodatie werd het mysterie al snel opgelost. We waren ook bij een compleet andere waterval waren beland. 1+1 is bij ons namelijk vaak 3. Heel die waterval is dus heel ergens anders en vooral totaal niet op de route die we hadden uitgestippeld. Anyhow, glijden van een waterval over de rotsen lijkt ons toch wel heel verschrikkelijk gaaf. Met nu de juiste route gedownload in Google maps gaan we hier morgen heen! Althans we proberen het..

Glijden glijden glijden

October 27, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 23 °C

Nieuwe ronde nieuwe kansen om wel te kunnen glijden. Anderhalf uur lopen, maar hitchhiken (liften) kan natuurlijk ook, we werden meegenomen door een vriendelijke vrachtwagen chauffeur. In ons niet bestaande Portugees geprobeerd te vertellen waar we er weer uit willen, en nog gelukt ook!

Naast de waterval is een wandel pad, het bijzondere aan dit pad is dat het is aangelegd door slaaf gemaakte mensen (Foto 1). Met een dubbel gevoel loop je hier overheen, elke steen die je ziet liggen is niet vrijwillig neergelegd. De route werd vroeger gebruikt om handelswaar te verplaatsen van plek naar plek, ook door slaven..

De waterval staat daar gelukkig gewoon te zijn omdat moeder natuur dat zo heeft bepaald. De rotsen zijn door wat algen en het water super glad. Zie de foto's en filmpjes voor het grote plezier van vandaag! 🌈

Angra Dos Reis

October 28, 2021 in Brazil ⋅ ☁️ 22 °C

Opnieuw zijn we met de bus verder gereden naar een nieuwe plek. Angra dos Reis. In het koloniale tijdperk hebben de Portugezen destijds deze plek gevonden op de dag van de drie koningen, want christendom. Het weer zit niet mee, de regen lijken we te hebben meegenomen vanuit Schiphol. Angra is een plek waar het leven in de avond tot leven komt, de haven wordt dan 1 groot terras en overal kan je wel Street food vinden. In de regen niet dus dat hebben we helaas niet meegemaakt. Angra is geliefd door de Brazilianen en toeristen, dat komt omdat je met een ferry vanaf de haven de zee op kan en dan na anderhalf uur in het paradijs beland. Ilha (eiland) Grande (groot). Een heel groot eiland dus midden op zee. Vanwege het weer zijn we hier ook niet naartoe gegaan, tegenvaller dus. Maar gelukkig gaan we niet overmorgen al naar huis dus die zon komt vanzelf wel! In de haven van Angra zaten wel effe lekker te lopen te zitten, zie ik opeens een hoofdje uit het water komen, hekkie dacht ik. Zijn er gewoon allemaal schilpadden die vreselijk hard aan het chillen zijn overal. We zagen er uiteindelijk wel een stuk of 7, super cute.

Tot slot wil ik jullie vertellen over een ontdekking die wij hebben gemaakt, namelijk TAPIOCA. Hoe in Nederland hagelslag en een kaassoufflé zo ongeveer heilig is verklaard is de tapioca dat hier. Het is meel wat gemaakt is van cassave, dat gooi je in een koekenpan en het smelt samen tot een soort tortilla. De vulling kan zowel zoet als hartig zijn, het verveeld dus eigenlijk nooit. We zijn dan ook een stuk of 7 keer naar dat tapioca kraampje gegaan om bij te bestellen, voor de wegpak. Halloween komt eraan en mijn Duitse amiga vind dat zo ongeveer de belangrijkste dag in het jaar, na wat Halloween inkopen in de stad gaan we morgen door naar RIO DE JANEIRO RIOOO OOAAHOOH

Rio de Janeiro

October 30, 2021 in Brazil ⋅ ☁️ 24 °C

Bussie komt zo, bussie komt zo, hoppa naar Rio, OMG wat heb ik hier veel zin in. Rio van Maywood staat om repeat en ik kan niet wachten om alles met mijn eigen ogen te zien. Land of sun, samba and wine, I FEEL FINEE.
    Voor de eerste paar nachten hebben we een hostel geboekt in downtown Rio. Het Halloween feestje in ook in downtown dus dat komt goed uit. Na een grootse zoektocht naar het hostel met behulp van half bezopen mannen in de kroeg tegenover het hostel hebben we het dan eindelijk gevonden. We moesten 4 trappen en een hek door die opslot zat, geen bordje of geen aanwijzingen waar het hostel moest zijn. Bij binnenkomst zie ik een altaar met daarop een hele grote bijbel en een klein oud mannetje. Ik schat dat mannetje net zo oud als de bijbel zelf. Al lachend bedenk ik mij hoe dat mannetje zal kijken als Sandro en ik vanavond allebei in vol ornaat met schmink en duivelhoorntjes op ons hoofd de kamer uitstappen.
    Na het inchecken zijn we naar een make-up winkel gegaan om de laatste make-upjes voor het feest te kopen. Ook kwamen we voorbij een likeur winkel en daar hebben we een fles vodka voor nog geen 3 euro’s gekocht, Sandro denkt dat we blind worden als we dat drinken, maar dat valt denk ik wel mee.

Marlon uit São Paulo heeft kunnen regelen dat we naar een queer Halloween feest in Rio konden gaan. Als je niet bent mag je niet naar binnen. Na een avond in de make-up, foto’s maken en wat vodka drinken zijn we met de uber naar het feest gegaan.

De locatie is fantastisch, overdag is het een parkeer garage en nu is het omgetoverd tot een giga club, zo gaaf. Iedereen heeft de meest waanzinnige outfits aan en wil eigenlijk gelijk blijven om carnaval ook mee te maken. Echt fantastisch. We hebben tot in de vroege uurtjes gedanst en gesjanst. Brazilianen weten hoe ze moeten feesten, wat was dit een mega mooie ervaring!

Rio de Janeiro, Centro

November 1, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 21 °C

Rio de Janeiro betekend januari rivier, hebben de Portugezen bedacht toen ze op 1 januari 1502 hier op een rivier voor het eerst hier kwamen kijken. Echt super creatief konden die Portugezen denken vroeger.. gelukkig is die lugubere tijd voorbij en mag iedereen gelukkig gewoon mens zijn!
    Toch is er helaas nog steeds een grote verdeeldheid van de mens, Rio kent namelijk veel favelas. Een favela betekend zoiets als de sociale uitsluiting, maar een favela is een krottenwijk. De betekenis geeft het antwoord eigenlijk al, als je daar dus woont of wordt geboren sta je dus hoe dan ook 20 punten achter. In veel favelas zijn de grote drugsbazen aan de macht en kan het soms gevaarlijk zijn. Erg verdrietig hoe oneerlijk het is en tekent het beeld die ik van Rio had bij. Als ik aan Rio dacht, dacht ik namelijk aan een heldere zee met lange brede stranden. Drinken uit een kokosnoot, een caipirinha, gezellige samba muziek en natuurlijk de Copacabana. Die grootste carnavals feesten met overal mooie mensen met gekleurde veren en steentjes en pailletten. Die kant is er gelukkig ook, maar helaas is die kant er nog niet voor iedereen..

Vandaag hebben we rondgelopen In het centrum van Rio vind je overal street art. De meest mooie graffiti’s en muurschilderingen kun je hier vinden, op elke muur zie je wel wat. Veel gebouwen zijn redelijk vervallen en je voelt dat hier armoede is. Carioca’s zijn de inwoners van Rio. Ze staan bekend door alles lekker rustig aan te doen en de boel de boel laten. Chaos met en vleugje tranquillo zie je dan ook overal terug. De markten gaan kris kras door elkaar heen, overal gebeurd wel wat.

De Escadaria Selarón is super mooi. Het zijn trappen volledig betegeld met allemaal verschillende tegeltjes. Van Chinese tegeltjes tot aan Hollandse, elk land heeft wel een tegeltje. Heel leuk om te zien, het is weer is wat anders dan een roltrap of een saaie trap van grijs beton.

We zijn daarna door de stromende regen doorgelopen naar een best wel speciale kerk. Geen kerktorens en een groot kruis. De kerk lijkt een soort buitenaardse pyramide die door de maya’s is gemaakt. Van binnen ziet het er mooi uit, een onwijze glas in lood partij. Toen de regen weer wat minder werd zijn we maar terug gegaan naar ons hostel, de regen mag nu wel terug waaien naar Nederland. Morgen gaan we door naar een nieuwe accommodatie bij de Copacabana JAAA EINDELIJK!!!

De verlosser.

November 2, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 20 °C

Jezus in je hart, Jezus in je hart, Jezus olè olè is wat ik de hele dag in mijn hoofd heb gehad. Vandaag zijn we naar een van de nieuwe zeven wereldwonderen geweest namelijk, Jezus Christus de verlosser. In Brazilië wordt het wonder ‘Cristo Redentor’ genoemd. Het beeld is 38 meter hoog en staat ook nog een op een 710 meter hoge berg.
    Het maakt best wel indruk zo boven op dier bergtop, op veel verschillende plekken in Rio kan je het beeld zien, bijvoorbeeld als je op het strand ligt, aan het shoppen bent, hij is er overal gezellig bij. In de avonden al helemaal, met grote lichten wordt het beeld verlicht, dat is echt een mooi beeld van het beeld.
    Je kan met een soort kabelbaan trammetje naar boven en met de bus. Wat je ook kan doen is naar boven lopen. Mijn fijne Duitste amiga vond die laatste optie het best dus wandelschoenen aan en gaan. Na een kleine 2 uurtjes zijn we dan aangekomen, halleluja! Het was een mooie klim, dwars door het regenwoud klim je naar boven. Hoge bomen, overal lianen en planten. Zo ongeveer elke plant die je bij de Intratuin voor een godsvermogen kan kopen, staat hier gewoon onwijs in het wild te groeien alsof het niks is.
    We waren nog geen twee minuten boven of de wolken kwamen terug van vakantie en weg was Christo. Gelukkig kwam Cristo alweer snel tevoorschijn en konden we mooie foto’s maken. Ook werden we vergezeld met familie aap en een schattig ander beest.

De afgelopen week kreeg ik te horen vanuit Nederland dat een cliënt van mij aan haar laatste reis naar het einde van het leven toewerkt. Ze wilde mij nog even heel graag spreken, ik haar natuurlijk ook. Een bijzondere plek om afscheid te nemen en wat fijn dat dit nog even kon! Met een lach en een traan hebben we afscheid van elkaar genomen met Cristo op de achtergrond. Lieve Fran, ik ga je missen, bedankt voor je heerlijke directheid, vele knuffels en heerlijke gesprekken, kus!

Pedra da Gávea

November 2, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 20 °C

Een nieuwe dag, een nieuw avontuur. Een uur van Copacabana af begint de hike van de berg Pedra da Gávea. Daar begonnen we aan een hike, vijf uren hiken en een stuk klimmen. Het was erg warm en het was af en toe echt wel effe zwaar.
    Eenmaal boven werden we beloond door een verschrikkelijk mooi uitzicht over de toch wel de mooiste stad die ik ooit heb gezien. Het voelt bijna magisch, de blauwe oceaan, de eindeloze stranden de stad omringt door de jungle en bergen. Bovenop de berg zijn we wezen picknicken en daarna weer 2,5 uur naar bekenden banjeren. Moe en voldaan hebben we een duik genomen op het strand. Morgen wordt het mooi weer en gaan we naar Ipanema Beach, dat is een baai naast Copacabana